Balla Györgyi
Szerzőnk Balla Györgyi

A kereskedők a járványból is megpróbálják kihozni a maximumot: se szeri, se száma a karanténajándékozási ötleteknek. Az online értékesítés szinte biztosan csúcsokat dönt idén is, a felmérések pedig arról szólnak, hogy időben és pénzben is többet fordítunk ajándékokra, mint korábban. És keletje van az adományozásnak is.

Koronavírus – a második év

Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.

Vezeték nélküli fülhallgatóval és beépített mikrofonnal ellátott maszk, karácsonyfadísz mézeskalácsember, hóember és rénszarvas maszkban, WC papírral, kezeslábas otthoni munkavégzéshez

– csak néhány ajándék azok közül, amelyeket a koronavírus-járvány inspirált.

A New York Times és a Guardian is összeszedte, hogy milyen a jó ajándék világjárvány idején, minek is lehet örülni. A szabadtéri tevékenységekre beváltható kuponoktól kezdve a virtuális kóstolókig hosszú a lista. Még arra is adnak tippet, hogy mivel kedveskedhetünk az egyébként karanténba kényszerült ismerősöknek, családtagoknak: például házhoz szállított virágcsokorral, snackekkel, oktató- és streamingcsomagokkal, meditációs appokkal, hímzőkészlettel.

A személyes ajándékozás és a nagy családi, illetve baráti összejövetel a múlté, felmérések szerint idén a korábbinál többen készülnek arra, hogy otthon töltsék az ünnepeket. Azt még nem lehet tudni, hogy karácsonykor a magyarországi korlátozások mennyire lesznek szigorúak, egyelőre annyi biztos, hogy a kijárási korlátozás marad, de a vásárlási sávokat most épp nem alkalmazzák.

A korábbi években tapasztalt vásárlási láz idén kevésbé látványos, a vásárlók jelentős része átköltözött az internetre. Az Eurostat adatai szerint a járvány második hullámának idején jelentősen bővült az online értékesítés. Magyarországon is hasonló adatokat látunk korábbról: az első félévben az online kereskedelem 355 milliárd forintos forgalma 35 százalékkal haladta meg a 2019 első hat hónapjában mért összeget.

Egy másik felmérés, a GKI Digital és az Árukereső vizsgálata azt mutatta, hogy az év végi hajrá kimenetele és dinamikája talán sosem volt még annyira bizonytalan, mint 2020-ban, mert a megváltozott piaci környezetben a vásárlók reakciói és anyagi lehetőségei is jóval kiszámíthatatlanabbak lettek. Az e-kereskedelem nagy valószínűséggel ezúttal is jól járhat, de hogy pontosan mennyire, az erősen függ az aktuális járványhelyzettől és az esetleges további korlátozásoktól.

A GKI és az Árukereső közös felmérésében arra jutott, hogy míg a válaszadók tavaly átlagosan nyolc embernek adtak ajándékot karácsonykor, idén a közeli családtagokra és barátokra, nagyjából öt-hat emberre korlátozódik ez a lista. Rájuk viszont többet költenek: átlagosan 52 ezer 300 forint az ajándékokra szánt keret, ez 8 százalékos, tehát az inflációt meghaladó mértékű növekedés az előző évhez képest.

Könnyebb lett a vásárlás, sokkal több embernek van szabadon elkölthető pénze, néhány száz évvel ezelőtt ez még elképzelhetetlen volt

– mondja a hvg.hu-nak Szászi Barnabás, pszichológus-közgazdász, döntéskutató, hozzátéve, hogy a karácsony sokak számára ma már szinte kizárólag az ajándékozás köré épül. „Azt sulykolják belénk, hogy aki nem vásárol, az rossz ember, rossz barát vagy rossz anya. Az ember szociális lény, az ajándékozás pedig szociális cselekedet, ezért, ha valaki nem ajándékoz, félő, hogy elveszíti a kapcsolatait” – magyarázza. Márpedig ezt senki sem szeretné, ezért „bedől” annak a vélekedésnek, hogy „úgy tudod kifejezni a másik értékét, hogy vásárolsz, miközben természetesen ez nem igaz”.

