2007. április. 23. 17:10 Utolsó frissítés: 2007. április. 23. 16:40 Gasztro

Az osztrákok kampányt kezdenek a bécsi szeletért

A bécsi vendéglátásban és szállodaiparban várható változásokról beszéltek azok a szakemberek, akik az április 15-18. között megrendezett szakkiállítás, az Alles für den Gast egyik konferenciájának előadói voltak.

© sxc.hu
Hans D. Turnovszky, az Austria Hotels International ügyvezető igazgatója, aki a Bécsi Szálloda Kamarát képviselte és Hermann Prilisauer bécsi étteremtulajdonos, ötödik generációs vendéglős, a Bécsi Gasztronómiai Kamara igazgatója.

Elhangzott többek között, hogy osztrák szomszédainknál a vendéglátásban a németországinál is erősebb piaci versenyt az olasz és a japán üzletek élezték ki. A „kezdő rúgást” persze itt is a kínai éttermek adták, amelyek olcsó tömegetetésükkel elszipkázták a hagyományos bécsi helyekről a vendégeket. Ezt a folyamatot akarja megállítani az erős és összefogott szakma azzal, hogy meghirdette a bécsi vendéglátás reneszánszát. Hamburger, pizza és sushi helyett vissza a bécsi virslit, tányérhúst, sniclit és császármorzsát! - szólt a manifesztó. 

A városvezetés úgy támogatja a közös törekvést, hogy a helyieket otthon tartó programok sorozatát időzíti a nyári, kerthelyiséges szezonra. A bécsi Városháza előtti téren esténként tízezer embert szolgálnak ki, a Duna szigetre pedig tömeg- rendezvényeket hirdetnek meg. Az új, világlátott, jól képzett bécsi vendéglős generáció képviselői pedig igyekeznek a gasztronómiát vizuális élménnyé fejleszteni.
 
 Az osztrák fővárosban 22-23 ezer szállodai szoba működik, a többségük négycsillagos. Nagy változásokra, erős polarizációra számít három éven belül Hans D. Turnovszky: ha Bécsben is megjelennek a luxusszállodák, akkor a piaci igények a legfelsőbb és a legalsóbb kategóriák felé mozdulnak el, és a mostani két-háromcsillagosoknak bealkonyul. Kihasználtságuk csökkenése öngyilkos árcsökkenésbe szoríthatja a tulajdonosokat. 
 
 A bécsi szállodások már most is azt tapasztalják, hogy egyre nagyobb az igény a design-hotelek iránt (amelyeknek nemcsak miliőjük, hanem éttermi szolgáltatásuk is különleges), valamint a kicsi, szolgáltató szállodák iránt, amelyek eldugott utcákban nyújtanak minimális szolgáltatást.  Áremelkedést prognosztizálnak a szakemberek az éttermi vendéglátás minden helyszínén is: a tradicionális kávéházakban és a sörkertekben, a borozókban, ahová korábban csak a nyugdíjasok jártak, most viszont minden korosztály.

Szikora Katalin