Borról borra
Ma Magyarország huszonkét történelmi borvidékén huszonhét borút egyesület működik. Ez idő tájt bármerre járunk az országban, mindenütt válogathatunk a szüreti programokból, és a szokásosnál is több szó esik régi s új borokról.
Az évszak nagyban befolyásolja fogyasztói szokásainkat, hiszen a nagy melegben inkább a gyümölcsös, reduktív borokat kívánjuk – szögezte le. A hidegebb, őszi napok beálltával pedig a testesebb, vörös vagy édes borok a kedveltebbek. Emellett a kor és a társadalmi státusz is meghatározó az egyes borok választásánál. A fiatalok a gyümölcsös, reduktív borokat részesítik előnyben. A nők többsége a fehér, aromásabb borokat kedveli, mint például az Irsai Olivér, a Cserszegi Fűszeres vagy a Muscat Lunel és Ottonel. Az üzletasszonyok és a menedzserek egyre gyakrabban keresik a könnyen „értelmezhető” Merlot borokat és a nagy kóstolási jártasságot igénylő Pinot Noirokat.
A férfiak körében a testesebb vörösborok hódítanak, melyeket klasszikusan Egerben, Szekszárdon, Sopronban, Villányban és a Balaton környékén találunk – folytatja a felsorolást. – Ha nem kifejezetten egyfajta bort keresünk, akkor érdemes olyan környékre látogatnunk, ahol széles választékot találunk. Ilyen területnek számít Eger, a Mátra, a Badacsony vagy a Balaton környéke. Persze mostanság már a legtöbb borvidéken megtalálható a legtöbb fajta bor. Az adott tájegység konyhája is irányadó lehet egy-egy kirándulás tervezésénél, hiszen a konyhaművészet kéz a kézben jár a pince- és borművészettel.
© sxc.hu |
A fővárostól mindössze néhány kilométerre lévő Etyek-Budai borvidék is izgalmas borkalandokat tartogat. Magyarország egyik legújabb borvidéke csupán 1990-től számít önállónak, pedig hosszú évtizedek óta itt termelik a legkiválóbb magyar pezsgő-alapborokat. Amúgy a terület fő fajtái a chardonnay, az olaszrizling és a királyleányka.
A fővárosiaknak szűkebb pátriájuk elhagyása nélkül is ínyenc borászati élményben lehet részük. Elég, ha meglátogatják az 1902-ben nyílt Budafoki Magyar Királyi Bormúzeumot vagy a Budai Várban lévő Magyar Borok Házát: mindkét helyen rendszeresek a borkóstolók.
Borturizmus számokban |
A Magyar Turizmus Zrt. felmérése szerint a bor- és gasztronómiai programok népszerűsége jelentősen nőtt az elmúlt esztendőben. Míg 2005-ben a megkérdezetteknek csak 29,3 százaléka, 2006-ban már 42,7 százaléka látogatott ilyen jellegű rendezvényeket. A legnépszerűbbnek a borkóstolások bizonyultak. Nemcsak a legtöbben – a megkérdezettek negyede –, de a leggyakrabban is ezeken vettek részt. Borúton közel 50 százalékakal többen jártak 2006-ban, mint az előző évben. |