Rosszul spekulált a Rail Cargo a MÁV Cargo vételárán
November 27-én dönt az Európai Unió versenybizottsága arról, hogy megveheti-e az osztrák vasutak, az ÖBB teherforgalmi vállalata, a Rail Cargo a magyar vasúti teherszállító céget, a MÁV Cargót.
A privatizációs megállapodás 400 millió euró körüli összegen köttetett még 2008 elején, egészen pontosan 102,5 milliárd forintért. A forint gyengülése következtében az osztrák vevőnek ma 388,4 millió eurót kellene forintban kifizetnie, miközben szeptemberben még 428 millió eurónyi volt a forint ár. Nemigen tud azonban nyerni az osztrák cég a forint gyengülésén, mert még drágán „bespejzolt” forintból, a bécsi Der Standard értesülése szerint a vételár felét-kétharmadát előnytelen áron szerezte be. Így nemhogy nem jut olcsón a MÁV Cargóhoz, hanem még 10 százalékot rá is kell fizetnie.
Amikor Brüsszel áldását adja az ügyletre, akkor esedékessé válik az az 1,8 milliárd forintnak megfelelő, 6,8 millió eurós összeg is, amelyet sikerdíjként fizetnek ki a lobbizó szerepéért erősen megkérdőjelezett Geuronet Bt.-nek.
Földvári Zsuzsa/Bécs
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.