Az OMV-t és a Molt igen érzékenyen érinti a benzinkutakon lévő trafikok jövő májusig történő tervezett bezárása. Egy új kormányrendelet szerint ugyanis 2014 május végéig a töltőállomásokon és hipermarketekben üzemelő dohányboltoknak be kell zárniuk. Az osztrák olajcég 90, a Mol 63 trafikot veszít ezzel. Az OMV közlése szerint ráadásul a dohányboltokba történő beruházások túlnyomó részét az cég fedezte.
Egy csütörtökön megjelent kormányrendelet szerint a benzinkutakon és hipermarketekben működő trafikok jövő május 30-ig működhetnek csak. A kormányrendelet szerint csak 2014. május 30-ig működhetnek nemzeti dohányboltok 2500 négyzetméternél nagyobb eladóterű bevásárlóközpontokban, hipermarketekben, illetve a benzinkutakon is. A rendelet szerint a fent említett helyek környékén (parkolóban, parkban) sem működhetnek trafikok május 31-től, azok sem, melyek a vámhatósági engedélyt egyébként megkapták és jelenleg is üzemelnek.
Gyulay Zsolt a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezérigazgatója pénteken elmondta, hogy az aránytalan forgalomkülönbség indokolta a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységhez kapcsolódó engedélyezési eljárás szabályairól szóló kormányrendelet módosítását. A vezérigazgató hangsúlyozta: kimutatásaik szerint a 6300 dohányboltból, a hipermarketekben, plázákban, benzinkutakon működő 200 dohánybolt a piaci forgalom 17 százalékát lefölözte. Ezzel szemben 2500 trafik a megélhetés határán van.
Az OMV-nél 90 trafikot kell bezárni
A hvg.hu pénteken megkeresett pár nagy, Magyarországon benzinkúthálózattal rendelkező vállalatot is. Az OMV megkeresésünkre azt válaszolta, hogy máig 90 nemzeti dohánybolt nyílt a cég 177 magyarországi töltőállomásán. A cég közlése szerint olyan feltételeket teremtettek a nemzeti dohányboltok számára, amelyek találkoztak a magyar kisvállalkozók érdekeivel. A kisvállalkozókkal való együttműködésben egyébként az OMV-nek kimagasló tapasztalata van: töltőállomásaikat 1991 óta magyar kisvállalkozások üzemeltetik – áll a cég válaszában. Minden nemzeti dohányboltot üzemeltető vállalkozó külsős, egyikük sem az OMV alkalmazottja. Az OMV egyik koncessziós szerződésben sem érdekelt közvetlenül – közölte a cég. Mintegy 20 olyan vállalkozó nyert trafikkoncessziót, akik korábban is OMV töltőállomást üzemeltettek, de rájuk is igaz az, hogy külsősnek számítanak, és nem alkalmazottai az OMV-nek.
A cég válaszában az áll, hogy a dohányboltok létrehozását célzó beruházások az egyes boltok esetében különbözőek voltak, és a beruházási költségek túlnyomó részét – ezzel is csökkentve a kisvállalkozók terheit – az OMV fedezte. A beruházások összege nem nyilvános – tette hozzá a vállalat. A beruházások megtérülésének érdekében a dohányboltokat üzemeltető vállalkozások különböző díjakat fizettek az OMV-nek a helyiségekért – ezek a díjak esnek ki a legutóbbi döntés következtében. Ezek nagysága szintén nem nyilvános – emelte ki az OMV.
A cég közlése szerint a töltőállomásokon lévő nemzeti dohányboltok jövő májusi bezárásáról nem volt előzetes konzultáció az OMV és a döntéshozók között, így az OMV nem ismeri a döntés hátterét. Amíg a jogszabályok azt lehetővé teszik, az OMV továbbra is együtt kíván működni a dohányboltokat üzemeltető kisvállalkozókkal – áll a cég válaszában.
A Mol esetében 63 dohánybolttól kell megválni
A hvg.hu a Molt is megkereste az ügyben, a társaság lapunkkal közölte, hog a rendelkezés 63 kutat érint. A dohányárukból korábban, még a koncessziók kiírása előtt, több tízmilliárdos bevétel származott a Mol magyarországi kiskereskedelmi hálózatában. A Mol mindezen kívül nem kívánja kommentálni a döntést – áll a társaság válaszában.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.