2006. október. 20. 15:08 euractiv/hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. október. 20. 15:52 Gazdaság

A Hochtief vásárolja meg ferihegyi repülőteret

A brit repülőtér-üzemeltető BAA pénteken tájékoztatta Veres János pénzügyminisztert, hogy a magyar állam jóváhagyásával el kívánja adni érdekeltségét a Budapest Airportban a Hochtief AirPort GmbH által vezetett konzorciumnak, Veres János a vevő kötelezettségeire hívta fel a figyelmet – közölte a Budapest Airport.

Ferihegy madártávlatból. A BAA
felszállt, a Hochtief landolt
© hvg.hu
A BAA tavaly privatizációs tenderen nyerte el a Budapest Airport üzemeltetési jogát 464,5 milliárd forintért. Miután a spanyol Grupo Ferrovial által vezetett konzorcium júniusban megszerezte a BAA-t, egy új stratégiát dolgozott ki a BAA-ra vonatkozóan, amely a BAA nagy-britanniai repülőtereire összpontosít a BAA nemzetközi érdekeltségei helyett. A BAA ezért azt tervezi, hogy egy átfogóbb vagyonértékesítési stratégia részeként, értékesíti a BAA ferihegyi és egyéb nemzetközi repülőtereiben meglévő érdekeltségeit.

A ferihegyi repülőtér tulajdonosainak képviselői pénteken egyeztettek a magyar pénzügyminiszterrel szándékukról, ami szerint értékesítenék a BAA érdekeltségét a Budapest Airport részvényeit birtokló holding vállalatban.

A közlemény szerint Veres János nyilvánvalóvá tette, hogy a BAA Budapest Airportban lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005. decemberében aláírt privatizációs szerződésben rögzített beruházásra, fejlesztésre, növekedésre és munkavállalói jogokra vonatkozó kötelezettségeket. A pénzügyminiszter szintén kikötötte, hogy a vásárlónak meg kell felelnie azoknak a szigorú előfeltételeknek, amelyeknek a privatizációs tenderen pályázó cégeknek meg kellett felelniük. Ezek közül a legfontosabb a szilárd pénzügyi háttér és a nemzetközi repülőtér üzemeltetésben szerzett tapasztalat.

A pénzügyminiszter elvárja, hogy az átmenet gördülékeny és a folyamatos legyen, hogy folytatódhassanak a jelenlegi irányítás alatt megkezdett pozitív változások és fejlesztések – áll a közleményben.

A Budapest Airport tulajdonosai elkezdték a tárgyalásokat a – Hochtief AirPortot, a kanadai CDPQ nyugdíj-alapkezelőt és a német KfW pénzügyi szervezetet magában foglaló – Hochtief Konzorciummal, amely a tavalyi privatizáció második helyezettjeként megfelelt a kormány összes előfeltételének, s amely kifejezte hosszútávú elkötelezettségét Ferihegy fejlesztése mellett.

Pénteken jelentették be, hogy a BAA és a Hochtief Konzorcium együttműködési megállapodást írt alá a BAA Budapest Airportban meglévő érdekeltségének értékesítéséről. A következő hetekben további egyeztetések folynak majd az érintett felek, az ÁPV és a kormány között.

A közlemény szerint a Hochtief Konzorcium biztosítja a kormányt, valamint a Budapest Airportnál dolgozó munkatársakat: mindent elkövet azért, hogy az átmeneti időszak zökkenőmentes legyen. A tárgyalások sikeres befejezése esetén minden bizonnyal vagy a magyar, vagy az Európai Unió versenyhivatali engedélyét is be kell szerezni az üzlet megkötéséhez.

A Hochtief konzorciuma a Budapest Airport privatizációs pályázatán a tendergyőztes brit BAA 464,535 milliárd forint azonnali tranzakciós ajánlatához képest közel 60 milliárd forinttal kevesebbet, 406 milliárd forintot ajánlott, és ezzel a pályázaton második lett – közölte a pályázat eredményét 2005 decemberében a kiíró Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV). A BAA a 464,535 milliárd forint azonnali tranzakciós értékért megkapta a Budapest Airport Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatát, a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogát és az üzemeltetéshez szükséges kincstári tulajdonú eszközöket. A privatizációs tenderen a szintén német Fraport AG konzorciuma lett a harmadik, 350 milliárd forintos azonnali tranzakciós ajánlattal. A BAA 2011-ig összesen 260,6 millió euró értékű fejlesztést vállalt Ferihegyen.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.