Azon megy az adok-kapok, hogy lehet-e forgalom Ferihegyen éjfél és hajnal 5 óra között.
Teljes éjszakai repülési tilalmat akar Ferihegyen a főpolgármester. Tarlós István az InfoRádió Aréna című műsorában azt mondta, legfeljebb egy éven belül meg szeretné valósítani, hogy legyen teljes repülési tilalom éjfél és hajnali 5 között. Úgy fogalmazott, azt szeretné elérni, hogy változtassanak a berepülési útvonalon, a zajszennyezést pedig másképp mérjék, és az ellenőrzést vegye át a közlekedési hatóság.
A hvg.hu megkeresésére a Budapest Airport úgy reagált, üdvözöl minden olyan javaslatot, amely hozzásegít a repülőtér és a környéken lakók harmonikus együttéléséhez. A cég emlékeztetett, hogy a HungaroControllal közösen hosszú évek óta arra törekszenek, hogy – a repülés biztonságának követelményeit figyelembe véve – csökkentsék a főváros lakóinak a repülési zajból eredő terhelését.
Szakértőink rendelkezésre állnak minden észszerű javaslat megvitatására és megvalósítására
– írták.
A Budapest Airport szerkesztőségünkkel azt is közölte, hogy éjfél és hajnali 5 óra között hivatalosan egyetlen utas- vagy cargojáratot sem szabad erre az időszakra tervezni a menetrendben. A szabály ugyanis most az, hogy a repülőjáratoknak éjfél előtt meg kell érkezniük Ferihegyre, indulni pedig legkorábban hajnali 5 órakor tudnak. „Más okokból, például késés, műszaki kényszerhelyzet, egészségügyi vészhelyzet miatt előfordulhatnak leszállások, hiszen ez az ország egyetlen 24 órában nyitva tartó repülőtere” – közölték.
Csakhogy a szabály ellenére minden nap akad 2-5 olyan repülő, amelyekre a jegyeket úgy árulják, hogy a menetrend szerint éjfél után szállnak le. Amikor erre rákérdeztünk a Budapest Airportnál, azt a választ kaptuk: akárhogyan adja el a légitársaság a jegyet, a szabály az, hogy éjfél előtt meg kell érkezni.
Az éjfél környéki időszak így néz ki Ferihegyen:
- Az utolsó, menetrend szerint még éjfél előtt landoló gépnek 23:55-kor kellene megérkeznie Dublinból. Az elmúlt egy hétben viszont két napon sem tudta tartani a menetrendet, és éjfél után szállt le.
- Hetente háromszor 0:05-kor száll le elvileg egy tel-avivi repülő, az előző héten a három járat közül egyszer sikerült megoldani, hogy korábban, még szabályos időben megérkezzen.
- Hetente négyszer várnak 0:05-re egy repülőt Milánóból. Ezért a gépért járhat egy piros pont a reptértől: az elmúlt egy hétben minden alkalommal leszállt éjfél előtt.
- Hetente egy nap van, amikor egy Brüsszelből érkező gép menetrend szerint 0:10-kor szállna le, ezen a héten sikerült beérnie szabályos időben, éjfélre.
- A Dubai–Budapest-járatot hetente háromszor várják 0:40-re. A héten egyszer sem érkezett meg éjfélre, egy alkalommal pedig annyit késett, hogy éjjel 2-kor szállt le.
- Menetrend szerint 0:45-re várják az utolsó gépet, Londonból. Az előző hét nap mindegyikén jócskán éjfél után szállt le a repülő.
- A felszállásoknál szabályosak a légitársaságok: miután éjfél előtt elmegy az utolsó gép, 5:55-ig nem indul egy járat sem.
Az AIRportal repülésügyi szakoldal szerint az éjszakai repülési tilalom nagy érvágás lenne a Ferihegyen állomásozó diszkont légitársaságoknak, mert menetrendjüket a nap egy szűkebb időszakába kellene tervezni, hogy az esetleges késések esetén is visszaérjenek gépeik az utolsó járatról az esti (éjfél körüli) zárás előtt. Tarlós István ezzel kapcsolatban a Kossuth rádiónak azt mondta, a fapados társaságokat eleve egy másik, Budapesttől távolabbi repülőtérre kellene "elpakolni". Megkérdeztük a Budapest Airportól, hogy melyik repülőtér jöhetne szóba, mire az a válasz jött, ilyenről nem tudnak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.