Arra a kérdésre, hogy igaz-e az állítás, amely szerint minél drágább egy ajándék, annál nagyobb örömet lehet vele szerezni, a kutató úgy felel, igaz is, meg nem is. „Annyiból igaz, hogy ha több pénzünk van, nagyobb eséllyel találjuk meg a tökéletesnek hitt ajándékot, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy egy kis ajándékkal nem lehet ugyanakkora, vagy még nagyobb örömöt okozni” – hangsúlyozza.

Az ajándék lényege – a pszichológus szerint – az, hogy a kapcsolatokat erősítse.

„Az élmények ilyen szempontból jó ajándékok, mert azokra később is emlékezhetünk.”

Hasonló hatást lehet elérni könyv, vagy valamilyen online kurzus ajándékozásával is. „Itt a lényeg a tudáson van, az ajándék nem, vagy csak lassan használódik el, így emlékeztetve az ajándékozottat az ajándékozóra.” A szakember azt mondja, arra is érdemes áldozni, amiről tudjuk, hogy a másik vágyik rá, de valami okból mégsem veszi meg magának. „Ebben az esetben egyszerre jelenhet meg az ajándék értéke és a vásárlás terhe alóli felszabadulás.”

A veszteségelkerülés mégis arra sarkall bennünket, hogy a régi, jól bevált ajándékokat vegyük évről évre. A szakember szerint míg ez a viselkedés őseinket segíthette a túlélésben, hiszen például nagyobb eséllyel kerülték el „az ismeretlenül csábító, de mérgező növényeket”, most már inkább kárunkra van, mert a kevésbé kockázatos ajándékok felé terel. „Pedig az újszerű élmények nagyobb hatást váltanak ki, és jobban is emlékszünk rájuk.”

Nemcsak hagyományos, hanem online vásárláskor is az egyszerűségre, a veszteség elkerülésére törekszünk, és ugyanúgy az olcsóbbat akarjuk megvenni.

Online térben az impulzusvásárlás sokkal könnyebb

– jelenti ki a pszichológus, és ezt azzal magyarázza, hogy bankkártyáról hajlamosabbak vagyunk többet költeni, mintha készpénzzel fizetnénk, „ez általánosságban is igaz, nemcsak karácsonykor, kártyás fizetésnél ugyanis kevésbé érezzük a vásárlás miatti fájdalmat”.

Az tehát, hogy nem készpénzzel fizetünk, segíti a költést. Az viszont, hogy nincs mellettünk valaki, aki a fülünkbe duruzsol, hogy mit vegyünk meg, arra ösztönöz, hogy kevesebbet vásároljunk. Ahogyan az is, hogy „sokan a karácsonyi feelinget keresik, és a vásárlás ehhez köthető, de ezt online vásárlásnál nem lehet megélni”. Az online vásárlás segíti az árak összehasonlítását, de nem véd meg a tülekedéstől, hiszen a weboldalakon sokszor láthatjuk, mennyi van még egy termékből vagy hányan nézik éppen.

Ha meg akarunk szerezni valamit, amiből csak egy van, de egyszerre nyolcan nézzük, attól függetlenül, hogy online vagy offline történik, tapossuk egymást. Ezért amikor az ember ilyen helyzetbe kerül, érdemes kétszer is végiggondolnia, hogy ezt most miért mutatják neki.

A Mastercard kutatása szerint a megkérdezettek több mint fele áldoz időt arra, hogy a megfelelő ajándékot válassza szeretteinek. Idén népszerű a házi készítésű ajándékcsomag, a fotókönyv, a személyre szabott dísz, a kézzel készített gyertya, a saját vers vagy történet, illetve a saját készítésű társasjáték – derül ki a felmérésből. A járvány miatti távolságtartás alapjaiban változtatta meg a vásárlási szokásokat: felértékelődtek a személyre szabott és a kézzel készített ajándékok, és a felmérés szerint idén ötből egy európai támogat jótékonysági ügyet karácsonyi ajándékként.

Koronavírus – a második év
A sorozat további cikkei

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hirdetés
BANK360 SZEMÉLYI KÖLCSÖN AJÁNLATOK
Személyi kölcsön kalkulátor
Hitel összege (Ft)
Futamidő ()
Minden hír a koronavírus-járványról