2009. június. 15. 20:57 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 15. 14:49 Autó

Land Rover teszt: pirospozsgás angol beteg

Kezdem érteni, miért vesznek az emberek Magyarországon Land Rovert. Jó-jó, Freelanderből nem túl sokat, évente állítólag csak pár tucatot, de az már igazán legyen a kopaszok baja, ha inkább X5-össel meg ML-mergával akarnak villantani. Ebben a SUV-ban ugyanis megvan minden, ami egy kényelmes, tekintélyes és makulátlan presztízsű kocsiba kell, sőt, még terepre is alkalmas, ami manapság igencsak meglepő lehet egy terepjárótól.

Mondjuk, én is meglepődtem, amikor kimentünk fotózni a Hármashatár-hegyre, majd Biró kolléga lázas szemekkel odafordult hozzám, hogy mintegy engedélyt kérjen a tereppróbához. Mondom, lelke rajta, mire befordult egy kavicsos parkolóba és egy jó két perces művelettel (én irányítottam) felszuszakolta a járművet a kábé 8 és fél centis járdán az enyhén lejtős füves domboldalra, majd elégedetten rám nézett: „na, apukám, nem hiába Land Rover, látod?” Nem pontosan tudtam, mit kéne látnom, ránézésre a régi kettes golfom is simán felment volna, de kiderült, itt már akadt el drága SUV-okkal, és kimagasló teljesítménynek tartotta, hogy a kipufogótól is még jó tíz centi volt a talaj.

Ebből következően kavicsos úton is szépen gurul, a földutakat is zokszó, nyekkenés, nyiszegés nélkül teljesíti. A szűk vadcsapáson is képes megfordulni, hála az első radarnak – mert legyünk őszinték, legfeljebb az amerikai NBA-s dream team tagjai képesek belátni a kocsi orrát.

© Autómenedzser
Én nem tudom, milyenek voltak a régi Landyk, és miért hívták jól értesült magyar szakújságírók a márkát az angol betegnek, de a Freelander 2-ese kicsattanó egészségnek örvend. Kicsit kételkedve ültem bele, mert az egyesről túlságosan sok PR-ízű tesztet olvastam. Főleg olyanokat, hogy milyen jól húz a kétliteres dízel, és a 110 lóerő a nyári szellőhöz hasonló könnyedséggel libbenti tova a közel kéttonnás terepjárót. Nem péhádéztam gyorsulástanból, de azért ezt a reklámszöveget még én sem eszem meg. A rossz érzések meglepően hamar múlni kezdtek. A 2,2 literes dízel 160 lóerőt ad le, ami jól mozgatja a továbbra is nehéz kasztnit. Jobban, mint a legtöbb 1,6-os átlagbenzines a pár száz kilóval könnyebb tucatautókat. Ez a Landy azonban minden, csak nem tucatautó.

Már csak azért sem, mert ezzel a felszereltséggel 12 millió forint alatt nemigen lehet megúszni. Persze, lehet kapni 8-9 millió körül is, de őszintén, olyat ki vesz meg? A csóró vadászok úgyis Lada Nivát vesznek, akiket meg felvet a pénz, de valamilyen különös oknál fogva erotikus gyönyört éreznek akkor, ha haslövéses őzet űzhetnek árkon-bokron át, inkább a két fokkal varacskosabb Defendert hajtják. Akinek meg komolyabb Land Roverre telik, nem hiszem, hogy alább adja a szép nagy kerekeknél, bőrnél, tempomatnál, ülésfűtésnél, hogy csak pár dolgot mondjak.

Meg sem kottyan a bukkanó (Oldaltörés)

A kettes Freelander célcsoportja nem rókavadászatra használja majd a kocsiját. Nekik kifejezetten jó hír, hogy az óbudai útfelbontásoknál kirakott 30 kilométer/órás sebességkorlátozó táblát lelkiismeretfurdalás nélkül lehet durván figyelmen kívül hagyni, az 5-10 centis bukkanók meg se kottyannak, teljes biztonsággal suhan át rajtuk az autó, sőt, még a Szépvölgyi út végén halmozódó aknáknál sem kell különösebben visszafogni a sebességet.

