2005. december. 18. 17:15 MTI Utolsó frissítés: 2005. december. 18. 17:35 Gazdaság

Budapest Airport-privatizáció: aláírták a szerződést

Aláírták a szerződést a brit BAA International Ltd.-vel a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatnyi tulajdoni hányadának eladásáról - jelentette be Mészáros Tamás, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.) igazgatóságának elnöke. A brit repülőtér-üzemeltető társaság 75 évre kapta meg a repülőtér üzemeltetési jogát. A BAA a részvénycsomagért és a vagyonkezelési megállapodásért 464,5 milliárd forintot fizet. A tranzakció pénzügyi zárásának tervezett időpontja december 23., ekkor kerülhet sor a tranzakció ellenértékének megfizetésére is.

Mészáros Tamás, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. elnöke ismertette: a BA a részvényekért 60 milliárd forint, a vagyonkezelési szerződés módosításáért 389,5 milliárd forint és az ingóeszközökért 15 milliárd forint kifizetését vállalta. Az azonnali tranzakciós ellenértéken kívül további kötelezettségeket is vállalt a befektető. A 2006 és 2011 közötti fejlesztések minimális értéke 65,5 milliárd forint, az ÁPV Rt.-nek záráskor fizetendő osztalékelőleg 10 milliárd forint, az állami garanciával rendelkező nettó hitelállomány visszafizetése pedig mintegy 20 milliárd forintot tesz ki.

Az egyéb pénzügyi kötelezettségvállalások közé sorolta Mészáros Tamás a magyar államnak a BA Rt.-ben fennmaradó 25 százalék plusz egy szavazatnyi részesedésre vonatkozó eladási opcióját, aminek kiinduló értéke 20 milliárd forint és évente 11,5 százalékkal emelkedik. Az opció lehívására csak törvénymódosítás esetén van lehetőség. Ezen felül a BA Rt. a jövőben a mindenkori éves bevételének 0,5 százalékát kitevő vagyonkezelési díjat fizet a KVI részére. A Polgári Légiközlekedési Hatóság részére utasonként 25 forint felügyeleti díjat fizet a BA Rt., a tétel 2006-ra becsült értéke mintegy 400 millió forint.

Legmagasabb egyedi érték

Veres János pénzügyminiszter méltatta a privatizáció történetében a legmagasabb egyedi értéket képviselő tranzakciót. Hangsúlyozta: teljesült a kormány szándéka és a térségben elsőként indulhat el a repülőtér jelentős fejlesztése annak érdekében, hogy az ország regionális helyzete erősödjön.

Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója szerint a tranzakció kifejezi a cégnek a magyar gazdaságba vetett bizalmát is, és beruházásaikkal versenyképesebbé válik a repülőtér és ezzel az ország is. Chris Woodruff, a BAA International ügyvezető igazgatója kifejtette: alacsonynak tartják egyes területeken a BA hatékonyságát, amin javítanak a jövőben. Példaként említette az alacsony kereskedelmi bevételeket és a magas légiforgalmi díjakat. 2020-ra 20 millió utassal kalkulálnak, a kereskedelmi bevételeket 75 százalékkal kívánják növelni.

Üzleti tervük szerint az idén várható 60 millió eurós kereskedelmi bevétel 2011-re 104 millió euróra, a teljes bevétel pedig 159 millió euróról 235 millió euróra növekszik úgy, hogy az összes árbevételen belül a jelenleg 62 százalékról 56 százalékra csökken a légiforgalmi bevételek aránya. A következő öt évre vállalt minimum 65,5 milliárd forintot kitevő fejlesztések között említette új repülőgép-parkolóhelyek és satelit terminálok, új parkolók és cargolétesítmény megépítését. Hozzátette: a két terminált egy terminállá integrálják és meggyőződését fejezte ki, hogy a régió első számú repülőterévé válhat Ferihegy.

Második oldal (Oldaltörés)

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter emlékeztetett arra, hogy a világ repülőterei közül a ferihegyiért fizették a legtöbbet. Hangsúlyozta, hogy nem egyszerűen pénzügyi tranzakcióról van szó, a privatizáció az ország hosszú távú fejlesztési stratégiájának része. Kóka János ismertette, hogy novemberben rendeletben szabályozták az általa magasnak mondott légiforgalmi díjak alakulását. Eszerint 2006. január 1-jétől nem emelkedhetnek a légiforgalmi díjakból származó egy utasra vetített bevételek, amelyeket 2006 és 2011 között reálértéken mintegy 20 százalékkal kell csökkenteni a BA-nak. A díjak mérséklésétől az utasforgalom növekedését és a repülőjegyek árának mérséklődését, hatékonyságjavulást várnak.

Privatizációs bónusz az idei fizetés esetén

Kérdésre válaszolva a BAA képviselői elmondták: fontosnak tartják, hogy leüljenek tárgyalni a szakszervezetekkel és a dolgozók képviselőivel. Ugyanakkor korainak tartották ismertetni a foglalkoztatottak számára vonatkozó terveiket.

Kóka János erre a kérdésre annyit mondott: várakozása szerint a ferihegyi fejlesztéseknek köszönhetően tíz év alatt 30 ezer új munkahely születik Magyarországon. Kóka János bejelentette azt is, hogy a következő hetekben dolgozzák ki azokat az elképzeléseket, hogy milyen formában kapcsolódhat be a befektető a ferihegyi gyorsvasút fejlesztésébe.

Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója kérdésre válaszolva elmondta: a BA vezetői gárdája privatizációs bónuszt kap, ha már az idén befolyik a vételár. Ez mintegy 25 személyre vonatkozik és személyenként ötmillió forintot jelent, az erre fordított összeg a társaság vagyonából kikerül. Az ÁPV Rt. vezetői hárommillió forint körüli jutalmat kaphatnak a tranzakcióért.

A szakszervezetekkel folyó bértárgyalásokkal összefüggésben Vági Márton hangsúlyozta: csak olyan bérmegállapodás köthető, ami megfelel a befektető által is ismert üzleti tervnek. Hozzátette: nem vesznek részt az egyeztetéseken, mivel a bérekről a tulajdonos nem szokott tárgyalni. Ehhez kapcsolódóan Mészáros Tamás arra emlékeztetett, hogy a munkavállalókkal korábban hosszan egyeztettek a három évre szóló kollektív szerződésről és ennek eredménye volt, hogy a befektető is elfogadta a megállapodást.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.