A hvg.hu írta meg, hogy a kínai állami tulajdonú CRRC is bejelentkezett a budapesti reptéri vasút megépítésére. A Magyar Nemzet szerint a kormány kell, hogy döntsön, a MÁV-é vagy a kínaiaké legyen a reptéri vasút.
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) meghosszabbította a Liszt Ferenc repülőtérre vezető vasút megvalósíthatósági tanulmányának elkészítési határidejét, írja a Magyar Nemzet.
A lap úgy tudja, a kormány döntésére vár, hogy a MÁV hálózatának részeként a Nyugatiból, vagy különálló pályán, a Keleti pályaudvar és a légikikötő között épüljön meg a vasút.
A hvg.hu írta meg januárban, hogy a kínai állami tulajdonú CRRC is bejelentkezett, hogy vasutat építsen a Liszt Ferenc repülőtér és a budapesti belváros között. A saját pályán haladó vonalat a kínaiak egy 2017-es terv szerint saját finanszírozásból is építenék, és 30 évig maguk is üzemeltetnék. A vonatok a Keletiből indulnának, és csak Kőbánya-Kispesten állnának meg, egyharmad részben magaslaton haladnának. A jegyár egy útra több mint 3000 forint lenne.
Az eredeti terv azonban már 2016 óta készen áll, eszerint a MÁV üzemeltetné a vasutat, amelyet uniós forrásból építenénk meg.
Ezen verzió szerint a vonatok a Nyugati pályaudvarról indulnának, és a már meglévő vasútvonalon haladnának Kőbánya-Kispestig, utána pedig épülne egy kiágazás. A sínek a reptérről tovább haladnának, Monor előtt térnének vissza a fővonalra.
Ennek a verziónak az lenne az előnye, hogy nemcsak Budapestről, hanem az ország szinte egész keleti feléről is átszállás nélkül elérhető lenne a ferihegyi reptér vasúton.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Homolya Róbert MÁV-os elnök-vezérigazgató egy júniusi háttérbeszélgetésen egy harmadik reptérivasút-változatról is beszélt. Azt mondta, a MÁV is mérlegeli, hogy a vonatok a meglévő vasúti síneket használva a reptérről ne a Nyugatiba, hanem a Keletibe érkezzenek. Ehhez szükség lenne némi pályakorrekcióra.
Homolya Róbert akkor arra is kitért, hogy úgy tartaná elképzelhetőnek, hogy forrást találjon a Keleti komolyabb felújításárára, hogyha oda kerülne a reptéri vasút végállomása.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.