R8, Camaro, Hummer: négykerekű sztárok Hollywoodban
Az amerikai filmstúdiókat éveken keresztül rengeteg pénzzel támogatták az autógyárak. James Bond BMW Z3-al mentette meg a világot. A Transformers-filmek lényege az autó. A filmipar bánhatja, hogy a gazdasági válság miatt az autóóriások a csőd szélén állnak.
A General Motors vergődése nemcsak Detroitban, és Washingtonban jelentett komoly gondot. Ezzel egy időben a hollywoodi producereknek is komoly fejtörést okoztak. A június 24-én Amerikában bemutatott Transformes 2 – A bukottak bosszúja című film például a Paramount Pictures főnökének okozott álmatlan éjszakákat. A film szinte kétórás reklámja a Chevrolet új sportautójának, a Camaronak – ezért pedig cserébe a gyártó General Motors sok pénzzel támogatta volna a filmes vállalatot. A GM fizetésképtelensége azonban betett a produkciónak. A cégnek a megjelenés előtt hónapokkal át kellett volna utalnia 15 millió dollárt, a promóciós- és reklámköltségekre. A pletyka azonnal elkezdődött: mindenki azt találgatta, a pénz hiányában, Michael Bay rendező és Jerry Bruckheimer producer vajon időben befejezi-e az alkotást. Sokak szerint a készítők ezzel csak a GM-et akarták arra bírni, hogy fizessen. Miután ugyanis a GM csődöt jelentett, a kérdést egyszer és mindenkorra elfelejtették, és a film elkészült. A Chevrolet nem fizetett a szolgáltatásért, a Paramountnak pedig hatalmas marketing hiánnyal kellett szembenéznie. Ám az M&M bonbon cég az utolsó pillanatban kész volt támogatni a produkciót.
A GM csődjével egy évek óta jól működő kapcsolat kezd tönkre menni. Évek óta ugyanis szorosan együttműködtek az autógyárak a film- és tévéprodukciókkal. 2003 óta, amikor a Mini megjelent az Olasz meló című filmben, az autós cégek szívesen támogatták a filmeket. Ugyanakkor hiába volt igen előnyös az együttműködés a Minit gyártó BMW számára, a müncheni óriás túlzottnak találta a befektetést.
A stúdió ugyanis 29 minit kért az autós üldözéses jelenthez és ezenkívül különféle drága alkatrészeket. Mivel csak az autók ára meghaladta az egymillió eurós nagyságrendet, a BMW úgy döntött, nem szponzorálja a második részt. A Mercedes-Benz szintén jó summáért mutatta be GLK terepjáróját a Szex és New York mozifilmben.
Szintén eurómilliós nagyságrendű üzlet áll a háttérben akkor is, amikor manapság a CSI - Miami helyszínelők című film főszereplője, Horatio Caine beszáll a Hummerjébe. A tévésorozatokban azonban kevesebb készpénz jelenik meg, mint mondjuk a mozifilmeknél. A szerződések feltételeit úgynevezett média-dollárértékben határozzák meg. Ez pedig annyit jelent, hogy a CSI helyszínelők esetében a General Motorsnak nemcsak a Hummert kell biztosítania, hanem reklámidőt is vásárolnia kell a sorozat előtt, vagy közben. A csőd után azonban ez megint azt jelenti, hogy a tévécsatornák, és a stúdiók jelentős bevételektől esnek majd el. Manapság azonban egy stúdió sem engedheti meg magának, hogy lemondjon a bújtatott reklámokról.
- A filmek és produkciós cégek sajnos a fizetőképes promóciós partnerek nélkül nem tudnak igazán nagyot alkotni – mondta Norm Marshall egy interjúban. Marshall tudja, miről beszél, hiszen ő vezeti a NMA Entertainment produkciós céget, amely többek között a Mamma Mia!, illetve az Iron Man című filmek promóciós kampányát végezte. Egy sikerfilm piacra dobása több, mint 100 millió dollárba is kerülhet. A Transformers 2 film esetében ez például 150 millió dollárt emésztett fel – mondta Marshall, igaz ez a jelek szerint busásan megtérült: augusztus első hetéig 820 millió dolláros jegybevételt könyveltek el.
