3008: vezettük a Peugeot sportos egyterűjét
Zsúfolt és folyamatosan fejlődő piacra tör be a Peugeot sportos egyterűje, a 3008. Bár az autóeladások folyamatosan esnek, az SUV és az egyterű kategória piaca évről-évre hízik. Az utóbbi Európában az 1998-as 6,3 százalékról 24 százalékra nőtt, a hobbiterepjárók iránti kereslet az 1998-as 0,9 százalékról 2008-ban 6,2 százalékra emelkedett. Az ötajtós autók piaca stabilnak mondható, ezért vette az oroszlános márka a bátorságot, hogy a három kategóriából gyúrja össze a 3008-ast.
Összkerékhajtással nem számoltak a Peugeot-nál, a poén kedvéért 25 ezer forintért felszerelhetjük az ál-SUV-t grip controllal. Ez a forgókapcsolós szerkezet a széria menetstabilizáló (ESP) speciális vezérlésével csökkenti a megcsúszás esélyét havas, sáros vagy homokos talajon.
Nem sikerült szépre a 3008, egy kolléga szerint olyan az orra, mintha ráragadt volna egy kockás füzet lapja. Hosszabb, mint a 308, de rövidebb, mint a 308 SW, nem olyan magas, mint a 4007 vagy a 807, de a sofőr mégis érzi, hogy dominál az úton. Főleg, ha a 150 lovas 1,6-os turbó volánjánál ül. Ezzel a motorral padlóig leültetett ülésekkel sportautós a fíling, a magas középkonzol MX-5 hatást kelt, a panorámatető sajnos nem nyitható. A BMW-vel közös turbómotor könnyedén gyorsítja a másfél tonnás egyterűt, a szűk kanyarok, a hukkanók egyenesen élvezettel fogyaszthatók. Ezzel összehasonlítva a 110 lovas 1,6 literes alapdízel lomhának tűnik, turbólyuka gyakran előtűnik, cserében takarékos. Autópályán nem érezni a két motor között a különbséget, száguldozni a dízellel is lehet.
© Autómenedzser |
© Autómenedzser |
A 432 literes csomagtér padlója 3 szintes, a csomagtartó ajtaja két részletben nyitható, külső nyúlványa 200 kiló terhet elbír. Számos tárolóhely áll a rendelkezésünkre, a nagyméretű középkonzol rekesze mellett a kormány alatt is van kesztyűtartó. A teljesen sík hátsó padlóba csempészrekeszt is elrejtettek.
A biztonsági felszerelések közül kiemelkedő jelentőségű az ebben a kategóriában szokatlan head up display. A műszerfal tetejéből előbukkanó polikarbonát lapocskára vetíti a fedélzeti számítógép az aktuális sebességet, a tempomat beállításait és a követési távolságra figyelmeztető jelzést. Ez utóbbit előre beállíthatjuk vezetési stílusunknak megfelelően, az értékeket másodpercben látjuk folyamatosan. Ha a radar szerint túlságosan megközelítettük az előttünk haladót, figyelmeztető háromszög villan fel. A rendszer nem avatkozik be, nem ACC (távolságtartó tempomat), viszont megtanít arra, hogy ne másszunk rá az előttünk haladóra. Az ideális követési távolság 2 másodperc, a sportosabb stílushoz ennek fele dukál. Ezeknek a rendszereknek látványos kapcsolósort alakítottak ki a középkonzol tetején. A kétzónás klíma újdonsága, hogy levegőminőség-érzékelővel látták el, a füstöt vagy a bántó szagokat nem engedi be.
© Autómenedzser |
A benzines motorkínálat alapja a 120 lovas 1,6 VTi (akciós bevezető ára 4,79 millió forint), az erősebb, 150 lovas benzines 6,04 millióért lehet a mienk, a legolcsóbb dízel 5,68 millióba, a 150 lovas kétliteres öngyulladós 6,76 millióba, a legerősebb, 163 lovas változat pedig csak novembertől, 7,6 millióért vihető haza gazdag, Premium Pack felszereltséggel.
2011-től 200 lovas dízel-hibrid változatban is kapható lesz a 3008, idén ősszel érkezik a hétüléses testvér, a Peugeot 5008.
Biró Csongor