2010. október. 29. 11:21 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. október. 29. 11:07 Gazdaság

Hol issza meg a magyar a borát, és milyet? – felmérés

Tudatosan választanak a magyar borfogyasztók: vásárláskor a szőlőfajta és a pincészet játsszák a legfontosabb szerepet, míg a csomagolásra csak kevesen figyelnek – többek között ez derült ki a KutatóCentrum és a Marketing&Media közös villámkutatásából.

A felmérés szerint a 18-64 évesek 85 százaléka legalább alkalmanként iszik valamilyen bort, elsősorban a férfiak, a felsőfokú végzettségűek és a fiatalok. Annak ellenére, hogy a hazai vásárlók jellemzően árérzékenyek, borvásárláskor ez csupán a harmadik legfontosabb tényező, a szőlőfajta és a pincészet is megelőzi a sorban. A válaszadóknak a csomagolás számít a legkevésbé, mindössze a megkérdezettek 15 százaléka tartotta lényegesnek a külcsínt, közülük is elsősorban a fiatalok és az alacsony végzettségűek figyelnek erre. A piaci adatok is ezt igazolják: az elmúlt évben ugyanis nőtt a közvetlenül a kistermelőktől vásárolt, valamint a műanyagpalackos kiszerelésű borok forgalma (GfK Hungária, 2010) is.

KutatóCentrum

Iskolázottság tekintetében a legtudatosabban a felsőfokú végzettségűek válogatnak: náluk a szőlőfajta mellett a régió és a pincészet is kiemelt szerepet játszik, ugyanakkor ők az árra és mások ajánlására is jobban odafigyelnek. „A korosztályokat vizsgálva is láthatunk eltéréseket a fogyasztási szokásokban: a legtöbb szempontot a 18-24 évesek mérlegelik, a szőlőfajta, az ár, az évjárat, a csomagolás és az ajánlás is nagyobb szerepet játszik választásuk során, mint az idősebbek esetében" – ismertette az eredményeket Sütő Anna, a KutatóCentrum projektmenedzsere.

KutatóCentrum

A válaszadók legszívesebben otthon vagy vendégségben koccintanak borral, emellett a férfiak 42 százaléka pincészetekben és borászatokban is előszeretettel kóstolgat. A megkérdezettek egynegyede emellett étteremben, illetve boros rendezvényeken is poharazgat. Ugyanakkor a szórakozóhelyeken már kevésbé népszerű a borozgatás, ha mégis, inkább a 18-24 évesekre, valamint a férfiakra jellemző.

A kulturális borfogyasztók - akik pincészetben, borászatokban, illetve a kapcsolódó rendezvényeken is kóstolgatnak - választanak a legtudatosabban: a szőlőfajta, a pincészet, az évjárat, a régió és az ajánlás is náluk játssza a legfontosabb szerepet, míg az árra kevésbé figyelnek. Ez utóbbi tényező a csomagolással együtt a szórakozóhelyen borozgatók körében nagyobb hangsúlyt kap.

KutatóCentrum

 

zöldhasú
Hirdetés