Hol együnk, ha Bombayben járunk?
Mosogatófiúként kezdett egy kis pennsylvaniai bisztróban, ma Bombay legfelkapottabb éttermeit vezeti. Rahul Akerkar séfet sztárként ünneplik Indiában.
Rahul felébresztette Csipkerózsika-álmából Bombay polgárait: sürög-forog a konyhában, tervez, szervez, fejleszt, személyesen ismeri vendégeit s összehozza is őket egymással – no meg a legfinomabb fogásokkal. Idén májusban nyitotta meg második éttermét Bombayben.
Bombay városa az elmúlt tíz évben óriási változáson ment keresztül az éttermek, bárok, kávézók, s az éjszakai élet tekintetében is. Korábban szinte észrevétlenül szűk rétegnek volt igénye és pénze az ilyesfajta élvezetekre, s az ötcsillagos szállodák éttermein, bárjain kívül nem is nagyon volt választási lehetőség.
Mára a dolgok megváltoztak. Kialakult egy tehetősebb réteg, s egyre több az utazó indiai világpolgár, akik igényt tartanak a kulináris élvezetekre, a különleges gasztronómiai élményekre, s nincs kedvük este 10-kor lefeküdni. Ők olyan helyekre vágynak saját városukban, mint amilyeneket a tengerentúlon, Európában vagy Amerikában láttak az utazásaik során, s ezért hajlandóak is kinyitni a pénztárcájukat. Ezt a trendet a legjobbkor ismerte fel Rahul Akerkar, a mára sztárrá avanzsált séf és étteremtulajdonos.
Rahul édesapja indiai, édesanyja pedig amerikai. Pályáját egy pennsylvaniai kis francia bisztróban kezdte mosogatófiúként, majd dolgozott az USA különböző államaiban több étteremben is. Többek között például New York-ban. Indigo nevű első éttermét 1999-ben nyitott meg. Azzal az elgondolással, hogy legyen végre egy jó hangulatú, barátságos, de egyben különleges hely, ami Bombay városában talán elsőként ötvöz egy színvonalas éttermet és egy hangulatos lounge-bar részleget is, ahol a vendégek akár éjszakába nyúlóan múlathatják az időt.
Ami a konyhát illeti, mindig friss, az évszaknak megfelelő hozzávalókból készül a menü. Nem kifejezetten csak egy irányzatra koncentrál, a lényeg, hogy egyszerű, finom, friss, egészséges és tápláló fogások kerüljenek a tányérra. Az amerikai és az indiai hatások keverednek Rahul konyhájában, aki azt vallja, hogy az ételt élvezettel kell fogyasztani, nem pedig úgy tanulmányozni, vizsgálgatni, mint valamilyen kiállítási tárgyat.
Rahul rengeteg pénzt és energiát áldoz arra, hogy folyamatosan képezze csapatát, s mindennél fontosabbnak tartja, hogy vendégeivel nap mint nap beszélgessen. Fontos neki, hogy visszajelzéseket kapjon, amiket aztán beleépíthet a munkájába. Mint mondja, ez a kulcsa a folyamatos sikernek. Dollármilliókba és rengeteg munkába került, hogy sikerre vigye az Indigót, de megérte a fáradozást, mert az ötlet bejött, ilyen nagy durranás még tényleg nem volt Bombayben. Bő tíz év után az idén májusban a második Indigo Deli-t nyithatta meg a sztárséf.
Indiában hatalmas szakadék van az egyes társadalmi rétegek között, s régi beidegződésként még ma is tapasztalható, hogy a tanult elitréteg teljesen elkülönül az alkalmazottaktól, szinte semmilyen kommunikáció nincs köztük. Hogy a különféle rétegek tagjai egymással éljenek társasági életet, az szinte teljesen elképzelhetetlen, például szakácsokkal, pincérekkel, konyhai személyzettel nem divat barátkozni. Sokan gondolták így. Mígnem megérkezett Rahul Akerkar, tisztes, felső középosztálybeli családból, feltűrte fehér inge ujját, s együtt pucolta a hagymát az alkalmazottaival, majd kiment a konyhából a vendégei közé, mindegyikükhöz intézett néhány kedves szót.
„Én mindenkit egyformán kezelek, tisztelem a munkát és az egyént, a csapatom minden tagja érzi, hogy fontos része az egésznek, s így működik tökéletesen a rendszer” – vallja Akerkar. De vajon mitől ennyire népszerű az Indigo? „Az emberek szeretnek nálunk lenni, ugyanis a megszokott színvonal mellett mindig van valamilyen újdonság is. Időről időre megkérünk például néhány ügyes építészt, hogy az évszaknak, az adott eseménynek megfelelően dobják fel egy picit a belső tereinket, ennek mindig nagy sikere van” – mondja a séf. Hozzátéve: „személyzetünk nagy része már több mint egy évtizede velünk van, ők tudják, hogyan kell odafigyelni a vendégeinkre úgy, hogy mindig otthon érezzék magukat nálunk. A menü a bárban és az étteremben is folyamatosan megújul – a legnagyobb kedvencekből persze megtartunk egyet-kettőt. S végül, de nem utolsó sorban, áraink korrektek, persze a minőséget azért meg kell fizetni.” Rahul Akerkar nagy népszerűségnek örvend a hölgyek körében, nagy rajongója is a női nemnek. De állítja, felesége, Malini nélkül az Indigo nem létezne: marketingfőnök, menedzser és múzsa egy személyben.
4 Mandlik Road Colaba, Bombay (Mumbai), 400-001
+91 22 5636 8999 http://www.foodindigo.com/