Gazdaság Tornyos Kata 2025. január. 15. 14:57

„81 évesen, butatelefonnal ennyire vagyok képes” – utolsó hívás az Ügyfélkapuhoz

Sorok állnak a kormányhivataloknál az Ügyfélkapu majdnem húszéves pályafutásának utolsó napján. Aki nem szeretné kizárni magát az elektronikus ügyintézésből, annak vagy az Ügyfélkapu+-ra kell regisztrálnia, vagy a DÁP-alkalmazást letöltenie, ugyanis január 16-tól megszűnik a hagyományos Ügyfélkapu.

Egy ideje már a csapból is az folyik, hogy bezárják az Ügyfélkaput. Az állami weboldalak és alkalmazások január 16-tól már csak az Ügyfélkapu+ nevű, kétfaktoros azonosítást kínáló megoldással vagy a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) mobilalkalmazásával lesznek használhatók. Az előbbi plusz egy védelmi réteget jelent az eddigiekhez képest: a jelszó mellett második azonosítási faktorként egy folyamatosan változó, egyszer használható kódot is meg kell adni.

Az átálláshoz okostelefonra van szükség, ugyanis le kell tölteni egy alkalmazást, amivel lebonyolítható a kétlépcsős hitelesítés. Az eljárás menete a következő: be kell lépni az Ügyfélkapuba, ott kiválasztani az Ügyfélkapu+ igénylést hitelesítő alkalmazással, majd kapunk egy QR-kódot, amit az alkalmazásban kell beolvasni. A kapott kód beírására fél percünk van, utána újat generál. Arról, hogy mire van szükség az Ügyfélkapu+ és a DÁP ­használatához itt írtunk részletesebben:

Mi fog történni január 16-án az Ügyfélkapuval? Követni fogja az állam, ki merre jár? Elmagyarázzuk

Nem éri meg huszadik születésnapját az Ügyfélkapu. A 2005 tavaszán indult állami elektronikus azonosító rendszer helyét átveszi az Ügyfélkapu+, illetve jövőállóbb megoldásként a digitális állampolgári rendszer. Az átmenet békés, de nem mindenki számára egyértelmű. Segítünk.

Azoknak, akiknek nincs okostelefonjuk vagy tabletjük, webes vagy asztali hitelesítő alkalmazásokat is felajánlanak, ezek azonban vagy csak angol nyelven elérhetőek, vagy bonyolultabbak, mint a mobilos verzió. Összességében persze nem annyira összetett feladat a regisztráció, mégis küzdelmes lehet azoknak az embereknek, akik nem jártasak a technológiában. Nem csoda, hogy hét követelést tett közzé az egyik pedagógus-szakszervezet „az igazságos, méltányos és megvalósítható átállás érdekében”.

Fennakadásokra utal, hogy a HVG tudósítói szerint Budapest több kormányhivatala előtt is sorok álltak szerda délelőtt, a Nyugati pályaudvarnál nagyjából 30 ember próbálja egyszerre elintézni az átállást az Ügyfélkapu utolsó napján. A határidő lejártáig egyébként megnövelt kapacitással várják a kormányablakok az ügyfeleket, így például a Mechwart ligetnél egész gyorsan halad a sor.

A sor a Nyugati pályaudvarnál taláható kormányablaknál
Kriza Márton
A Mechwart ligeti kormányablaknál is várakoznak
Cabrera Martin

Bár kedden, mindössze két nappal a változás előtt, lehetővé tették, hogy e-mailben is kérhető legyen a kétfaktoros azonosításhoz szükséges kód, mégis többen elakadásról számoltak be.

„Nálam sem működött a dolog, szóval kb 1,5 óra bénázás után sem tudtam belépni. Hiába sikerült elvileg a regisztráció, feladtam és mérgemben megcsináltam a DÁP-alkalmazást a kormányablakban, elengedtem az egész ügyfélkapu témát

– ezt egy Reddit-felhasználó osztotta meg, de a HVG is megkérdezte az olvasóit a tapasztalataikról. Az egyik hozzászóló elmondta, hogy neki könnyen ment, de már képben volt a hitelesítő alkalmazások terén, ugyanakkor az emailes kétfaktoros azonosításnál falakba ütközött a megerősítő kódnál. Más azt írta, hogy „egyik lábamról a másikra álltam…81 évesen, butatelefonnal, ennyire vagyok képes”. Míg egyik olvasónk kidobná az egész rendszert: „Nekem sikeres Ü.+ regisztrálást követően sehogy se fogadja el a belépéskor a jelszómat…! Kuka az egész!” – fogalmazott.

Az előbbi hozzászólónak néhányan megírták, hogy valószínűleg nem pipálta be a folyamat végén megjelenő törlőkód mentése négyzetet, de állítása szerint ezt sem mulasztotta el. „Muszáj a Kormányablakba mennem. Bár apukámnak sem sikerült semmi, bement, és még ők sem tudtak segíteni, azt mondták neki hogy akkor eleve a DÁP-ot töltse le” – zárta mondandóját.

Pozitívabb visszajelzést is kaptunk: „simán, elsőre sikerült, kipróbáltam, be is tudtam lépni”. Illetve olyat is írtak, hogy „az Ügyfélkapu+ -ra átállás a régiről e-mail kóddal nem volt több 10 percnél”.

Sokan hagyták az utolsó pillanatra az ügyfélkapus regisztrációt – tippek a gyorsabb ügyintézésre

Megnövekedett kapacitással várják az ügyfeleket a kormányablakokban, de így is várakozással kell számolniuk.

„Két napig szenvedtem

Sokan arról számoltak be, hogy rengeteg ismerősüknek, hozzátartójuknak kellett segíteniük. „Két napig szenvedtem, mint egy kutya, majd inkább megkértem az unokámat – mesélte a HVG-nek egy egyébként rendszeresen facebookozó és chatelő nagyszülő, aki egyedül is megtette a szükséges lépéseket, de a QR-kódot sehogy sem találta, unokája segítségével azonban végül néhány perc alatt túlesett a dolgon.

„Akkor nem én vagyok egyedül, aki az egész családnak és ismerősöknek meg kell csinálnia” – vonta le a következtetést egy másik ember a Redditen. Olyanok is vannak, akik nem értik, hogy mi ez a nagy felhajtás az átállás körül:

„Szomorú, hogy ott tart a társadalmunk, hogy egy nyomorult kétfaktoros hitelesítést is képtelenek vagyunk használni. Ezek az emberek hogyan rendelnek webshopból? Hogyan lépnek be a netbankjukba? Érthetetlen

– írta egy hozzászóló, és bár tényleg egyszerűnek tűnő folyamatról van szó, vannak, akik nem számíthatnak az unokájuk segítségére, és olyanok is, akiknek nincs megfelelő internet-hozzáférésük.

2023-as adatok szerint száz magyarból öten, a legszegényebb rétegekben tizenhatan nem engedhetik meg maguknak, hogy internetelérésre költsenek. Ezzel az aránnyal Magyarország a harmadik helyen áll a uniós digitális szegénységi listán. A Magyar Könyvelők Országos Egyesületének tapasztalatai szerint az állampolgárok még az autentikátor kifejezést sem értik, a QR-kódos regisztrációt pedig bonyolultnak, érthetetlennek tartják.

zöldhasú
Hirdetés