Több száz millió dolláros veszteséget okoz a vulkánkitörés naponta
Egyedül a légitársaságok napi vesztesége mintegy 200 millió dollár, és a leállások a napi globális kerozinszükségletet is 2 millió hordóval csökkentik naponta, ami az olajárakra is hatással lehet.
Bírálta a két legnagyobb német légitársaság, a Lufthansa és az Air Berlin a német hatóságokat, amiért nem mérték a levegő vulkánihamu-koncentrációját, miközben az ország légtere vasárnap estig lezárták az izlandi vulkánkitörés hatásai miatt. |
Közölték ugyanakkor, hogy több repülőgépük, amely előző nap belföldi repüléseket végzett utasok nélkül, "semmilyen kárt" nem szenvedett. "Németországban még egy meteorológiai ballont sem bocsátottak fel, hogy mérjék, van-e és mennyi vulkáni hamu a levegőben - mondta Joachim Hunold, az Air Berlin vezetője a Bild am Sonntag című lapban. - A légtérzárlat egyedül a londoni vulkánihamu-kutató központ számítógépes szimulációjának az adatain alapult." |
Az európai légiközlekedés kényszerpihenője szakértők szerint oly hosszúra nyúlhat, hogy ez akár hatással lehet Európai idei gazdasági növekedésére, a válság utáni kilábalás erejére is. Bár a közgazdászok eddig nem módosítottak a növekedési modelleken és előrejelzéseiken az idei európai növekedésre nézve, de a szállítási és idegenforgalmai ágazatok hosszabb távú bénultsága - egyes borúlátó jóslatok szerint - akár semmissé teheti az 1-1,5 százalékra jelzett idei európai gazdasági növekedést.
Mivel egyelőre a szakértők sem tudják megjósolni, hogy meddig tarthat még az izlandi vulkánkitörés, ennek pontos hatásai sem modellezhetők - írja a szakértőket megszólaltató Reuters. Ugyanakkor a következményekre nézve nem elhanyagolható, hogy a globális gazdaság mintegy 5 százalékát - évi 3 ezer milliárd dollárt - adó globális idegenforgalomból az európai turizmus mintegy harmadot képvisel. A jelenlegi nehézségek heti 5-10 milliárd dolláros kárt okozhatnak európai idegenforgalomban.
A szállítási ágazat hasonlóképpen erősen érintett: a globális szállítás mintegy 40 százaléka bonyolódik ma légi úton, és a leállások a kereskedelmi kapcsolatok jelentős sérüléséhez vezethetnek, szakértők szerint céges szinten is. A nemzetközi légi forgalmi szervezet, a IATA becslései szerint egyedül a légitársaságok napi vesztesége mintegy 200 millió dollár, és a leállások a napi globális kerozinszükségletet is 2 millió hordóval csökkentik naponta, ami az olajárakra is hatással lehet.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.