Fiat Qubo teszt: családi kocka
A Peugeot Bipper és a Citroen Nemo ikertestvére a Fiat Fiorino Qubo. Úgy hasonlítanak, mint egyik dinótojás a másikra, ám a vidám olasz a hátsó kis oldalablakaival különb a többinél.
Jaj, de szép – ezzel fogadott a feleségem, amikor este hazavittem a Fiat Qubót. A második mondata, az volt: miért nem ilyent vettünk? A harmadik: ha legközelebb autót veszünk, majd én választok. Nagyjából így kezdődik egy autóvásárlás története. Én már sok Fiatot elhasználtam, vagy fordítva, inkább ők használtak el engem – így erősen meggondolnám, hogy újra összekössem vele az életem. Kétségkívül, a Fiat Qubo tulajdonságai, mérete, praktikuma, műszaki tartalma, dizájnja és jelenlegi akciózott ára alapján ideális jelölt kis családoknak. Két gyerekig még bevállalható, de inkább az egy gyermeket nevelő pároknak ajánlott. Hosszabb útra ugyanis kevés a csomagtartó. Bár sok szempontból ideális, mégsem látni az utakon sem Qubót, sem Nemo Combit, sem Bipper Tepeet. Nem tud nálunk gyökeret verni ez a mini egyterű kategória. Mediterrán sikátorokra, zsúfolt déli nagyvárosokba tervezték, talán ezért idegen a magyaroktól.
© Autómenedzser |
Ez a kihangosító rendszer beszédhang felismerő technológiával rendelkezik: működése a beszélő hangjától független, nem kell tanítani. Bluetooth technológiával a telefon telepítését követően – amelyet csak egyszer kell megtennünk – miután a rendszer letöltötte a telefonkönyvben szereplő adatokat, csak beszélnünk kell ahhoz, hogy hívásokat kezdeményezzünk és fogadjunk. A rendszerre 5 különböző mobiltelefon telepíthető: amennyiben egyszerre több telepített mobiltelefon is jelen van az autóban, a Blue&Me az utolsóként használt telefonhoz csatlakozik. SMS érkezése esetén a rendszer hangosan felolvassa a kapott üzenetet. Zenehallgatáshoz a médialejátszónkat a műszerfal közepén elhelyezett, kézre eső USB-kimenethez csatlakoztatjuk. Használhatunk pendrive-ot, MP3-lejátszót, intelligens telefont vagy iPod-ot.
Az 1,3 literes hangos dízelmotorral nem versenyautó a Qubo, kocka formája komoly akadály az autópályán. Száznál már hangos, 120 környékén elviselhetetlen, 150-nél pedig már kínlódás. Nagy sebességnél billeg is az autó, az ideális utazósebesség a 90-110 kilométer/óra. Előzgetni nem nagyon fogunk vele, inkább a külső sáv a mienk, városban azonban kiváló. A második generációs közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezéses dízelmotort a Fiat Powertrain Technologies gyártja a lengyelországi Bielsko Bialában, a Qubót a törökországi Bursában szerelik össze. Legnagyobb teljesítménye 75 LE/4000 1/perc, maximális nyomatéka 190 Nm/1750 1/perc. A Qubo végsebessége 155 kilométer/óra, részecskeszűrővel (opcionális) felszerelve a káros részecske kibocsátása 0,005 gramm/kilométer, ami megfelel az Euro5-ös szabvány előírásainak.
A 650 kilométeres tesztelés során 5,4 liter gázolajat fogyasztott száz kilométerenként a Fiat Qubo vegyes használatban. Az ezer kilométeres hatótáv kis tankja (45 liter) ellenére elérhető.
© Autómenedzser |
Az ajtók hangosan csukódnak, a kettős oldalajtó áldás. A csomagtér ajtaja felfelé nyílik, alacsony emberek nehezen boldogulnak a lecsapásával. A csomagtér duplája egy kisautóénak, a baj csak az, hogy csak felfelé építkezhetünk. A hátsó ülések dönthetők, felhajtásukkal teljesen sík padlót kapunk (ilyenkor nagyon előre kell tolni az első üléseket), de ennél a megoldásnál hasznosabb, ha kivesszük az üléseket. A csomagtér mérete a kalaptartóig mérve 330 liter, a tetőig pakolva pedig 650 liter. Ha eltávolítjuk az üléseket, akkor 2,5-2,8 köbméteresre bővül a raktér, amelyben akár 2,5 méter hosszú tárgyak is elférnek.
Az ABS és a négy légzsák alaptartozék, több lufit azonban nem rendelhetünk, sőt ESP-t sem.
Biró Csongor