2007. január. 30. 12:56 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2009. február. 08. 09:38 Autó

Audi R8 teszt: Sivatagban teszteltük a félig magyar sportkocsit

Ritka élmény, amikor egy bajnok meghívását élvezhetjük a télen is nyárba öltözött Las Vegasban. Páratlan és felejthetetlen, mint az Audi győztes génekkel felvértezett R8-as sportautója.


Las Vegas kellemes csalódás. Az amerikai álom színesben. Játéktér nagyban és valódiban. Az építészeti kavalkád és borzadály tökéletesen rajzolja ki azt a déja vu mítoszt, amellyel az utazó megérkezik a kaszinók fővárosába. A hatalmas utakat akkora szabadidő-autók és pickupok uralják, amelyek mellett a Hummerek is eltörpülnek. A szállodaváros alagsoraiban folyamatosan zenél a nyerőgépek számlálója, csíp a füst és a játékszenvedély összezavarja a tudatot.



Este Las Vegasban. Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre
© hvg.hu

Látva a Las Vegas-i jólétet, kevés olyan dolgot tudnék mondani, ami meglepné az itt élőket. Nos, az Audinak sikerült. Ebben a világban, ahol csak a pénz számít, valódi drágakő az Audi sportkocsija.

© hvg.hu
A tervezők célja az volt, hogy hétköznapi használatra építsenek egy szupersportkocsit. Nem egy Lambót, amelyikhez több kell, mint alap vezetői tudás. Az összkerekes R8-ashoz nem szükséges külön jogsi, bárki beül, élvezni fogja és kezelni tudja. Bárányként engedelmeskedik a vezető akaratának. Bár, amikor a szarvainál ültem, nem egészem tudtam, ki kinek diktál. Ám megvadult prérifarkassá csak akkor változik, ha mi is úgy akarjuk. A szálloda parkolójában nem tudni, hogy direkt vagy, csak véletlenül, de egy fehér Gallardo parkolt be az R8-asok közé. Látni lehetett a különbséget, de a testvér vonalakat nem lehet letagadni. Mint két izmos csávó a konditeremben. Az egyiknek a karja kigyúrtabb, a másiknak a válla. Az R8 a szexis vonalat képviseli, kicsivel keskenyebb és rövidebb, kicsivel magasabb, mint a Lambó, és persze jóval olcsóbb, miközben az általa nyújtott vezetési élmény legalább olyan szédítő.

© hvg.hu
Lassan menni kínszenvedés, az R8 nagyobb fordulatot kíván, mint, amit a speed limit táblák és a szigorú rangerek megengednek. Voltak szakaszok, amikor nem tudtam türtőztetni magam, elszállt az agyam és odaléptem. Az R8 felhördült a gyönyörűségtől és úgy meglódult, hogy a sivatag összes állata felkapta a fejét. 220-nél nem mertem többet nyomni neki, így is majd kivert a frász, ha a semmiben feltűnt egy-egy autó. Nevadában még a ranger autójában is van radar. Szerencsére megúsztam falhoz állítás nélkül a tesztelést, volt olyan kolléga, akinek nem volt szerencséje. A legtöbbet egy német fizette, őt 450 dolcsira büntették meg. Nem vicc Nevadában megszegni a szabályokat, 35 mérföld/órás sebesség-túllépésért már börtön is jár. Magyar kollégám olyan gyorsan ment, hogy nem tudták bemérni, pedig szemből rávillogtak. A zsaruk nem adták fel, egy másik autó titkon a nyomába szegődött, majd egy kettős sárga záróvonal átlépéséért megállította. Kollégám elmondása szerint a rend szigorú őre egyáltalán nem örült annak, hogy az Audi pont az ő területét szemelte ki a teszteléshez. Dühe csak akkor csillapodott le, amikor a jegyzőkönyvbe beleszenvedte a magyar adatokat. A sok kérdés feltevésében és a sok ékezetes karakter bevésésében elfáradt rendőr ezután csak egy százdolláros csekket nyújtott át a minden rosszra felkészült kollégának. Én korábban azt szajkóztam, hogy elérem Nevadában a 301-es végsebességet, de végül örültem, hogy megúsztam a 220-at büntetés nélkül. A maximális sebesség kipróbálása megmarad a német autópályák kiváltságának.

