A Hochtief megvette a Budapest Airport többségi részét
A német Hochtief építőipari konszern vezette befektetői konzorcium szerdán Essenben aláírta a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport többségi részének átvételéről szóló megállapodást a brit BAA repülőtér-üzemeltetővel.
A Hochtief esseni bejelentése a vételárat 1,9 milliárd euróban jelölte meg adósság nélkül, amelyet két részletben fizetnek ki az eladónak, a brit BAA-nak: az ügylet zárásakor, illetve 2011-ben.
A közlemény szerint az ár nagyjából megfelel annak, amit a Hochtief konzorciuma a 2005 végi privatizációs pályázaton ajánlott a Budapest Airportért, és amellyel lemaradt a győztes BAA mögött. A BAA-t, amely a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetője, tavaly júliusban megvette a legnagyobb spanyol építőipari csoport, a Ferrovial, amely azonnal jelezte, hogy szabadulni kíván a BAA egyes külföldi érdekeltségeitől. A Budapest Airport rögtön pozitív hozzájáruló lesz a Hochtief csoportszintű eredményéhez, írták.
Az ÁPV Zrt. Igazgatósága - a kormány előzetes tudomásul vételét követően - a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) egyetértésével áprilisban hagyta jóváhagyta a Budapest Airport Zrt. részvényeinek tervezett tulajdonosváltásásáról szóló hozzájáruló nyilatkozat kibocsátását. A közlemény szerint a 2005-ben megkötött privatizációs szerződés rögzítette, hogy a brit BAA Plc. repülőtér-üzemeltetőnél lévő részvények továbbértékesítéshez a magyar állam hozzájárulása szükséges, és az új tulajdonosnak az eredeti szerződésben foglalt kötelezettségeket teljesítenie kell.
A 2005 végi privatizáció nyertese, a BAA (International Holdings) Ltd. által vállalt szerződéses feltételeket és kötelezettségeket teljes mértékben átvállalja a Hochtief AirPort GmbH vezetette befektetői konzorcium, ezért az ÁPV Zrt. hozzájárult a részvények adásvételéhez.
A brit BAA Plc repülőtér-üzemeltető tavaly október 20-án tájékoztatta a kormányt, hogy a magyar állam jóváhagyásával eladná érdekeltségét a Budapest Airportban a német Hochtief AirPort GmbH vezette konzorciumnak.
A Budapest Airport 75 százalékát mínusz egy szavazatáért, a 75 évre szóló vagyonkezelésért és bizonyos kincstári eszközök vételáráért a BAA 2005. decemberben 1,362 milliárd fontot (akkori árfolyamon 464,535 milliárd forint) fizetett. Ez az összeg iparági elemzők szerint világrekord volt az ágazatban. A Hochtief konzorciuma - benne 50 százalékos részesedéssel a Hochtief AirPort GmbH, továbbá a német állami Kreditanstalt für Wiederaufbau pénzintézet és a kanadai Caisse de Dépôt et Placement du Québec - a pályázaton megfelelt a feltételeknek, és azért maradt le, mert csak 406 milliárd forintot ajánlott. A konzorcium azóta a szingapúri GIC Special Invetsments befektetési alappal bővült.
Tavaly júliusban a legnagyobb spanyol építőipari vállalat, a Grupo Ferrovial megszerezte a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőjét, a BAA-t, és már akkor jelezte, hogy a BAA külföldi érdekeltségeit felülvizsgálják.
A Hochtiefnek öt repülőtere van - Németországban a hamburgi és a düsseldorfi - és más országokban. Ezen túl 2005. április elején közölték, hogy a Hochtief 2005. január elsejére visszamenő hatállyal 75,7 százalékos többséget szerzett a Mélyépítő Budapest Kft.-ben. A német vállalat azt reméli, hogy a Mélyépítő a Hochtief Construction AG magyarországi lerakatával folytatandó szoros együttműködés révén hasznot húz a magyarországi építési beruházások felfutásából. A Hochtief szakértőkre hivatkozva azt közölte, hogy az akkor 8 milliárd eurós magyarországi építési volumen évente körülbelül 9 százalékkal növekszik.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.