Audi R8 V10 teszt: te kikapcsoltad az ESP-t?
Brutális morgás, mágneses futómű, megolvadt gumik, gőzölgő üvegtető, füstölő féktárcsák, javuló köridők – mindenkinek van ilyen álma. Vezettük az Audi tízhengeres fenevadját.
Érdekfeszítő beszélgetés fültanúja voltam az ausztriai Salzburgring (motoros és autós) versenypálya vécéjében, az Audi évente megrendezett vezetéstechnikai élménytréningjén, amely ezúttal nem jött el a Hungaroringre. A résztvevők osztották meg egymással az R8-ban eltöltött első három óra tapasztalatait. Itt kaptam el az ilyen helyzetben gyakran elhangzó, "te kikapcsoltad az ESP-t?" kérdést. Tesztvezetésnél, még versenypályán is tilos és veszélyes ez a könnyelmű mozdulat. Az R8 V10 esetében még a sport gomb megnyomása is okozhat kellemetlenségeket. A kérdésre adott választ szerencsére elnyomta a 15-ször 525 lóerő hangja, éppen indult a következő menet.
Versenypályára való a 47 millió forintos Audi R8 5,2 FSI V10. Elöl /35-ös, hátul /30-as 19 hüvelykes kerekein megolvadnak és felszemcsésednek a prémiumgumik, az aszfaltban csíkot húz az ovális kipufogók gőzereje, félelmetesen tökéletes.
© Autómenedzser |
A 420 lovas 4,2-es Audi jó volt porhintésnek, de hiányzott belőle az erő, a szuflát plusz két henger hozta meg az R8-nak, az 525 lovas középmotoros vadállat nem ismer kíméletet. A gyújtáskapcsoló elfordítása után betompul az agy, egy másodperces késlekedéssel bőg fel mögöttünk a motor. A hatásszünet csak fokozza az izgalmakat. Az R-Tronic sebességváltón tolunk egyet fölfelé, M1 állásban indul a móka, 100 környékén a kormány mögötti pillangó kapcsolón nyomunk egy kettes, hagyjuk, hogy üvöltve felszaladjon a fordulatszámmérő 8 ezer környékére, aztán hármas, négyes – és már az életünk a tét. 200 fölött váltani is elfelejtünk, 230-nál ezért ledadog a motor: váltani kell, és hol van még a hatodik. Az R8 V10 végsebessége 316 kilométer/óra, 3,9 alatt gyorsul 100-ra, R-Tronic-kal 12 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 200 kilométer/órás sebességet. Tiszta vérű sportkocsi, kompromisszumok nélkül: tolatókamera, Bang&Olufsen hifi, bőr belső, navigáció, automatikus klíma stb. A lóerők mellett egy világújdonság is bemutatkozott az R8-ban: szériafelszereltség az első LED-fényszóró (távolsági és tompított).
© Autómenedzser |
A váltó automatikus üzemmódban is felettébb izgalmasan kapcsol, de akinek az orvos adrenalinfokozót írt fel receptre, használja bátran a sportfokozatot. Ilyenkor még gyorsabban ömlik a benzin (verseny körülmények között 40 liter 98 oktános benzint körül fogyaszt száz kilométerenként, normál üzemben 15 liter körül), hangosabban visít a motor, gyorsabbak és hosszabbak a kapcsolási idők és minden váltást vérpezsdítő gurgulázás és hátbacsapás kísér.
© Autómenedzser |
Fellocsolt pályán és észnélküli féktávon kitör az autó hátulja, ilyenkor ment életet a bekapcsolt ESP, 240 fölött ráz a mágnesesen felkeményített futómű, és a kockásra fékezett gumi. Felejthetetlen autó, a szlalomozás eddigi legteljesebb és leggyorsabb élményét adta.
B. Cs.
Több kép az Automenedzser.hu autós portálon.
Audi R8 5,2 FSI V10 | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 5204 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 525 lóerő 8000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 530 Nm 6500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2650 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4435/1930/1252 |
Csomagtér | 90 + 100 liter (csomagtartó plusz az ülések mögött) |
Saját tömeg (kg) | 1647 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 316 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 3,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 22,7 |
Országúti | 9,6 |
Vegyes | 14,4 |
Tesztfogyasztás | n.a. |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 327 |
ÁRA | A tesztelt autó alapára kb. 47 millió forint |