2010. november. 30. 13:43 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. november. 30. 13:39 Gazdaság

Így lehet a tőzsdét pumpolni a banki finanszírozás helyett

Átláthatóbb működés, likviditás, folyamatos vállalatértékelés, bővülő finanszírozási és akvizíciós lehetőségek – jellemzően ezek a fő tényezők, ami miatt egy vállalat tőzsdére megy. Magyarországon azonban nem jellemző a vállalatok tőzsdén keresztül történő finanszírozása.

Ennek oka a korábban viszonylag könnyen elérhető banki finanszírozás dominanciája, a vállalti kultúra és a menedzsment felkészültségének hiányosságában, valamint a rövidtávú szemléletben kereshető. A közeljövőben azonban eltolódás várható a vállalatok finanszírozási politikájában: a bankok szigorúbb hitelezési politikája szükségessé teszi más források bevonását, ezáltal felértékelődhet a tőzsdei tőkebevonások szerepe. A közelmúlt sikeres tőzsdei bevezetései és forrásgyűjtései (mind részvény, mind kötvény kibocsátás formájában) is azt igazolják, hogy a nyilvános forrásbevonás valós finanszírozási lehetőség az arra alkalmas cégek számára. A nyilvános forrásbevonáshoz és a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT-en) való megjelenéshez azonban sok más mellett elengedhetetlen egy jó „vállalati story”, egy meggyőző stratégia.

Egy cég finanszírozása alapvetően két fő formában valósulhat meg: kölcsön felvételével vagy tőkefinanszírozás formájában, új tulajdonostárs(ak) bevonásával. A magyar vállalatok hagyományosan banki finanszírozásra támaszkodnak. A globális pénzügyi válság miatt azonban beszűkültek a banki finanszírozási lehetőségek, a hitelek nehezebb hozzáférhetősége miatt így várhatóan intenzívebbé válnak az egyéb forrásbevonási eszközök.

A kölcsönfinanszírozást kiváltandó egy cég bevonhat stratégiai vagy pénzügyi befektetőt, illetve amennyiben a cég arra alkalmas, akkor a nyilvános részvénykibocsátást és a tőzsdére menetelt is mérlegelheti.

„Szektortól függetlenül minden olyan vállalatnak érdemes megfontolni a tőzsdei megjelenést, amely elért üzleti eredményei, stratégiája és vezetői révén képes bizalmat ébreszteni a megcélzott befektetői körben, legyen az intézményi befektetői, vagy a kisbefektetői kör” – hangsúlyozta Molnár Gábor, a DLA Piper nemzetközi jogi iroda budapesti társasági jogi csoportját vezető partnere. „A tőkebevonáson túl a nyilvános kibocsátás és tőzsdei jelenlét egyik legfontosabb hozadéka, hogy a kibocsátásra való felkészülés során a vezetőség alaposabban megismerheti saját cégét, a nyilvános tőkepiacra lépéstől kezdődően pedig folyamatos visszajelzést kap a társaság stratégiájának, eredményének piaci megítéléséről.”

A globális pénzügyi válsággal együtt járó bizonytalanság miatt a 2009-es év nem kedvezett a tőzsdei kibocsátásoknak. Jóllehet, a világgazdaság kilátásai ma sem egyértelműek, a nyilvános tőzsdei kibocsátások révén történő tőkegyűjtés az idén egyértelműen sokkal nagyobb volumenű, mint a tavaly.

Tőzsdére lépő cégek (IPO) száma

 

Tőzsde

2010. I. félév

2009. I. félév

Változás, %

1.

Shenzheni Tőzsde

164

-

-

2.

TSX Group

137

58

136

3.

Mumbai Tőzsde

57

26

119

4.

Varsói  Tőzsde

40

13

208

5.

NYSE Euronext

38

12

217

6.

Londoni Tőzsde

38

3

1 166

7.

Koreai Tőzsde

36

7

414

8.

NASDAQ OMX

34

3

1 033

9.

Ausztrál Értékpapír Tőzsde

32

6

433

10.

Indiai Nemzeti Tőzsde

30

1

2 900

A tőzsdére lépés alapvetően olyan cégek számára mérlegelendő, amelyeknek van pénzügyileg elemezhető múltjuk, kialakult bevételtermelő képességük, világos stratégiájuk és elértek egy bizonyos vállalati méretet. A társaságok korai életszakaszában inkább a stratégiai, illetve kockázati tőke befektetőknek juthat nagyobb szerep, mivel ők jobban tudják kezelni a fiatalabb társaságokkal szükségszerűen együtt járó nagyobb kockázatokat, illetve viszonylag kisebb méretű cégek is felkelthetik az érdeklődésüket.

A nyilvános tőkepiacra való kilépéshez elengedhetetlen egy jó „vállalati koncepció”, valamint egy „arc”, amivel azonosítani lehet a társaságot. Szükséges, hogy a cég legyen felkészülve a szabályozási előírásokra és az ezzel járó transzparenciára, ami az eddigiekhez képest fokozott publicitásnak és állandó nyilvánosságnak teszi ki. Fontos, hogy a befektetőkkel folyamatos legyen a pozitív kapcsolattartás és nem utolsósorban egy megfelelő piaci közegre is szükség van.

„A tőzsdei jelenlét növelheti a cég ismertségét, a felé irányuló bizalmat, továbbá mind a tőke-, mind a hitelfinanszírozás területén szélesíti lehetőségeit. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a nyilvános tőkepiacról történő finanszírozás nem minden cég számára jelenthet reális tőkebevonási lehetőséget, a tőzsdei jelenlét bizonyos költségekkel és terhekkel is jár. Minden cég esetében külön elemzést kíván, hogy a tőkepiaci finanszírozás valódi lehetőség-e számára” – mondta Nemescsói András, a DLA Piper nemzetközi jogi iroda budapesti szabályzási csoportját vezető partnere.

