A kínai boltosoké a fő haszon a magyar ruházati piac átalakulásából
Tavaly egy család átlagosan 108 500 forintot költött ruhaneműre és cipőre, nagyobb részét felsőruházati termékekre – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet tanulmánya.
Az elemzés szerint a magyar háztartások ugyanakkora hányada vásárolt 2008-ban ruházati termékeket, mint 2007-ben. A ruházati piac továbbra is „kétpólusú” Magyarországon, jelentős az igény mind az olcsóbb, mind pedig a drágább, márkás termékek iránt.
Az elmúlt évben az általános ruházati üzletek fejlődtek, a vásárlók azonban az olcsóbb vásárlási lehetőségeket sem hagyták ki. Növekedett a használt ruha üzletek és a szupermarketek, sőt, az élelmiszer diszkontok piaci részesedése is a ruházati piacon.
A közzétett tanulmány szerint 2005-ig növekedés jellemezte a ruházati piacot értékben és mennyiségben egyaránt. Míg az új évezred elején a bővülés kétszámjegyű volt, addig 2003-tól kezdődően a lendület megtorpant és a lassú növekedés stabilizálódott 2005-ig.
A következő évben azonban már a megvásárolt ruházati termékek mennyisége csökkent. Így értékben is jóval az infláció alatti növekedést regisztráltak az elemzők. A gazdasági megszorító intézkedések hatása 2007-ben a ruházati piacon is érződött: mind értékben, mind pedig mennyiségben ismét csökkent a piac mérete.
Ruhabolt. Csak olcsó legyen, vagy drága... © hvg.hu |
Az egyes üzlettípusok piaci részesedésében a 2000-2004 közötti időszakban lényeges változások következtek be, teljes átstrukturálódás figyelhető meg. Míg az évtized elején a hipermarketek tudták növelni piaci részesedésüket, addig 2004-ben az értékesítés az olcsó üzletek felé tolódott: főként a távol-keleti üzletek irányába. A távol-keleti érdekeltségű boltok egyre erőteljesebb térnyerésével párhuzamosan viszont a ruházati szaküzletek (márkaboltok, butikok) meg tudták őrizni piaci pozíciójukat.
Később, 2005-2007 között a mennyiségi forgalom 23 százalékát már a távol-keleti működtetésű üzletekben bonyolították. Eközben az utcai árusok és a piaci értékesítés szerepe folyamatosan csökkent (bár az értékesített mennyiség közel negyede innen származott).
Tavaly az általános ruházati üzletek fejlődtek, köszönhetően a minőségi konfekcióruházatot elérhető áron kínáló nemzetközi ruhaházaknak. A vásárlók az olcsóbb boltokat sem hagyták el: a textildiszkont mellett tovább növekedett a használt ruha üzletek és a szupermarketek eladásainak piacrésze is. A kisebb ruházati és textil szaküzletek viszont a vesztesek közé tartoznak, számuk folyamatosan csökken 2007 óta.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.