Gazdaság hvg.hu 2016. december. 22. 11:48

A Lego-képlet: 1 dollárnyi műanyagból 75 dolláros termék

Nem könnyű az élet a játékgyárakban decemberben, a Lego dollármilliárdokat költ arra, hogy minden terméke eljusson a boltokig időben.

Extra beruházásokkal készült a Lego karácsonyra, hogy tudják tartani a lépést a kereslettel. A cég 8,6 milliárd dán koronát, azaz 359 milliárd forintot fektetett be egy hároméves programba. Az első lépések meg is történtek: a csökkenő nyereséget produkáló nyíregyházi gyárat a kétszeresére bővítik (az is elképzelhető, hogy ukrán munkásokat hoznak oda a szabolcsiak helyett), de novemberben már Ázsiában is létrehozták az első gyárukat. Magyarországon idén 25 százalékos volt a fröccsöntő kapacitás bővülése.

A Financial Times mindeközben arról írt: a Lego az éves forgalmának a felét decemberben hozza össze, tavaly például 750 milliárd forint értékben adtak el játékokat karácsony előtt, és ugyanennyi forgalmuk lett az év többi részében együttvéve. Nem könnyű tartani a tempót a kereslettel, az Egyesült Államokban például vissza kellett venni a reklámokból, hogy kevesebben vásároljanak Legót. A legnagyobb problémát nem is a tömegtermelés okozza, hanem azok az elemek, amelyek csak kevés, speciális játékukhoz kellenek, de ahhoz nélkülönözhetetlenek.

A cégvezetés arról számolt be az FT-nek: az elmúlt években többször is nagy problémákat okozott karácsonykor, hogy ne fussanak ki a készleteikből. Ebben persze az is szerepet játszik, hogy sokszor az utolsó pillanatokig várnak a gyártás beindításával, így azt remélik, minél jobban lehet alkalmazkodni ahhoz, mi lesz épp divatban az év végén a gyerekeknél. A legnagyobb, dániai üzemben például karácsony előtt átállítják a gyártósort, és a gépek felén készülnek csak ugyanazok a kockák, mint egész évben, a másik felén a speciális elemeket gyártják – és még így sem mindig sikerül annyit kiszállítani időre a boltokba, amennyire kereslet volna. Pedig az üzlet hatalmas: egy 1 dollár értékű műanyagból készült játékot nagyjából 75 dollárért tudnak eladni.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Bábel Vilmos 2025. január. 10. 09:30

A szélsőjobb és Elon Musk migrációs népszavazást csinálna a német választásból, pedig sokkal többről szól

Egy végtelenül rossz hangulatban lévő Németország választ magának új képviselőket február 23-án. Gazdaság- és társadalompolitikai krízis van az országban, és ezt mostanra mindenki megérezte. Ez sok más nyugati demokráciára is igaz, de a németek jobban megszenvedik, mert a bukott modellt a sajátjuknak érezhették. Nem valószínű, hogy egy új kancellár alapvető kérdésekben másfelé vinné az országot, mint az elődje. Az ajánlat inkább az, hogy jobban csinálna hasonló dolgokat, kis változtatásokkal. A szélsőjobb közben a migráció kérdésében közelebb került a közhangulathoz, mint bármelyik másik párt. Az osztrák példától félnek a demokratikus pártok.