Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.
Sorra dőlnek meg az árrekordok, megállíthatatlanul drágulnak az út- és hídépítési projektek – írja a 24.hu. A lap szerint elszabadult a pokol az ágazatban: míg korábban kilométerenként 4-5 milliárd forintos árnál már túlárazást kiáltott a szakma, mostanra megszokottá vált a 8-10 milliárd forintos kilométerenkénti ár is, nem beszélve a több száz milliós hídépítésekről.
Összeszedtek pár hídrekordot:
- a dunaújvárosi Pentele híd 43 milliárdba került 2007-ben (az odavezető utat 11 milliárdért építették), a híd építése így kilométerenként 25 milliárd körül alakult;
- a Megyeri hídért 63 milliárdot csengettek ki, egy kilométerére 33,8 milliárdos költség jutott;
- a 2007-es, feleslegesnek tartott Kőröshegyi völgyhíd 60 milliárdba fájt, ami 33,75 milliárd/km-t jelent.
Ezek még az MSZP–SZDSZ-kormányok idején épültek, azóta még jobban elszálltak a sokszor ugyancsak fölöslegesnek ítélt projektek árai, mint például a Mohácsnál 294 milliárdért felépíteni tervezett új híd.
És íme néhány útépítési rekord:
- a 4,5 milliárd forint/kilométeres M6-os, amit elhomályosít
- a 2021 végén kihirdetett Bicske–Esztergom-út 10,7 milliárd forint/km költsége, de ez hegyes-völgyes terep;
- ugyanakkor az Alföldön az M3-ast a román határral összekötő M49-es a 2024 nyarán megkötött szerződés alapján kilométerenként 8 milliárdba is kerülhet.
Bár a drágulásban közrejátszhat a túlárazás, vagyis a lopás is, a lap szerint számottevő az építőipari termelői árak általános emelkedése, ami például a KSH szerint 2016–2023 között 218 százalékos volt, de ha csak az útépítést nézzük, 195 százalékos volt a drágulás.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.