Van egy ilyen furcsa, megmagyarázhatatlan mixtúrája az imidzsnek, kivagyiságnak, a vagányságnak, másrészt meg a teherautóságnak, amit kizárólag őrült brit fejlesztők tudnak így adagolni. Hiába kisebb sok-sok centivel a Range Rovernél, a Freelander 2-es igenis teherautós a maga módján. Ez az autó egyszerre varacskos, miközben mégis luxuskocsi. A kilincsek tömör műanyagból vannak, ahogyan a visszapillantó is. És ahogyan a visszapillantóról tényleg azt gondolná az ember, hogy egy teherautóról lopták le, mégis, ha megnyomom a kulcsot, behúzza magát, így közel 20 centivel keskenyebb úton is elfér a Landy. Ez a kettősség tetten érhető még számos apróságban, és ettől lesz szép és hiteles a jármű.

© Autómenedzser
Nem kevés kemény és kopogós műanyag terpeszkedik a kocsiban, mégsem az olcsóság, hanem a funkcionalitás érzetét adja. Ezt csak tetézi, hogy apróbb-nagyobb luxusjelek itt-ott felütik fejüket. A kormánykeréken, a műszerfal kialakításán és az automata sebességváltón ott van az, amit Basil Fawlty olyan szépen megfogalmazott a Waczak szálló valamelyik részében: „a touch of class”. Könnyen el tudom képzelni, hogy kapzsi menedzserek a világ szakmányban folytatott kizsákmányolása után úgy ülnek be este a Land Roverükbe, hogy most aztán spártai életmódot fognak folytatni. Hiába van súlyos milliókba fájó verdájuk, azt képzelhetik, ők most felülmúlhatatlan önuralommal már-már fakírként tűrik, hogy néhány tenyérnyi helyen műanyag és – mily igazságtalan a sors! – nem bőr ér a hétvégi borúthoz felvett szarvasbőr zekéhez. Én csak annyiban adnék igazat a kapitalizmus apostolainak, hogy a légbeömlőkön elnyúló gombok valóban fájdalmasan műanyagok. Amivel nem lenne semmi gond, de könyörgöm, legalább ne krómhatású plexiből készítsék a fülecskéket, mert ez így kifejezetten gagyi. De spongyát rá, és térjünk rá a Land Rover-luxusra: a kulcsként működő téglatestet csak be kell helyezni egy apró kis nyílásba, ahol gyorsan feltölti a gép az esetlegesen lemerülő távirányító aksiját, s miután a helyére került a „kulcs”, gombnyomásra indul az autó. Amikor a márkakereskedőnél először beindították az autót, igencsak megijedtem, mert a motorház mellett állva nagyon dízelhangja volt. Bent, az utastérben már korántsem volt ennyire zavaró a tompított kerregés.

Van respektje az utakon (Oldaltörés)

Azért sem zavartak bent a zajok, mert elvonta a figyelmemet az, hogy minden a kezemre állt: az alapmodellből kispórolt könyöktámasz ebben a verzióban állítható magasságú, de jól jön a rengeteg fényt biztosító két óriási tetőablak is. Igaz, ebből csak az elsőt lehet elhúzni, viszont ilyenkor automatikusan feljön egy apró kis függőleges háló, hogy ne repüljenek be a bogarak az utastérbe. Meg tudnék lenni nélküle, tulajdonképpen a fene se akarja kapirgálni róla a rovartetemeket, de ettől a figyelmességtől érzem azt, hogy több ez az autó egy szimpla terepjárónál.

Ráadásul hihetetlen respektje van az utakon. Tényleg csak a potenciális szervdonorok vágnak be elém, és nem egyszer meglepődve tapasztaltam, hogy udvariatlan furakodás nélkül is elsőre beengedtek kanyarodáskor. Nem tudom azért-e, mert nem merték megkockáztatni azt, hogy nem engednek be, vagy pedig éppen ellenkezőleg: a Landy nélkülözi a gonosz terepjárós imidzset, ezért merő jóindulatból kedves vele a többi autós.

© Autómenedzser
Sose gondoltam volna, hogy napi szinte fent tudnék és akarnék tartani egy méretes terepjárót. Ám a kettes Freelander reggel a rakparti dugóban 12-12,5 liter gázolajat evett, de amint egy kicsit letisztult az út, rögtön visszaesett 10 literre az átlagfogyasztás, ami nem rossz egy közel 2 tonnás, elég dinamikusan gyorsítható autótól.

A navigáció kinézete még éppen elfogadható, felteszem, nem a legújabb modell, az viszont érthetetlen, miért maradt le például Csobánka a térképről. Ahol – mint azt most szorgos kutatással kiderítettem – minden harmadik autó Land Rover. Egy kicsit több, a hazai piac iránti tisztelettel sürgősen orvosolni kellene a problémát, és legalább a Budapest környéki elit hegyvidékek domborzatát installálni kellene az új autók navigációs berendezésére.

