Az elveszett poggyászok mennyisége tavaly az elmúlt évtizedben a legmagasabbra ugrott, ami a légi közlekedési ágazat világjárványt követő helyreállásának zökkenőiről tanúskodik.
2022-ben világon lebonyolított repülőutak során mintegy 26 millió poggyász érkezett késve, rongálódott meg, vagy veszett el – ez közel nyolc csomagot jelent 1000-ből és évtizedes csúcsot jelent.
A BBC által közreadott új adatok azonban azt mutatják, hogy a helyzet javul, miközben az utasok száma visszatér a járvány előtti szintre. A javulás a repülőtéri személyzet ismételt bővítésének és az automatizálási technológiáknak köszönhető – mondta a légitársaságok 90 százalékának informatikai rendszerét kezelő SITA.
Gyakran az is problémát jelent, hogy az utas panaszai alapján akár 45 napig is is tarthat az elveszett poggyászok keresési folyamata, mielőtt végleg elveszettnek nyilvánítanák, így viszont mindezen idő alatt az utas bizonytalanságban van, mivel nem tud kártérítési igényt benyújtani a légitársasághoz vagy az utasbiztosítóhoz.
A brit Polgári Légi közlekedési Hatóság szerint a legtöbb légitársaság maximum 1000 fontot fizet, de hozzátette, az ilyen magas összegű kártérítés nagyon ritka.
A hatóság arra is figyelmeztetett, hogy a légitársaságok a tárgy értékét az elveszett tárgy kora alapján ítélik meg, nem pedig az alapján, hogy mennyibe kerül újonnan megvenni, ezért jobb lehet, ha az utas az igényét utasbiztosításon keresztül nyújtja be.
Poggyászhegyek
A SITA szerint a légitársaságoknak minden egyes poggyászt az út több pontján is nyomon kell követniük a poggyászcédulán található vonalkód segítségével.
A járvány idején leépítéseket végrehajtó repülőterek és légitársaságok azonban nem tudtak elég gyorsan személyzetet felvenni, beleértve a poggyászkezelőket is, ez látszott meg tavaly a Covid-korlátozások feloldása után.
Nicole Hogg, a SITA poggyászokért felelős vezetője elmondta: A járvány után az utasforgalom megnövekedésével párhuzamosan munkaerőhiány alakult ki.
A SITA legfrissebb, a poggyászokról szóló jelentése szerint 2022-re 1000 utasra 7,6 késő, elveszett vagy megsérült poggyász jutott.
Ez volt a legmagasabb arány 2012 óta, amikor a teljes szám 26,3 millió volt, ami annyit tesz, hogy ezer utasra közel kilenc rosszul kezelt poggyász jutott. A 2019-es világjárvány előtti adat közel hat darab volt ezer utasra vetítve.
A jelentés szerint a 2022-es növekedés a járatról járatra történő átszállítás során felmerülő problémákra vezethető vissza, ezek az elveszett, sérült vagy késedelmesen feladott poggyászok 42 százalékáért felelősek.
A SITA megosztotta a BBC-vel a 2023-ra vonatkozó előzetes adatait. Ebből kiderül, hogy a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (Iata) szerint 2019-ben 4,5 milliárd légi utas volt, az idén pedig 4,4 milliárd lesz.
2023 első félévében a rosszul kezelt poggyászok száma 5,7 millió volt, szemben a 2019 első félévi 5,8 milliójával.
A tendencia 2023 májusától 2023 júliusának végéig kezdett meredeken javulni, annak ellenére, hogy az utasok száma a nyár elején erőteljesen növekedett, ami az automatizációnak köszönhető.
„A rendszer elég okos. Van egy algoritmus, amely kiszámolja, hogy melyik a következő legjobb elérhető járat, és a csomagot közvetlenül arra a járatra küldi, emberi beavatkozás nélkül" – mondta el Nicole Hogg.
Ennek eredménye az is, hogy manapság egyre ritkább, hogy egy eltűnt táskát egyáltalán nem találnak meg, és nem küldik vissza a tulajdonosának.
Ez leginkább csak abban az esetben fordulhat elő, ha a címke leszakad róla, a poggyászon pedig nem volt név vagy telefonszám.A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.