BMW 5 Gran Turismo: ötajtós luxuslimuzin
Új járműkategóriát épített a BMW, az X5, X6 után megkeverték a paklit, amiből most a limuzin, a kombi és a szabadidő-autó különleges keverékét húzták elő. Kényelmes, mint egy hetes, praktikus, mint egy ötös kombi és sokoldalúan sportos, mint egy X6-os.
Kipróbálni nem lehetett, így csak a nyálunkat csorgatva simogattuk kupés vonalait, nyomogattuk a szedánként és ötajtósként is nyitható csomagtérfedél gombját, kapcsolgattuk a tükörkamerákat, ugrálgattunk a motoros bőrfotelekben.
Utasterének luxuskaraktere, illetve hangulata kellemes közérzetet ad, hátsó lábtere a BMW 7-es sorozata, míg fejtere a BMW X5 színvonalát kínálja. A hátsó üléstámlák dőlésszöge oldalanként külön-külön, az utasok egyéni kívánsága szerint állítható. A hátsó ülések hosszirányban akár 100 milliméteres távolságon is elcsúsztatható kialakításának, illetve lehajtható támláiknak köszönhetően a csomagtartó 1650 literig is bővíthető. Az autózás egyedülálló élményéről az éppoly erőteljes, mint gazdaságos motorok, a szériafelszereltséghez tartozó fejlett menetdinamikai szabályzórendszer (Dynamic Drive Control), korszerűbb futómű és innovatív vezetői segédrendszerek gondoskodnak.
© Autómenedzser |
A motorpaletta csúcsán a BMW 550i Gran Turismo modell V8-as aggregátja áll, kettős turbófeltöltővel és közvetlen benzinbefecskendezéssel. 300 kW/407 LE maximális teljesítményét 5500 és 6400 percenkénti fordulatszám között adja le. Gazdaságosabb a BMW 530d Gran Turismo, amelynek legújabb generációs 3,0 literes, soros hathengeres dízel erőforrása teljes egészében alumínium forgattyúházzal, valamint piezo-injektorokkal működő common-rail közvetlen befecskendezéssel készül. Legnagyobb teljesítménye 4000-es percenkénti fordulatnál 180 kW/245 LE, a gyári sajtóanyag szerint 100 kilométerenként 6,5 liter gázolajjal beéri, ami kilométerenként 173 gramm szén-dioxid-kibocsátásának felel meg.
Mindegyik motor kielégíti az EU 5 kipufogógáz-szabvány követelményeit. A BMW 5-ös Gran Turismo minden változata már alapkivitelében nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval készül.
© BMW |
A BMW-modellben első ízben alkalmazott (korábban a Skoda Superbben már kipróbált), két részben nyíló csomagtérajtó a pakolás során kényelemről és variálhatóságról gondoskodik. A válaszfal és a hátsó ülések alaphelyzetében a csomagtartó térfogata 440 liter, ami a hátsó ülés előrecsúsztatását és a válaszfal lehajtását követően 590 literre növekszik.
Futóműve elöl kettős keresztlengőkaros, míg hátul hátsó légrugózással, 18 hüvelykes – a BMW 550i Gran Turismo esetében 19-es – könnyűfém keréktárcsákkal, valamint nagyteljesítményű fékrendszerrel gördül le a szerelőszalagról. Aktív- és hátsókerék-kormányzással is rendelhető. Ez hatvan kilométer/órás sebesség alatt ellenkező, efölött azonos irányban 3 fokban mozgatja el a hátsó kerekeket. Kis sebességnél így kisebb a 3 méteres tengelytávú autó fordulóköre, nagy sebességnél pedig jobb az irányíthatósága.
Légrugóját többféle sportos fokozatba lehet állítani, ezzel természetesen a kormányzás, a váltás és a gázadás elektronikai vezérlése is változik, annak függvényében, hogy a vezető kényelmesen vagy vadul szeretne közlekedni.
Az információkat a szélvédőre vetítő head up display mellett fényszóróasszisztens, sávváltáskor figyelmeztető rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető, sebességhatár-kijelző, személyfelismeréssel működő éjjellátó, állóra fékező távolságtartó automatika is rendelhető.
Az új BMW 5-ös Gran Turismo szériakivitelében hátul parkolássegítőt kínál, amelynek megfelelője extraként az autó elejére is rendelhető. Mindez tolatókamerával, illetve a side view és top view funkciókkal egészíthető ki. Az előbbi az első kerékjáratokba épített egy-egy kamerája segítségével a keresztező forgalom időbeni észlelésében bizonyul hasznosnak. Még részletesebb áttekintést kínál a jármű környezetéről az utóbbi, amely két további, a külső tükrök házába épített kamerával dolgozik.Biró Csongor
További képek az Autómenedzser.hu autós portálon.