Ugyanakkor végre belerakták ebbe a modellbe is azt, amit korábban csak a böszme terepjáróik számára tartogattak: egy tekerő kapcsolóval szabályozni lehet a terepfüggő vezérlést. Négy állása van: normál betonút, téli csúszkálós/kavicsos üzemmód, sárdagasztás és homokos út, és természetesen van külön lejtmenetvezérlő is. Kipróbáltuk, minden funkció nagyon szépen működik.

A modellben van ülésfűtés, kétzónás klíma, viszont meglepő módon nem annyira tágas a csomagtartó. Kívülről szép nagynak néz ki, viszont teljes pótkereket kapott, amit elsüllyesztettek, és a nagy felnis terepgumi sokat elvesz a térből.

De lássuk a valóban hasznos praktikumokat. A feleségemnek leginkább az tetszik, hogy a kesztyűtartóba éppen belefér a másfél literes PET-palack. Bár szerinte ahhoz, hogy igazi családi autó legyen, több rekesz kellene bele. Őnagysága még azt kifogásolta, hogy – szerinte – nehéz felemelni a csomagtartóajtót. Szerintem meg el van kényeztetve, és még sosem nyitogatott rozsdás garázsajtókat. Na, azt nehéz felemelni, de a Landy csomagtérajtaját nevetségesen könnyű. Nejem szerint egy kicsit kisebb hátul a lábtér, mint a mi korántsem nagypresztízsű egyterűnkben. Ez könnyen lehet, hogy így van, sőt, az is kivívta még a haragját, hogy szerinte nehezebb hátra betenni a Landybe a gyerekülést, mert, idézem „nem lehet annyira kinyitni az ajtót”. Lecsekkoltam, nincs igaza. Arról van szó, hogy a Landyben is ki lehet nyitni teljesen az ajtót, majdnem 90 fokig, csakhogy a mi kocsinkban körülbelül 3 centi vastag az ajtó, itt pedig olyan 23 centiméter. Na, ez hiányzik az ő boldogulásához, bár szerintem ez nem lenne egy túl erős szempont az autóválasztásnál. Viszont kiderült, a kardánalagút hátuljába a hátsó ülésen utazó gyerekek bedughatják a fülhallgatóikat, és akkor nem idegesítik halálra a középkorú sofőrt a hangos zenével. Egyetlen hátulütője van a dolognak, ugyanazt kell hallgatniuk. Ellenben, ha elől a Bartókot nyomják az ősök, attól ők még hátul bömböltethetik a fülükben a Tankcsapdát. Azért gyanítom, olcsóbb a srácoknak egy-egy iPodot venni, mint plusz extraként kifizetni ezt a Freelanderbe.

Sajnos, a komoly britek sem tudták megállni, hogy ne éljenek némi tökéletesen felesleges parasztvakítással. A Freelander felhasználói kézikönyvben praktikus tippeket adnak a vezetéshez, például ahhoz, hogyan lehet gazdaságosan hajtani egy böszme terepjárót. Ímhol egy kis ízelítő (saját – némileg szabad – fordításban):

- Ne használjuk feleslegesen az autót, különösen a néhány száz méteres, kilométeres utakról mondjuk le (nyilván, ha nem használom az autót, akkor gazdaságosabb lesz majd a fogyasztása),

- álló helyzetből óvatosan, finoman gyorsuljunk,

- használjuk a sebességváltót, és ne üveghangon járassuk a motort, valamint hagyjunk időt a finomfékezésre,

- szemeinket fúrjuk a horizontba, hogy megláthassuk, miként alakul a forgalom, hogy ezáltal még időben el tudjuk kerülni a hirtelen fékezést vagy gyorsítást.

Nem tudom, ér-e közel kétszer annyit ez a terepjáró, mint dél-koreai ellenfelei, de 20-30 százalékkal valószínűleg többet adnék érte, ha momentán ez volna életem legsúlyosabb problémája. Nem csak azért, mert némelyik ázsiai modell úgy néz ki, mint ha Szun-Jang testvér megcsinálta volna élete első terepjáróját, hanem azért is, mert a Freelanderből valahogy sugárzik a brit felsőbbrendűség. Nemcsak a helyükön vannak a dolgok, hanem az a határozott érzése az embernek, hogy máshol nem is lehetnének. Valahogy feltüremkedik több generáció terepjáró-építő képessége, és már ennek az érzése is szinte megfizethetetlen. Na jó, ez esetben megfizethető.

Izsák Norbert

Műszaki adatok és további képek az Autómenedzser.hu autós portálon.
Hirdetés
Címkék