Az állam úgy intézte, hogy mindig a pénzénél legyen, akárhogy is változik az olaj és így az üzemanyagok ára. De mikor jár jól a fogyasztó?
Nem ér véget egyhamar az üzemanyagárak nagy emelkedése. Hiába drágul ugyanis az olaj, túl későn kezdett el emelkedni az ára ahhoz, hogy lejjebb vigyék a benzin adóját. Néhány centen múlt csupán, de a legfontosabb, 50 dolláros határ alatt maradt a Brent nyersolaj ára, így nem csak az ünnepek közötti családlátogatásokat kell drágább benzinnel kell megoldani, hanem januártól sem csökkenhetnek az árak. Vagyis a lehető legrosszabbul jártak az autósok: az olaj drágul, de nem eléggé ahhoz, hogy csökkenjen az adó.
A nyártól új törvény van életben Magyarországon, amely alapján negyedévenként újraszámolják az üzemanyagok jövedéki adóját. Emlékezetes, októberben épp dühönghettek az autósok egy nagy emelés miatt, a következő, januártól kezdődő negyedév számait pedig tegnap tette közzé a NAV. A számítási módszer egyszerű: ha az olajár nő, a benzin adója csökken. Ha a Brent típusú nyersolaj ára a világpiacon 70 nap alatt átlagosan 50 dollár alatt van, akkor nettó 120-ról 125 forintra nő a benzin literének adója, a dízelé pedig 110,35-ről 120,35-re. Az ár november 30-a óta áll 50 dollár fölött, októberben pedig szinte végig ott volt, de a novemberi árak olyan alacsonyak voltak, hogy a 70 napos átlag így is csak 49,76 dollár lett.
A legutóbbi alkalommal, amikor megváltoztatták az adó mértékét, azt várták az elemzők, hogy átlagosan 8 forinttal fog emelkedni az üzemanyag ára. Ez a tipp nagyon nem jött be: a benzin már a negyedév első napján 7 forintot drágul, a gázolaj 13-at, mostanra pedig a benzin 31, a gázolaj 47 forinttal kerül többe literenként, mint szeptember 30-án.
Az elemzők szerint az árak decemberben még nőhetnek, de ez az ársokk csak ideiglenes lesz. Az állam pedig nem is jár igazán rosszul. A mostani, 364 forintos benzinárból például 226,9 forint kerül az államhoz: 125 forint a jövedéki adó, 98,2 forint az áfa, 3,64 forint pedig a Kőolaj Készletező Szövetségé. Ha most csökkent volna az adó, és így öt forinttal olcsóbb benzinnel számolnánk, akkor úgy néznének ki a számok: 359 forintból 120 a jövedéki adó, 96,9 az áfa, és 3,59 forint a kőolaj-készletezőké, azaz összesen 220,5 forinthoz jutna az állam. Így az adócsökkentéssel mindössze hat forintról mondana le literenként a költségvetés, de ennél máris többet nyerne, ha egy kicsivel több benzin fogyna az alacsonyabb árak hatására.
Jól jár az állam, ha nem minden áfacsökkentés jut el a fogyasztókhoz
Kérdés persze, hogy mennyit éreznének meg a vásárlók abból, ha csökkenne az adótartalom. Az októberi adóemelés előtt sokan ígérték, hogy nem fogják a teljes növekedést áthárítani a fogyasztókra – nem túl meglepő, hogy végül így is 30-40 forinttal lett drágább az üzemanyag. Ráadásul ha majd egyszer csökkentik az adót, valószínűleg nem lő nagyon mellé, aki úgy gondolja, hogy nem a teljes adócsökkentés mértékét fogják elengedni a kutakon, márpedig ha így lesz, akkor még jobban járhat az állam is. Ha például 364-ről nem 359, hanem csak 362 forintra vinnék le az árat, akkor a költségvetésbe máris közel 2 forinttal több folyna be literenként, mint ha a teljes adócsökkentést lenyelnék a kereskedők.
Már az ígéret is megtette a hatását |
Az olaj ára elsősorban azért nő, mert egyre több ország vállalja, hogy korlátozza a termelést. A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete, az OPEC még novemberben megállapodott, hogy januártól naponta 1,2 millió hordóval termelnek ki kevesebb olajat, tizenkét nem OPEC-tag ország pedig további napi 612 ezer hordós csökkentést vállalt. Ebből ugyan eddig persze még semmi sem valósult meg, de a hatás már meglett: amióta így döntöttek, újra drágul a kőolaj. |
Azt már nehezebb megbecsülni, hogy az adó mértékének változatlanul tartása az inflációt hogyan fogja befolyásolni. Az októberi áremelések előtt az NGM azt ígérte: nem lesz az adóemelésnek inflációs hatása, mert a kedvezmény, amit a fuvarozók és mezőgazdasági termelők kapnak a kereskedelmi gázolaj utáni adóra, szintén nő. Ehhez képest szeptemberhez képest októberre 0,6 százalékos inflációt mértek, amit nagyrészben az üzemanyagok drágulása pörgetett meg. Októberről novemberre kicsit csökkent a benzin és a gázolaj ára, a havi infláció pedig rögtön le is esett 0,1 százalékosra.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.