2010. április. 18. 15:36 MTI Utolsó frissítés: 2010. április. 18. 15:36 Gazdaság

Több száz millió dolláros veszteséget okoz a vulkánkitörés naponta

Egyedül a légitársaságok napi vesztesége mintegy 200 millió dollár, és a leállások a napi globális kerozinszükségletet is 2 millió hordóval csökkentik naponta, ami az olajárakra is hatással lehet.

Bírálta a két legnagyobb német légitársaság, a Lufthansa és az Air Berlin a német hatóságokat, amiért nem mérték a levegő vulkánihamu-koncentrációját, miközben az ország légtere vasárnap estig lezárták az izlandi vulkánkitörés hatásai miatt.

Közölték ugyanakkor, hogy több repülőgépük, amely előző nap belföldi repüléseket végzett utasok nélkül, "semmilyen kárt" nem szenvedett. "Németországban még egy meteorológiai ballont sem bocsátottak fel, hogy mérjék, van-e és mennyi vulkáni hamu a levegőben - mondta Joachim Hunold, az Air Berlin vezetője a Bild am Sonntag című lapban. - A légtérzárlat egyedül a londoni vulkánihamu-kutató központ számítógépes szimulációjának az adatain alapult."

Az európai légiközlekedés kényszerpihenője szakértők szerint oly hosszúra nyúlhat, hogy ez akár hatással lehet Európai idei gazdasági növekedésére, a válság utáni kilábalás erejére is. Bár a közgazdászok eddig nem módosítottak a növekedési modelleken és előrejelzéseiken az idei európai növekedésre nézve, de a szállítási és idegenforgalmai ágazatok hosszabb távú bénultsága - egyes borúlátó jóslatok szerint - akár semmissé teheti az 1-1,5 százalékra jelzett idei európai gazdasági növekedést.

Mivel egyelőre a szakértők sem tudják megjósolni, hogy meddig tarthat még az izlandi vulkánkitörés, ennek pontos hatásai sem modellezhetők - írja a szakértőket megszólaltató Reuters. Ugyanakkor a következményekre nézve nem elhanyagolható, hogy a globális gazdaság mintegy 5 százalékát - évi 3 ezer milliárd dollárt - adó globális idegenforgalomból az európai turizmus mintegy harmadot képvisel. A jelenlegi nehézségek heti 5-10 milliárd dolláros kárt okozhatnak európai idegenforgalomban.

A szállítási ágazat hasonlóképpen erősen érintett: a globális szállítás mintegy 40 százaléka bonyolódik ma légi úton, és a leállások a kereskedelmi kapcsolatok jelentős sérüléséhez vezethetnek, szakértők szerint céges szinten is. A nemzetközi légi forgalmi szervezet, a IATA becslései szerint egyedül a légitársaságok napi vesztesége mintegy 200 millió dollár, és a leállások a napi globális kerozinszükségletet is 2 millió hordóval csökkentik naponta, ami az olajárakra is hatással lehet.

 

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Lőrincz Tamás 2025. január. 06. 06:30

A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb

A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?