Bagóért adják oda a központi dohányellátó üzemeltetését a Continental-csoportnak és a British Americcan Tobacconak: az idén novemberben startoló cég üzemeltetési jogáért idén csak 10 millió forintot kell fizetniük, jövőre csak 100 milliót, és utána is csak évente emelkedik 100 millióval a díj. Pedig előzetes becslések szerint évi 10 milliárd forintot is nyerhetnek a dohányellátóval. A koncesszió 20 évre szól.
Mindössze 10 millió forintos koncessziós díjat kell fizetniük a központi dohányellátó üzemeltetőinek az idén, jövőre is csak 100 milliót, majd ezután évente százmillió forinttal emelkedik a díj, amíg el nem éri a tervezett 600 millió forintot 2021-ben – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Ez igen jó hír a Lázár Jánossal kiváló kapcsolatot ápoló Continental-csoportnak, ugyanis a hamarosan elinduló központi dohányellátó üzemeltetését a trafikosztáskor taroló vállalat terítő cége, a Tabán Trafik Zrt., valamint a brit BAT Pécsi Dohánygyár Kft. kapta meg pályáztatás nélkül, 20 évre.
Az üzlet becslések szerint 10 milliárdot is hozhat évente.
Ködösít a minisztérium
Bár az állami bevétel elenyésző lesz, a minisztérium úgy ír róla, mintha nagy összeg lenne, emellett azt is hangsúlyozza, hogy a dohányellátó országosan csaknem 400 új munkahelyet teremt. A megállapodással kapcsolatos dokumentumokat az NFM nyilvánosságra hozza – ígérik.
A központi trafikellátó minden itthoni dohánytermék-nagykereskedővel köteles szerződést kötni. A dohányboltosok az úgynevezett cash&carry raktárakból a havi rendeléstől függetlenül, soron kívül megvehetik a szükséges dohánytermékeket. Egyébként meg csak akkora készletet kell tartaniuk, amit biztosan el tudnak adni.
Az ellátó úgynevezett fordított árrést vezet be, és a kisebb forgalmat lebonyolító nemzeti dohányboltoknak nagyobb mértékű árrést biztosít. A nagyobb mértékű árrés az eddig a multiknál lecsapódó profit terhére növeli a trafikok bevételét és csökkenti kiszolgáltatottságukat – olvasható a minisztérium közleményében.
A két cég konzorcciuma november elsejétől az egész ország területén végzi a dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenységet. A dohányellátó állami felügyeletét az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. látja el.
A többi gyártó kiakadt
A BAT és a Tabán Trafik közös ajánlatának elfogadásával a magyar kormány átláthatatlan és diszkriminatív módon két kiváltságos piaci szereplő kiválasztása mellett döntött – így vélik a pályáztatásból kimaradt nagyvállalatok, amelyek közös közleményben tiltakoztak a konzorcium kiválasztása ellen. Szerintük a mostani piaci környezetben nem kell államosítani a dohánytermékek nagykereskedelmét.
Az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. közleményében azt írták: a BAT és a Tabán Trafik részére kiadott koncesszió egy minimális állami koncessziós díj befizetését eredményezi, ami végső soron a magyar adófizetőket károsítja meg.
Szerintük csak egy nyílt és átlátható nyilvános pályázat tudná meghatározni a koncessziós díj megfelelő piaci árát, és csak ez tenné lehetővé, hogy a magyar adófizetők is részesüljenek a magasabb bevétel előnyeiből.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.