A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly veszélybe került.
Terézváros önkormányzata is indul a Nyugati pályaudvar és környéke állomásfejlesztési koncepciójának kidolgozására kiírt pályázaton, válaszolta a Népszava megkeresésére Budapest VI. kerületének polgármestere, Soproni Tamás.
A szóban forgó pályázat 2024. december elején vált ismertté, aszerint a kormány 99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanjait. Ez a Vitézy Dávid által Lázár János egy évszázadra szóló budapesti ingatlanpanamájának titulált program a terézvárosi aggodalmak szerint keresztül is húzza a Nyugati pályaudvar mögé megálmodott közpark terveit, a kerületi vezetés ezért akarja saját kezébe venni a dolgokat.
Mint még decemberben megírtuk, ennek egyik lépéseként Terézváros képviselő-testülete úgy döntött, „Beépítésre nem szánt területté” sorolja vissza azokat a Nyugati pályaudvartól a Dózsa György útig húzódó állami tulajdonban álló ingatlanokat, amelyekre a Podmaniczky parkot álmodták meg. Soproni szerint ez sem lehet elég, most a Népszavának azt mondta, a kerület hiába vet be minden törvény adta eszközt a hozzájárulások kiadásának megtagadásától a változtatási tilalomig, a kormány mindet megkerülheti.
Terézváros szerint a kerület zöldfelületének jelentősebb mértékű növelésére kiváló és gyakorlatilag egyetlen lehetőség a Nyugati pályaudvar 44 hektár kiterjedésű rozsdaövezetének átalakítása, melynek érdekében 2023 tavaszára elkészíttették a park létrehozásához szükséges döntés-előkészítő tanulmányt is, ami jó alapot jelent a most beadandó önkormányzati pályázathoz.
Soproni szerint a kialakítandó funkcióktól függően 100 millió-1 milliárd forint közötti költséggel kialakítható lenne a park. Úgy véli, a működtetés a határoló épületekben elhelyezhető színpadból, éttermekből és egyéb szolgáltatásokból származó bevételekből közel nullszaldósra kihozható, bár szerinte az itt élők egészsége szempontjából nagyon fontos közpark fenntartására akár jelentősebb összeg is igazoltan elkölthető évente.
A kerületi polgármester szerint mindez a jelenlegi pénzügyi peremfeltételek mellett kigazdálkodható a kerületi költségvetésből. Viszont egy esetleges talajcsere már nem férne bele a terézvárosi büdzsébe – bár Soproni két dologban bízik: hogy egy ilyen projektbe az állam is beszállhatna, illetve abban, hogy talajcserére végül nem is lesz szükség, mert a korábbi felméréseik alapján a Nyugati esetében nem kell jelentős szennyezéssel számolni.
A park a történelmi vasúti csarnok, illetve az Eiffel-irodaháztól a Ferdinánd hídig húzódó részen terülne el, onnantól a Dózsa György útig még jelentős hely maradna egyéb fejlesztésekre. A kerület korábban 20 évre vette volna át a területet, de a 99 évnek még jobban örülnek, hiszen ez akár véglegessé teheti a park kialakítását.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.