Egy észt hajózási vállalat elnöke az Arctic Sea elrablói között
Dmitrij Szavin észt üzletember, egy észtországi hajózási vállalat igazgató tanácsának elnöke és egy további vállalat résztulajdonosa is a rejtélyesen eltűnt, de később megtalált Arctic Sea teherhajó elrablói között volt - írta hétfőn a Komszomolszkaja Pravda című orosz lap.
Szavin eszerint a Pakri Tankers elnevezésű, tankhajókat üzemeltető vállalat vezetője volt, s cége az Alexela Logistics nevű, nagy észtországi konszern leányvállalata volt. A Pakri Tankers bérelt tankhajókkal dolgozott, de 2009 elején kiderült, hogy veszteséges, s a mínusz több mint 2,5 millió euró. Idén augusztus közepén, amikor Szavin még javában az Arctic Sea fedélzetén volt, megkezdődött a Pakri Tankers felszámolása, de az üzletember az ismeretek szerint az ugyancsak az Alexela Logisticshoz kötödő Juhtimise Partnerid vállalat résztulajdonosa is. A Pakri Tankers felszámolása során hibáztatták a problémákért Szavint is, ő azonban hét hónappal ezelőtt eltűnt - írta a Komszomolszkaja Pravda.
A lap stockholmi tudósítója megkereste az SRABB Shiping svéd vállalatot, amely közeli üzleti kapcsolatban állt Szavinnal, s ott azt mondták róla, hogy "tehetséges, értelmes, kiválóan képzett vezető, aki nagyon jól ért a munkájához, általában a tengerészeti kérdésekhez és remekül beszél angolul". A svéd partnereket sokkolta, hogy Szavint felismerték a tévéhíradókban az Arctic Sea elrablói között.
A teherhajó jelenleg megtalálója, a Ladnij hadihajó kíséretében orosz kikötőbe tart, s az úton nem tér be egy kikötőbe sem. Andrej Nyesztyerenko, a külügyminisztérium szóvivője szerint Oroszországban nyomozók vizsgálják majd át az Arctic Sea-t egy megfelelő helyen, amelyet még nem jelöltek ki.
A finn társaság tulajdonában lévő Arctic Sea fűrészáruval indult el július 21-én egy finn kikötőből Algériába, s június 24-én támadták meg a svéd partok előtt. A kapitány még jelezte a történteket, de a hajó aztán nem adott több helyzetjelzést. Az Arctic Sea nyomába orosz hadihajókat küldtek, s augusztus 17-én közölték, hogy megtalálták a Zöldfoki-szigeteknél. Ezután kiderült, hogy az üzemeltető társaság és az illetékes biztosító is kapott váltságdíj-követelést még augusztus első napjaiban, a NATO és az illetékes máltai hatóság pedig állította, hogy végig figyelte a hajó útját. Augusztus 20-án az orosz légierő három gépe Moszkvába szállította a nyolc gyanúsítottat, valamint a személyzet 11 tagját, a kapitány és négy tengerész a hajón maradt.
Közben az orosz sajtóban és az interneten a legkülönfélébb feltételezések keringenek arról, mi is történt valójában: felmerült, hogy a hajó kábítószert szállított, de a legtöbben úgy vélik, hogy fegyverekről lehetett szó. Egyáltalán nem világos azonban, hogy ki kinek szállított volna fegyvert, hogy nem illegális fegyverkereskedők akciójáról volt-e szó, s hogy kinek állt érdekében megakadályozni az állítólagos szállítmány célba jutását.