2005. december. 22. 19:17 MTI Utolsó frissítés: 2005. december. 22. 18:43 Gazdaság

Az S&P is leminősítette a BAA-t a Budapest Airport-ügylet miatt

A Moody's Investors Service után, csütörtökön a Standard & Poor's is leminősítette a brit BAA repülőtér-üzemeltetőt a Budapest Airport (BA Rt.) akvizíciója miatt.

A világ legnagyobb hitelminősítőjének csütörtöki londoni közleménye szerint a BAA cégadósi profilját kedvezőtlenül fogja befolyásolni a hitelből fedezett BA-befektetés.

A brit repülőtér-működtető cég 75 százalék mínusz egy részvény BA-érdekeltséget, valamint 75 évre szóló teljes vagyonkezelői jogot vásárolt a magyar repülőtér-üzemeltetőben. A tranzakció közvetlen készpénzértéke 1,255 milliárd font.

Az S&P a vételár kifizetésének csütörtöki bejelentése után közölte, hogy a tranzakció zárásával a BAA hosszú távú A plusz, valamint rövid futamú A-1 plusz általános cégadósi besorolását A-ra, illetve A-1-re rontotta. A fedezet nélkül kiadott, előresorolt cégadósság besorolásai A pluszról A-ra, illetve A-ról A mínuszra módosultak.

A Standard & Poor's már a Budapest Airport-ügylet zárása előtt bejelentette, hogy a BAA osztályzatait leminősítést valószínűsítő negatív figyelőlistára helyezte, a brit cég adósprofiljának várható romlása miatt.

A csütörtöki leminősítéshez fűzött indoklásban a hitelminősítő azt írta: a működésibevétel-kamatfedezeti ráta, illetve a működésibevétel-átlagadósság ráta 3,1-szeres szorzójúra, illetve 15,7 százalékra csökkent még az akvizíciós hitel nélkül is a tavalyi 3,7-szeres, illetve 18,4 százalékos rátákról, és 2009-ig várhatóan tovább csökken, jóllehet bőven felette marad a 2,5-szeres/10 százalékos határnak, és utána gyorsan visszaemelkedik.

A S&P szerint ugyanakkor a Budapest Airport konszolidációja a magyar cég viszonylag csekély súlya miatt nem fogja érinteni a BAA "kitűnő üzleti kockázati profilját", annak ellenére sem, hogy a BA Rt. üzleti kockázati profilja jóval gyengébb a brit cégénél.       

Az S&P által a BAA-nek adott új osztályzatok még mindig az elsőrendű befektetői sávban vannak, a Moody's azonban a héten - szintén a Budapest Airport akvizíciója miatt - a már csak megszorításokkal befektetőinek tekintett Baa sávba sorolta vissza a brit céget.

Ez a hitelminősítő, amely az S&P-vel egy időben, a múlt héten vette negatív megfigyelés alá a BAA-t, a hét elején Londonban közölte: a BAA hosszú futamú adósságkibocsátói cégosztályzata az addigi A3-ról Baa1-re változik. Az A3, illetve a Baa1 más hitelminősítők metodikájában A mínusz, illetve BBB plusz besorolásnak felel meg. 

A Moody's indoklása szerint az BA-tranzakcióval a BAA adóssága 1,3 milliárd fonttal nő, gyengítve a brit cég adósprofilját. A hitelminősítő szerint a BAA adósságrátái a következő években már nem fognak megfelelni az A elsőrendű befektetői adósosztályzat kritériumainak.
 
zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.