Abramovics ha akarná se tudná eladni a Malévet
A pénzügyi nehézségekkel küszködő AirUnion egyik fő részvényese, Borisz Abramovics, aki közvetve tulajdonos a Malévben is, ha akarná se tudná eladni a Malévet, vagy annak vagyonelemeit a privatizációs szerződés szerint.
Az AirUnion és a hozzá tartozó légitársaságok pénzügyi nehézségeit jelzi, hogy az orosz állami repülésügyi főhatóság, a Roszaviacija a téli menetrendi időszakra megtiltotta az AirUnion légitársaságainak a repülőjegy-eladást. Az AirUnionban fő részvényes Borisz Abramovics és az ő, illetve ikertestvérének többségi tulajdonában lévő KrasAir pénzügyi válságával kezdődött az AirUnion helyzetének megroggyanása közel egy hónappal ezelőtt.
Száraz Gábor, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szóvivője elmondta, hogy a privatizációs szerződés szerint a Malév közvetlen tulajdonosa, az AirBridge Zrt., csak az MNV jóváhagyásával, az eredeti privatizációs szerződés betartásával, és az ahhoz szükséges garanciákkal adhatja el a Malév részvényeit. Ráadásul a magyar államnak öt éven belül elővásárlási joga van a Malév azon részvényeire – több mint 99 százalékra – ami az AirBridge tulajdonában van.
Azzal, hogy Borisz Abramovics, az AirBridge Zrt.-ben meglévő 49 százalékos részesedését eladhatja-e, és ha igen kinek, a privatizációs szerződés nem foglalkozik. Borisz Abramovics korábban újságíróknak azt mondta, hogy nincs is szándékában túladni a 2007 tavaszán megszerzett magyar légitársaságon.
A privatizációs szerződés szerint az 50 millió forint értékhatárt meghaladó eszközök eladásához már a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) hozzájárulása szükséges. Így volt ez legutóbb idén júliusban, amikor az NVT hozzájárult – a céginformációs szolgálat szerint – 3,1 millió forint jegyzett tőkéjű – Galileo Hungary Ügynökség Értékesítési Rendszert Szolgáltató Kft. 100 százalékos üzletrészének eladásához.
A korábbi tájékoztatás szerint a Malévnak kötelezettsége van 19,8 milliárd forint kölcsön tőketörlesztésére is. Ezt a hitelt az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank (MFB) folyósította a légitársaságnak. A kölcsönt a privatizációs szervezet által 3 millió forint jegyezett és 46 millió forint saját tőkével alapított Malév Vagyonkezelő Kft. átvállalta úgy, hogy a vevő, az AirBridge Zrt. 32 millió euró bankgaranciát tett le. Ezen kívül a Malév átadta a Százhalombatta-Ferihegy közötti kerozin-vezeték tulajdonjogát, egy Boeing 767-es repülőgépet birtokló Malco LLc-t, és a Malév márkanevet. A repülőgépet és a márkanevet a Malév visszabérelte a Malév Vagyonkezelő Kft.-től, a Malév Vagyonkezelő a bérleti díjbevételt a hitelek kamataira fordítja.
A 2017. december 31-i lejáratú MFB-hitel tőketörlesztését a Malév a profitjából finanszírozza a nyereség 25 százalékának elkülönített bankszámlán történő gyűjtésével. A futamidő végén a Malév az esetleg még nem törlesztett hitelek összegének megfelelő vételáron visszavásárolja a Malév Vagyonkezelő Kft.-nél lévő eszközöket.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.