A reményteli résztvevők listája igen hosszú. 2007-ben például az amerikai sorozatokban majdnem 200 ezer termék jelent meg. Manapság azonban kicsit hanyatlóban van az üzlet. A világviszonylatban is krízisben lévő autóipar, két fokozattal is visszakapcsolt. Míg például 2008-ban a csődöt jelentett Chrysler 11 autója jelent meg a filmvásznon, addig 2009-ben ez a szám mindössze kettő. A Ford idén még tartja a tavalyi terveit, de már bejelentették, hogy jövőre visszavesznek a promócióból. A Mercedes Benz 2008-ban még 13 filmben jelent meg, 2009-ben már csak háromban, és terveik szerint jövőre még kevesebbet vállalnak, akárcsak a Volkswagen.
Az autógyárak és a filmforgalmazók közötti jó kapcsolat azután alakult ki, hogy a BMW Z3 sok évvel ezelőtt megjelent az Aranyszem című 1995-ös James Bond filmben. A BMW igen józan megállapodást kötött. A megállapodás szerint ugyanis a BMW cserébe azért, hogy Bond (Pierce Brosnan) a Z3-at vezette, heteken keresztül részt vett a film marketing kampányában. Ezt követően a Holnap sosem hal meg című filmben a főhős egy 750Li-ben, a Világ nem elég című produkcióban egy Z8-cat hajt. Amikor azonban megjelent a képben a Ford, és a Bond producereknek az Aston Martinon kívül 15 millió dollárt is adott, megszűnt a korábbi ártatlan kapcsolat Bond és a BMW között.
Monumentális üzletről beszéltek a Volkswagen és az Universal stúdió között, amikor a cég 90 millió dollárt adott a stúdiónak azért, hogy filmjeiben népszerűsítse modelljeit. Azt azonban az Universal dönthette el, hogyan, hol és egyáltalán megjelenik-e valamelyik filmjében a VW. Végül a King Kongban jelent meg a márka és a Bourne ultimátumban láthattuk a Touareget és a Golf GT-t.
Korábban hároméves megállapodásról és 200 millió dollárról volt szó, de a német cég 2008-ban kiszállt. Az első két évben 17 Universal, Focus és Rogues produkcióban szerepelt a VW, többek között a Mr. Bean nyaral, Felkoppintva, Halálos iramban – Tokió drift című sikerekben.
A General Motors is több stúdióval is kötött megállapodás (többek között: a Sony Pictures, 20th Century Fox – X-Men című filmje kapcsán, illetve a Paramounts Star Trek filmje kapcsán). Motorgyártók, elsősorban a Vespa is belépett a sorba, az Angyalok és Démonok című film kapcsán.
A kijózanodásra azonban nem kellett sokáig A válság kezdetén még az Audi R8 egy-egy másodperces megjelenése például igen drága volt a Robert Downey Jr. által fémjelzett Iron Man-ben, ám a hatás már egyre kevésbé volt jelentős. Az autós iparág válsága miatt egyre kevesebb pénz folyt be a stúdiókhoz. Ennek oka többek között, hogy a Barack Obama amerikai elnök által jóváhagyott Chrysler támogatás egyik feltétele az volt, hogy a marketing kiadásokat legalább a felére csökkentsék. Hasonló helyzetbe került természetesen a General Motors is, amely szintén állami támogatásban részesült.
Tara Walls, a Rogers & Cowan cég egyik vezetője azonban bizakodó. Cége, amelynek Los Angelesben, New Yorkban és Londonban is van irodája általában a BMW és a filmstúdiók között közvetít: - Azt hiszem, kezdünk kilábalni a válságból. Hamarosan jelentős sikerekről számolhatok be. A jövő évre ugyanis egy igen komoly szerződésünk van kilátásba – nyilatkozta a Los Angeles Timesban.