2006. október. 12. 12:24 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. október. 12. 12:25 Gazdaság

A Ferrovial eladja a Budapest Airportot a Hochtiefnek

A spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport várhatóan tíz napon belül megköti a szerződést a Budapest Airport – a ferihegyi repülőteret üzemeltető cég – eladásáról a német Hochtief építőipari vállalatnak, jelentette a Reuters hírügynökség csütörtökön, az ügylethez közel álló forrást idézve.

Ferihegy madártávlatból. Új tulajdonosnál landol
© airliners.net
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) csak akkor hagyja jóvá a Budapest Airport 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadának továbbértékesítését, ha az új vevő a jelenlegi tulajdonossal megkötött minden szerződéses kötelezettséget átvállal, mondta Macher Ákos, az ÁPV megbízott vezérigazgatója, gazdasági vezérigazgató-helyettes szeptemberben.

A Budapest Airportot tavaly decemberben vette meg a brit BAA repülőtér-üzemeltető, majd a BAA-t magát idén júniusban a Ferrovial felvásárolta. A tavalyi pályázaton a Hochtief konzorciuma volt a második helyezett. Az eredményhirdetés után a Hochtief beperelte az ÁPV-t, de később visszavonta a keresetét.

Július közepén távozott a Budapest Airportot közvetlenül birtokló brit BAA, a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőjének vezérigazgatója, Mike Clasper, aki Ferihegy felvásárlását irányította, viszont szinte az utolsó pillanatig élesen ellenállt a BAA-t felvásárló spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport akvizíciós kísérleteinek.

A leköszönt Mike Clasper volt a Budapest Airport tavaly decemberi, 1,3 milliárd fontos felvásárlásának legelkötelezettebb szószólója a brit cégnél, és nem kis részben a magyarországi akvizíció értéknövelő hatásával érvelve győzködte hosszú heteken át a BAA részvényeseit a piac által is igen alacsonynak tartott, első néhány Ferrovial-ajánlat elutasításának szükségességéről.

A BAA még májusban is egy 31 oldalas összeállítást küldött ki a részvényeseknek arról, hogy miért nem szabad elfogadni az akkori Ferrovial-ajánlatot. A májusi összeállítás a BAA befektetői értékeinek felsorolásában előkelő helyen és sokszor említette a Budapest Airportot. A dokumentum a ferihegyi repülőteret – a világ legnagyobb nemzetközi forgalmát lebonyolító londoni repülőtérre utalva – „Magyarország Heathrow-jának” nevezte, és azt írta: a Budapest Airport megszerzésével a BAA Londonon kívüli, illetve külföldi repülőtér-üzemeltető üzletága méret alapján megháromszorozódott.

A BAA által a részvényeseknek májusban kiküldött összeállítás szerint a ferihegyi repülőtér éves utasforgalma 2011-ig 48 százalékkal, 2020-ig pedig a jelenlegi 8,2 millióról több mint a kétszeresével 19,4 millióra fog növekedni.

A Ferrovial júniusban végül meredeken megemelt, a megajánlott 15,25 pennys osztalékkal együtt részvényenként bruttó 9,5025 fontos ajánlatot tett, amelyet a BAA vezetése a több heti ellenállást feladva elfogadásra ajánlott a BAA-részvényeseknek. Az első ajánlat 8,10 fontra szólt.

A legnagyobb spanyol építőipari vállalat, a Grupo Ferrovial 237,3 millió eurós adózott eredményt ért el az első félévben, 19,7 százalékkal többet a tavalyi első félévi 198,2 milliónál.

Az eredményt a spanyolországi lakáspiac fellendülésén kívül főleg a felvásárlások támogatták. A tavalyi első félévhez képest a Ferrovial csoportmérlege az amerikai, texasi Webber építővállalattal, a svájci Swissport repülőtéri szolgáltatóval és más beszerzésekkel bővült, továbbá koncessziókat szerzett amerikai fizetős autópályákra.

Kalandos félévet zárt a Ferrovial: négyhavi ádáz ellenállás után a BAA vezetése megadta magát, és június elején elfogadásra ajánlotta a részvényeseknek a Ferrovial javított, 10,3 milliárd fontos felvásárlási ajánlatát.

Így, több áttételen keresztül, közvetve a Ferrovial érdekeltségébe került a ferihegyi Budapest Airport is, amelynek 75 százalékát mínusz egy szavazatát a BAA decemberben vette meg az ÁPV-től 1,362 milliárd fontért. Ez az összeg iparági elemzők szerint világrekord volt az ágazatban, amennyiben a Budapest Airportot a tavalyi pénzforgalmi többletének (EBITDA) mintegy harmincszorosára értékelte. Így számolva a Ferrovial 23-szoros árat fizetett a BAA-ért, miközben az elmúlt évek iparági világátlaga 15-16-szoros volt.

A Ferrovialnál még júniusban közölték, hogy a BAA nagy-britanniai repülőtéri üzletágát egyben akarják tartani, és a brit repülőterekre fognak összpontosítani, de megvizsgálják a külföldi érdekeltségek sorsát, és a Nagy-Britannián kívüli vagyontárgyak akármilyen eladásából adósságtörlesztést fognak finanszírozni.

A Standard & Poor's hitelminősítő a Budapest Airport megvásárlása után rontotta a BAA besorolásait azzal az indokkal, hogy a BAA cégadósi profilját kedvezőtlenül fogja befolyásolni a hitelből fedezett ferihegyi befektetés. Júniusban, a Ferrovial-ügylettel összefüggésben, a Standard & Poor's tovább rontotta a BAA osztályzatait.

Ám a Budapest Airport privatizációs szerződése szerint a Budapest Airportból 50 százalék plusz egy szavazat tulajdonrésznek a „jelen vevő” közvetlen tulajdonában kell maradnia. Az ÁPV, a BAA International Holdings Ltd. és annak magyarországi leányvállalata, a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. által aláírt szerződés 2011-ig csak azt teszi lehetővé, hogy az ÁPV előzetes értesítése után a BAA kapcsolt vállalkozásának átadja a részvénycsomagot, de ez nem sértheti a magyar állam érdekeit.

A Ferrovial tavaly megvásárolta a svájci repülőtéri földi kiszolgáló társaságot, a Swissport Internationalt az addigi tulajdonostól, a brit Candover Investments Plc befektetőcsoporttól, 646 millió euróért adóssággal együtt. A Swissport International negyven országban 170 repülőtéren dolgozik. A felvásárlással a Ferrovial „a világ legnagyobb szolgáltatója lett ebben a szakmában”, a spanyol cég tavalyi közleménye szerint.

zöldhasú
Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.