© audi.hu
A tökéletes minőségű aszfalton hangtalanul suhant az autó, futóműve kitűnő, tapad, harapja az utat. A rosszabb minőségű utakon rendesen ráz, de éppen ez a jó. A futóművet a sportgomb benyomásával még feszesebbé varázsolhatjuk. A kínálatban kétféle sebességváltó szerepel: a 6-fokozatú manuális vagy a felár ellenében rendelhető szekvenciális Audi R tronic. Ez utóbbi sportfokozatban szaggatja az utat, sajnos rendesen rángat is. Kipróbáltam az autót a hatgangos kézi váltóval is. A dizájn a könnyed kapcsolás kárára ment, hisz nem könnyű betalálni a látványos váltójáratok megfelelő fokozataiba. Ha választanom kellene az R tronic mellett döntenék, inkább rángasson mint csattogjon.








[[ Oldaltörés: Gumifüstölés az oválpálya árnyékában (Oldaltörés) ]]



Audi R8 a Valley of Fire egyik sziklája előtt.
Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre
© hvg.hu
A Valley of Fire tűzben fürdő vörös sziklasivatagában annyira lenyűgöző a táj, hogy szinte mérföldenként meg kell állni. Bár mindez csak háttér volt az R8-ashoz, hisz ezen az úton ő volt a főszereplő. Gyönyörűen muzsikál a V8-as mögöttünk. Nem is tudom, melyik hang szebb, amit a külvilág hall a két dupla kipufogóból, vagy ami mögöttünk izzítja a levegőt. A hangulatot csak fokozza, hogy lehet rendelni az autóhoz motorfényt is.

Elvittük az autót az amerikai autósport egyik fellegvárába a Las Vegas Motor Speedway-re, ahol annak ellenére főszereplő tudott lenni a német titán, hogy az oválon Pettyék vezetésével tucatszámra zúgtak körbe-körbe a Nascar versenygépek. Hogy a hang- és képzavar legyen teljes a közeli katonai bázisra percenként szálltak le és fel a kötelékbe verődött F18-asok, B1-es és B2-es bombázók, lopakodók és társaik. Sajnos az R8-asokat nem engedték fel az oválra, így csak egy előre kiépített akadálypályán próbálhattuk ki milyen az autó, ha felmérgesítjük. Az ESP kikapcsolásával néhány kollégának sikerült keresztberaknia a kocsit és füstölnie a gumikat.

Amerikában az autó érzelmeket mozgat meg. Lassan megértettem, miért kellett itt tartani a bemutatót. Bármerre is jártunk – Las Vegas főutcájától (strip) a Hoover gát parkolójáig – mindenütt elismerő szavak és tekintetek vették körül az autót. Fényképezték, dicsérték, csodálták. Kikiabáltak a kocsikból hüvelykujjukat mutogatták, voltak csajok, akik megadták a telefonszámukat, hogy hívjuk fel. Pedig ők nem is tudták (bár biztos gondolták), hogy ez egy kétszázezer dolláros autó.

© hvg.hu
Az R8 Amerikában sztár. Az első tapasztalatok mindenképpen ezt mutatják. De mi a helyzet Európában? Nos Németországban az egész 2007-es tervet eladták már, csak a neckarsulmi üzemen és a győri gyáron múlik, hogy a kifizetett autók eljussanak vevőikhez. Ne felejtsük, ez az autó egy kicsi magyar is. Nagyteljesítményű motorja (4,2 literes, nyolchengeres FSI, 309 kW, 420,9 LE) mellett Győrből kapja számos karosszéria elemét. A motorháztetőt, az oldalelemeket, az ajtókat és a gépkocsi tetejét az Audi Hungaria szerszámgyárában préselik alumíniumból (speciális háromdimenziós lézerberendezéssel vágják, majd összetett illesztő technikával fejezik be a műveletet).

Mit is tud ez az autó, hogy borsos ára (nálunk 31 millió forinttól indul az ára, legolcsóbban Németországban juthatunk hozzá, 104 ezer euróért) ellenére ennyire sikerre van ítélve?



