A magyar politika még mindig nem érti a bringázást
Miközben Budapest kerékpáros nemzetközi hírnevét mindenekelőtt a tízezreket megmozgató Critical Mass-felvonulások az erős civil kezdeményezések erősítik, a nagypolitika szintjén továbbra sem vállalja fel senki a kerékpározás ügyét. Tudósítónk a Velo-City kerékpáros konferenciáról jelentkezik Koppenhágából.
Budapest rendezheti 2013-ban a Velo-City-t - tudta meg a hvg.hu a szervezet képviselőitől az idei konferenciának otthon adó Koppenhágában. A szervezők azt is rögtön hozzáteszik, hogy már fel is kérték az együttműködésre a főváros vezetését, a megállapodást azonban várhatóan csak az őszi helyhatósági választások után írják alá.
Magyarországról nagyjából egytucat kerékpáros érdekvédő és aktivista vesz részt a biciklis világkonferencián. Akiket megkérdeztünk, megtisztelőnek nevezték a házigazdának felkérést, ám azt is hozzáteszik, mind a Fővárosi Önkormányzatnak, mind általában a politikai vezetésnek nagyobb aktivitást kellene mutatnia a kerékpáros fejlesztések és a fenntartható közlekedési módok témájában. Mert bár a rendezvényen is képviselteti magát a főváros (ahogyan számos kerékpáros szakértő, a Magyar Kerékpárosklub és várostervezők is eljöttek), de nyíltan, más lobbikkal konfrontálódva egy politikus sem áll ki az ügy mellett.
A nyugat-európai országokban talán a városlakók is jobban honorálják a közúti autós, robbanómotoros érdekekkel konfrontálódó politikai cselekedeteket. A döntéshozó számára is hálás téma ez, a biciklis infrastruktúra költségei az autós infrastruktúra építés töredékére rúgnak a polgárok életminőségét azonban igen hatékonyan javítják. Pozitívum, hogy az évek óta húzódó - elvileg jövő ilyenkorra megvalósuló - városi kölcsönbringa hálózat megvalósításáért felelős fővárosi cég, a Parking Kft. több emberrel is Koppenhágában van tapasztalatot gyűjteni.
Lehet is. A tavalyi konferenciát szervező Brüsszel biciklis városrendezési tervet vázoltak fel és valósítottak meg, Dánia (elsősorban Koppenhága) pedig az országimázst formáló témát látták meg a kétkerekűben: életre hívták a kerékpáros nagykövet intézményét, ő pedig a világot járva népszerűsíti a bringázáson és a két keréken alapuló városi közlekedést, a fenntarthatóság ügyét, s vele együtt országuknak is pozitív hírverést csapnak. A 2011-es Velo City házigazdája, a spanyolországi Sevilla szakemberei pedig elképesztő léptékű 2004 és 2010 között 12-ről 140 kilométerre bővített bicikliutakról és sávokról számoltak be szerdai előadásukban, amit támogató infrastruktúrával (szervizek, kölcsönzőhálót, 6000 biciklis parkolóhely) egészítettek ki.
Kerékpáros infrastruktúra Koppenhágában
A konferencián részt vevőkkel beszélgetve a hvg.hu tudósítóját gyakran kérdezték a magyarországi Critical Mass mozgalomról, illetve arról, hogy ha ilyen erős a civil akarat - amely ráadásul nem is olyan radikális mint például a New York-i rokonrendezvény - akkor miért nem része még a politikai diskurzusnak, miért nem áll a téma mellé teljes mellszélességgel a város.
Bencze-Kovács Virág, a Magyar Kerékpárosklub műszaki tanácsadója szerint a Velo-City szervezési jogával kétféleképpen is jól járhat fővárosunk: egyrészt a konferenciára készülve szembesül egy sor helyzettel amikből tanulhat és megismerheti a kerékpárosok igényeit, másrészt az esemény előtti években jellemzően több erőforrást koncentrálnak a házigazdák az infrastruktúra fejlesztésére. Bencze-Kovács hozzáteszi, ahhoz, hogy a kerékpározás valódi közlekedési alternatívává váljon egy városban, elengedhetetlen az erős politikai akarat és a tömegek megnyerése is, például egy valóban autómentes nap rendszeres megrendezésével lehetne elősegíteni. “Ideje lenne végre észrevennie a magyar vezetőknek is a politikai tőkét és a társadalmi hasznot, ami világszerte a politikai főáram része számtalan városban” - mondta Dalos Péter, a COWI kerékpáros közlekedésfejlesztési vállalat képviselője.
Folk György/Koppenhága