2007. október. 11. 13:10 Kovács Gábor Utolsó frissítés: 2007. október. 11. 13:33 Gasztro

Az inas találmánya

Sörügyben mindent kitaláltak már: valamennyi trend csak az egykor jól bevált sörfőzési módszerek újragondolása. Ilyen az Ice Beer is, amely a hagyományos jégsör, az Eisbock modernizált változata.

© Kovács Gábor
A jeges bak karrierje
Az 1800-as évek elején, egy nagyon hideg téli napon valamelyik bajor sörfőzde inasa megunta a hordók folytonos cipelését az udvarból a pincébe. Aztán a kint hagyott hordók kis idő múltán szétrepedtek, mert jéggé dermedt bennük a sör. A jégtömbök közepe azonban nem fagyott meg: itt gyűlt össze a sörkoncentrátum. A dühtől tajtékzó sörfőzőmester megparancsolta inasának, hogy  vágja fel a jeget és büntetésből igya ki a barna löttyöt. A fiú azonban ahelyett, hogy rosszul lett volna a jégből kiszürcsölt, malátaízű, édeskés s erős italtól, alaposan becsiccsentett és virágos jókedvre derült. Az így feltalált „jeges bakot” aztán jó ideig ezzel a módszerrel készítették.

Mindaddig nem is változott az eljárás, míg az 1980-as évek végén a kanadai Labatt cég piacra nem dobta újonnan kifejlesztett Ice Beer nevű italát. A cég eljárása a régi módszer olyan újragondolása, amely lehetővé teszi, hogy  a jégsört nagyipari módszerekkel állítsák elő. Azaz kihasználják azt a jelenséget, hogy a sörből fagypont körüli hőmérsékleten minden baktérium és szennyezőanyag tökéletesen eltávolítható. Igaz, ez egy „vegytiszta” sör, melynek ízei is jóval kevésbé szignifikánsak a megszokottnál. Ez a tisztaság azonban könnyen népszerűvé tehette azoknak a fiatal fogyasztóknak a körében, akik addig azért utasították vissza a sört, mert túlságosan karakteresek találták az ízeit. Az eljárás eredménye ugyanis egy tükrösen fényes, jól kiegyensúlyozott sör lett.

© Kovács Gábor
Európa konzervatív

Az új jégsör legnagyobb sikerét az amerikai és a kanadai piacon aratta. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az utóbbin rövid időn belül  ötszázalékos részesedést szerzett. A siker hatására nekibuzdultak a vetélytársak is: a kanadai Molson, az amerikai Anhauser Bush, de az ausztrál Fosters is ringbe szállt a saját jégsörével. Sőt, európai úttörőként a Gösser is piacra dobta a maga jégsörét.

A Ice Beer mostanra Magyarországon is megjelent. Egyetlen szépséghibája, hogy még az amúgy sem olcsó import sörökhöz képest is drága – a harmadliteres Gösser Ice 350 forint. Igaz, a sörkülönlegességek piaca a legkevésbé árérzékeny, de ez a szegmens – benne a jeges sör néhány száz hektójával – legfeljebb néhány százezer hektoliteres évi értékesítést jelent.

Az utóbbi évek próbálkozásai arra, hogy Magyarországon megváltoztassák a sörivási szokásokat, nem hoztak átütő eredményt. A különleges söröknek, mint a mexikói Coronita, a tequila ízesítésű Desperados, az angol ale-ek, a búzasörök vagy az ugyancsak Labatt féle Rolling Rock fogyasztására leginkább a jómódú fiatalok hajlanak. Nekik találták ki a tépőzáras vagy csavaros kupakot, az átlátszó üvegre nyomott etikettet, az üveg szájába préselt lime-ot. A jégsör is ezen a piacon arathat sikert, ha yuppie életmód-ital válik belőle.