[[ Oldaltörés: Bajnoki gének (Oldaltörés) ]]



Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre
© audi.hu
Három esztendővel az Audi Le Mans Quattro bemutatkozását követően, a párizsi szalonon az Audi új középmotoros sportkocsijaként immár a sorozatgyártású változat debütált. Az Audi R8 versenygépek a Le Mans-i 24 órás versenyen ötször – 2000-től 2002-ig, valamint 2004-ben és 2005-ben, sőt, két alkalommal az első három helyen – száguldhattak át győztesként a célvonalon. Ezek hát azok a gének, amelyeket a leghatékonyabban kívántak utcai sportkocsiba átörökíteni, s amelyek az Audi R8 modellt éppoly egyedülállóvá teszik, mint izgalmas formavilága.

A jármű karakteres arányait a vezetőfülke mögött elhelyezett motor határozza meg. Ez az elrendezés a versenyautók jellegzetes konstrukciója, az egyik legjobb példa erre – egyben az Audi R8 elődje – az Auto Union C Grand Prix versenyautó. A motor középső elhelyezése mindenekelőtt a menetdinamikai adottságok előnyére szolgál, mivel az R8 esetében az első és a hátsó futómű között 44:56 arányú tömegeloszlást sikerült megvalósítani.

© audi.hu
1,90 méter szélesség, 4,43 méter hosszúság és mindössze 1,25 méter magasság – ezek valóban egy sportkocsi méretei. A 2,65 méteres tengelytáv figyelemre méltóan tágas utastér számára kínál helyet, a mögé hosszában beépített motorral együtt. Az ajtók mögött a küszöbök és a tető között nagyfelületű légterelő elemek húzódnak – az úgynevezett „sideblade” – amelyek a V8-as aggregátot látják el a szükséges szívó- és hűtőlevegővel. A sideblade elemek színe a karosszéria árnyalatához igazodik. Van fekete, szürke vagy akár narancsszínű is.

Az autó elejének meghatározó eleme az Audi singleframe hűtőrácsának jellegzetes trapéza, amelyhez a jobb és a bal oldalon hatalmas légbeömlő nyílások csatlakoznak. A négy karika első ízben került a hűtőrács fölé, az első csomagtartófedélre. A légbeömlők felső peremén, a felület ívével azonos szintben fut az innovatív, simaüveges LED-fényszórók keskeny csíkja.

© hvg.hu
A sorozatgyártású autók között első ízben az R8 kínálatában szerepelnek majd olyan fényszórók, amelyeknek minden funkciója – a tompított és a távolsági fény, a nappali világítás és az irányjelző – egyaránt LED-technikával működik (LED – fénykibocsátó dióda). Az R8 fényszóróinak megalkotásakor a bionika, azaz a természet ihlette megoldások is központi szerepet játszottak, a világítóegységet a nyíló fenyőtoboz mintájára alkották meg. A LED-fényszórók várhatóan 2007 végétől, opcióként szerepelnek majd a kínálatban. A domború és homorú felületek játéka az autó hátulján folytatódik, s különösen oldalirányból rátekintve látható jól. A határozottan megformált hátsó perem alatt közel függőleges, sík felület húzódik, amelyet két oldalról a szintén LED-technikával működő hátsó lámpatestek fognak közre. A harmadik féklámpa fénycsíkja csaknem a tető teljes szélességében végigfutva az átlátszó motorházfedél felső szegélyeként is szolgál.

A motortér fedele újabb esztétikai bravúr. Rajta keresztül a szemlélő ugyanis közvetlenül a sportkocsi szívére, azaz a V8-as aggregátra tekinthet. Opcióként a motortérbe fehér LED fényforrások segítségével megoldott közvetett világítás is rendelhető, amely a hatalmas hajtóművet még sötétben is láthatóvá teszi.

