Gazdaság MTI 2016. június. 28. 11:08

Megvan az amerikai alku, legalább 15 milliárd dollárt fizet a VW

A Volkswagen megállapodásra jutott az amerikai autótulajdonosokat képviselő ügyvédekkel és a szövetségi kormánnyal a dízelbotrány miatt benyújtott keresetek rendezéséről, amelynek alapján legkevesebb 14,7 milliárd dollárt kell kifizetnie a német autógyártónak különböző jogcímeken, ezzel azonban csak a perek egy része zárulhat le – közölték a tárgyalásokat jól ismerő, névtelenül nyilatkozó források.

A megállapodás és az összeg sem végleges. Az ügyben eljáró San Franciscó-i bíró elé kedden terjeszti be a javaslatot a német vállalat, és várhatóan csütörtökön hirdetnek ítéletet.

A javaslat értelmében a Volkswagen 10 milliárd dollárt költ a károsanyag-kibocsátási botrányban érintett 475 ezer dízeljármű visszavásárlására vagy megjavítására, illetve a tulajdonosok kártérítésére. Ezen felül 2,7 milliárd dollár értékű bírságot fizet a szövetségi és a kaliforniai környezetvédelmi hatóságoknak környezetszennyezés miatt, további kétmilliárd dollárt pedig zéróemissziós technológiák kutatására és fejlesztésére fordít.

Még ha a bíró jóvá is hagyja a megállapodást, ezzel a Volkswagen vesszőfutása nem ér véget az Egyesült Államokban. További büntetésekre és bírságokra számíthat az amerikai igazságügyi minisztérium által indított büntetőjogi per és a tulajdonosok gyűjtőperei nyomán. Emellett a megállapodás nem terjed ki arra a nagyjából 90 ezer, 3 literes dízelmotorral felszerelt – leginkább luxus- – modellre, amelyeknél más típusú csalás gyanúja merült fel.

A legnagyobb európai autógyártó vállalatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége tavaly szeptember 18-án vádolta meg azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

Az évi 200 milliárd eurós forgalmat lebonyolító és 600 ezer munkavállalót foglalkoztató Volkswagen három nappal később elismerte a csalást, és jelezte, hogy az EA 189 típusú motorral üzemelő, mintegy 11 millió jármű esetében "jelentős eltérést" tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között.

zöldhasú
Hirdetés
Címkék
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 16. 06:30

Sötétszélcsend – mi a valódi oka, hogy Magyarországon volt Európa-szerte a legmagasabb a tőzsdei áramár?

Novemberben újra nagyot szólt az úgynevezett sötétszélcsend. Európa jelentős részén hirtelen kilőttek a másnapi tőzsdei áramárak, ilyenkor Magyarországon különösen nagy a drágulás. Az árrobbanás fő oka, hogy ilyenkor – napfény és szél híján – leáll Németország óriási megújulóerőmű-parkja. A szakértő szerint ilyenkor itthon szeretnek Németországra és a zöldpolitikára mutogatni, miközben igazából nálunk van a probléma, a mi régiónkban nincs elég kapacitás. A rossz hír az, hogy időről időre újra beáll a sötétszélcsend, és lesz miatta tőzsdei árrodeó, miközben a jelenség annál bonyolultabb, hogy el lehessen intézni egy sima németezéssel.