Padlót fogott az autópiac a térségünkben - van nálunk rosszabb
A JATO Dynamics közzétette féléves közép-kelet-európai új autó eladási adatait. Az első félév eredményei drámaiak. Régiószerte csökkent a nagy darabszámban értékesítő márkák forgalma.
504 641 új autó kelt el Közép-Kelet Európában az idei év első félévében. Továbbra is Lengyelország a régió legjelentősebb piaca, 168 888 darabos eladással 2009 első 6 hónapjában (0,1 % növekedés 2008 azonos időszakához képest). A lengyelországi eladások a teljes régió teljesítményének egyharmadát teszik ki. Az is említést érdemel, hogy a szlovákokon kívül csak a lengyeleknek sikerült 2008 azonos időszakához képest növelni új autó eladásaikat 2009-ben.
Szlovákiában 3,6 százalékkal növekedtek az első félévi eladások a tavalyi év azonos időszakához képest, 45 728 autót adta el. Az összes többi piacon jelentős visszaesés tapasztalható. A régió legnagyobb vesztesei a lettek (-73,7%), a litvánok (-67,9%), az észtek (-62,4%) és a magyarok (-51,7%) lettek.
A nagy vesztesek közé tartozik a magyar piac is, ahol az új autó forgalombahelyezések 42390 autóval estek vissza a tavalyi év első félévéhez képest. Nemzetközi szakértők szerint Magyarországon a hitelfelvétel egyre szigorodó kondíciói, valamint a július 1-jétől 20%-ról 25%-ra emelkedett ÁFA csak tovább rontják az amúgy sem kecsegtető helyzetet.
Autóeladások a régóban
Ország | Első félév 2009 | Első félév 2008 | Különbözet | % Változás |
Lengyelország | 168,888 | 168,645 | 243 | 0.1% |
Csehország | 85,608 | 93,765 | -8,157 | -8.7% |
Románia | 70,612 | 144,988 | -74,376 | -51.3% |
Szlovákia | 45,728 | 44,118 | 1,610 | 3.6% |
Magyarország | 39,613 | 82,003 | -42,390 | -51.7% |
Szlovénia | 29,446 | 39,070 | -9,624 | -24.6% |
Horvátország | 25,302 | 49,242 | -23,940 | -48.6% |
Szerbia | 17,819 | 26,918 | -9,099 | -33.8% |
Ciprus | 8,478 | 11,801 | -3,323 | -28.2% |
Észtország | 5,725 | 15,206 | -9,481 | -62.4% |
Litvánia | 4,312 | 13,416 | -9,104 | -67.9% |
Lettország | 3,110 | 11,847 | -8,737 | -73.7% |
Összesen | 504,641 | 701,019 | -196,378 | -28.0% |
© Autómenedzser |
Top 10 márka
Márka | Első félév 2009 | Első félév 2008 | Különbözet | % Változás |
SKODA | 62,123 | 84,714 | -22,591 | -26.7% |
VOLKSWAGEN | 39,019 | 51,762 | -12,743 | -24.6% |
FORD | 38,768 | 49,837 | -11,069 | -22.2% |
RENAULT | 35,323 | 46,852 | -11,529 | -24.6% |
FIAT | 33,028 | 33,671 | -643 | -1.9% |
OPEL | 31,449 | 55,491 | -24,042 | -43.3% |
TOYOTA | 29,672 | 43,546 | -13,874 | -31.9% |
DACIA | 27,160 | 46,050 | -18,890 | -41.0% |
HYUNDAI | 23,815 | 24,319 | -504 | -2.1% |
KIA | 23,691 | 22,883 | 808 | 3.5% |
A Skoda Octavia és a Fabia szerezté meg a dobogó felső két fokát a modell eladási erdeménylistán 2009 első félévében. Nagyon zuhant viszont a Dacia Logan (-56%). A tavaly ilyenkori első helyezése helyett most kénytelen beérni a bronz éremmel. A legdinamikusabb felívelés a Fiat Puntoé (19.8%-os eladási növekedéssel, 14 237 darabos összeladással felkapaszkodott az ötödik helyre). Szerényebb mértékben ugyan, de a Kia cee’d és a Volkswagen Polo is növelte eladásait 2009 első félévében a tavalyi év azonos időszakához képest.
Top 10 modell
Modell | Első félév 2009 | Első félév 2008 | Különbözet | % Változás | |
SKODA OCTAVIA | 28,995 | 36,486 | -7,491 | -20.5% | |
SKODA FABIA | 24,981 | 38,637 | -13,656 | -35.3% | |
DACIA LOGAN | 19,840 | 45,092 | -25,252 | -56.0% | |
KIA CEE’D | 15,509 | 14,919 | 590 | 4.0% | |
FIAT PUNTO | 14,237 | 11,883 | 2,354 | 19.8% | |
VOLKSWAGEN GOLF | 13,646 | 13,319 | 327 | 2.5% | |
FORD FOCUS | 11,678 | 19,792 | -8,114 | -41.0% | |
RENAULT MEGANE | 11,656 | 12,152 | -496 | -4.1% | |
RENAULT CLIO | 10,151 | 18,342 | -8,191 | -44.7% | |
TOYOTA YARIS | 9,293 | 12,852 | -3,559 | -27.7% |