© hvg.hu
A hátsó lökhárító két nagyméretű diffúzornyílása jól mutatja, milyen nagy szerepet kaptak az aerodinamikai szempontok az Audi R8 tervezésekor. A négy, kör alakú kipufogóvég páronként a jobb és a bal oldalon, közvetlenül a diffúzorok felett jelenik meg. Kellett is a levegőbeömlő nyílás, hisz a középmotoros autók tervezőinek a hűtés jelenti a legkomolyabb feladatot. A menetszéllel folytatott játékba az R8 önműködően kiemelkedő hátsó légterelője is beszáll, s a jármű aljának aerodinamikus kialakítása, illetve a diffúzorok eredményezte szívóhatást további leszorító erővel egészíti ki. Alacsonyabb sebességeknél a légterelő ismét a karosszéria síkjába süllyed.

[[ Oldaltörés: Karosszériája alumínium, motorja győri (Oldaltörés) ]]



Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre
© audi.hu
A teljes egészében alumíniumból készülő karosszéria alapjául az ASF (Audi Space Frame) módszerével kialakított vázszerkezet szolgál. A magasszintű menetdinamikai képességek feltételeit a lehető legcsekélyebb tömeg és a maximális szilárdság tökéletes egységével teremti meg, miközben lehetőséget kínál a kiemelkedő, mindössze 3,71 kilogramm/lóerő nagyságú tömeg-teljesítmény arány elérésére is. A sportülések alapkivitelben bőr/alcantara kárpitozással készülnek, kívánságra pedig teljes bőrbevonat is kapható. Az Audi R8 jóval többet kínál a nagyteljesítményű sportkocsiktól megszokott lehetőségeknél. Az ülések mögött nagyobb méretű csomagok – akár két golftáska – is elhelyezhető, míg az első csomagtartó 100 literes.

© audi.hu
A 420 lóerős, magas fordulatú nyolchengeres erőforrásban az FSI közvetlen benzinbefecskendezés fejlesztése újabb csúcspontjára érkezett. A nyolchengeres tiszteletet parancsoló képességeit a számok is jól mutatják: a 4,2 literes motor 7800 percenkénti fordulatszámnál 309 kW (420 LE) teljesítményt produkál. Legnagyobb forgatónyomatéka 430 newtonméter, amely 4500 és 6000 percenkénti fordulatszám között folyamatosan a vezető rendelkezésére áll, ám a maximális érték 90 százalékát még szélesebb, 3500 és 7600 percenkénti fordulatszám közötti tartományban kínálja. Az R8 mindössze 4,6 másodperc alatt gyorsít 0-ról 100 kilométer/óra tempóra, csúcssebessége pedig 301 kilométer/óra.

Egy ilyen nagyteljesítményű Audi számára immár magától értetődő az állandó összkerékhajtás, amely a teljesítményt viszko-tengelykapcsolója segítségével változó arányban osztja el az első és a hátsó kerekek között. Az Audi R8 esetében a legendás quattro összkerékhajtást a középmotoros konstrukcióra jellemző tömegeloszláshoz igazították.

© hvg.hu
A kerékfelfüggesztések elöl és hátul egyaránt kovácsolt alumínium elemeket tartalmaznak. Elöl alsó és felső háromszög-lengőkarok formájában, míg hátul felül háromszög-, alul nyomtáv-karral kiegészített háromszög-lengőkarok gondoskodnak az optimális kerékvezetésről. Ez különösen igaz, ha a kínálatban a széria gáztöltésű lengéscsillapítók mellett opcióként szereplő Audi magnetic ride adaptív csillapítási rendszert is beépítik. Ezekben a lengéscsillapítókban ugyanis újszerű, innovatív technikát alkalmaznak: a hagyományos csillapítóolaj helyett mágnesezhető folyadékot tartalmaznak, amelynek viszkozitása elektromágneses mező hatására megváltozik. E jelenség révén a lengéscsillapítók karakterisztikája az elektromágnesekre kapcsolt feszültség nagyságával mindenkor villámgyorsan, elektronikus úton szabályozható.

B. Cs.


Műszaki adatok


Audi R8
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 4163
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő420 lóerő 7800-as fordulaton
Max. nyomaték: Nm 430 Nm 5500-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2650
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4431/1904/1249
Csomagtér100 liter
Saját tömeg (kg) 1560
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 301
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 4,6
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 22,1
Országúti 10,2
Vegyes14,6
Tesztfogyasztásn.a.
CO2 kibocsátás (g/Km) 349
ÁRA A tesztelt autó alapára kb. 31 millió forint forint


Hirdetés