Nyilvános kibocsátáskor két, jól elhatárolható befektetői kört különböztethetünk meg; a kis- és a nagybefektetői, azaz intézményi befektetői kört. A nagybefektetők lehetnek befektetési alapok, nyugdíjpénztárak, bankok vagy biztosítótársaságok, amelyek nagy pénzösszegek fölött rendelkeznek, és professzionálisan hoznak befektetési és eladási döntéseket. A kisbefektetőktől történő tőkebevonás a közelmúltban nem volt meghatározó tényező Magyarországon, jelentős lakossági kibocsátások hiányában azt sem lehetetett tudni, hogy mekkora nagyságrendű tőke vonható be a lakosságtól. A CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. nyilvános részvénykibocsátása, amely során a biztosító megközelítőleg 10 milliárd forint friss tőkét vont be a kisbefektetőktől azt mutatja, hogy a lakossági megtakarítások egy része is mobilizálható a hazai feltörekvő társaságok fejlődésének finanszírozásához. 

[[ Oldaltörés (Folytatás) ]]

 

A külső forrásbevonások közötti különbségek

 

Kockázati tőke (Venture Capital)/ Magántőke (Private Equity)

Nyilvános részvénykibocsátás /tőzsdei bevezetés

Döntéshozatali szabadság

Az eredeti tulajdonosok/alapítók általában jelentős  mértékben fel kell adják önállóságukat – stratégia meghatározása, jelentős döntések meghozatala nem lehetséges a befektetők támogatása nélkül; a befektetők azonban egyúttal pénzügyi fegyelmet, objektív, külső szempontot hoznak a cégnek, a professzionális befektető jelenléte továbbá hitelesíti a céget a külvilág felé.

A nagyszámú részvényessel, szórt tulajdonosi struktúrával jellemzett cégeknél a menedzsmentnek nagy az önállósága – amennyiben a piacok által visszaigazolt stratégiát folytat, „részvényesi lázadástól” (igazgatók visszahívása stb.) nem kell tartani (az intézményi befektetők általában passzív részvényesek). Még amennyiben a menedzsment rossz is, a passzív intézményi befektetők gyakran a részesedés eladását választják, ahelyett, hogy aktívan beavatkozzanak a cég működésébe.

Likviditás

A VC/PE befektetés nem növeli (sőt, inkább csökkenti) a likviditást, mivel a céltársaság a VC/PE befektetést követően általában továbbra is zártkörű cégként folytatja tevékenységét, a befektető a kontrollját és az upside-ot megőrzendő, átruházási tilalmakat (lock-up), elővásárlási jogokat köt ki, megnehezítve ezzel az eredeti tulajdonosok kiszállását. Likviditást alapvetően a VC/PE befektető kiszállási eseménye („exit”) teremt – erre általában a befektetést követő 3-5 évben kerül sor – formáját illetően ez lehet cégértékesítés (másik PE befektető vagy stratégiai befektető részére) illetve IPO.

Fogalmilag a részesedések likviditásának megteremtése a célja, de:

nagy részesedés (33% fölötti) értékesítése nyilvános vételi ajánlatot igényel (a teljes cégre ajánlatot kell tenni) – ez csökkentheti a nagy csomag értékesítési lehetőségeit, mivel költségesebb,

ha PE befektető van és marad a cégben az IPO után, esetleg ragaszkodhat ahhoz, hogy egyes meghatározó részvényesek (pl. alapítók) is maradjanak bent a cégben addig, amíg a PE nem száll ki.

A likviditás/tőzsdei árazás folyamatos visszajelzést biztosít a cég értékéről, egyben folyamatos teljesítménykényszert is jelent.

A likviditás és a folyamatos árképződés lehetővé teszi továbbá a munkavállalók és a menedzsment ösztönzését szolgáló, a cég eredményességében való közös érdekeltséget megteremtő részvény juttatási programok kialakítását.

További tőkéhez jutás

Erősen kontrollált: az újabb befektetők toborzása kényes feladat, hiszen  "meg kell férniük" a már meglévő, a társaság fölött erős kontrollt gyakorló befektetőkkel.

Rugalmasabb: zártkörű és nyilvános kibocsátás is lehetséges (részvényesek jegyzési elsőbbségével vagy anélkül) – a kibocsátás árfolyamra gyakorolt hatását azonban figyelembe kell venni.

Hitelhez jutás

Jellemzően banki, illetve tagi kölcsön

Banki finanszírozás, illetve kötvény kibocsátás (zártkörű és nyilvános) is reális alternatíva.

Adminisztráció/ transzparencia

Limitált

Jelentős közzétételi, nyilvánossági követelmények – ezáltal a versenytársakkal szembeni titoktartás is nehezebbé válik! A nyilvánossági követelményekkel, a bennfentes kereskedéssel, piacbefolyással kapcsolatos szabályok betartása tudatos felkészülést, tanulást igényel.  

Befektetői elvárások

A felfutó vállalkozásokban rejlő nagyobb kockázatok miatt nagyon jelentős hozam elvárásai vannak a PE befektetőknek.

A befektetők sokszínűségére és ez ezzel járó eltérő befektetői kívánalmakra tekintettel (pl. biztonságos hozam vs. kiemelkedő hozam) többféle hozamprofillal rendelkező papír is sikeres lehet.

Forrás: DLA Piper

zöldhasú
Hirdetés