Miről árulkodnának a lezuhant Airbus roncsai?
Miközben az Air France szerencsétlenül járt repülőgépének fekete doboza után kutatnak, a tragédia körülményeit vizsgáló szakemberek az óceánba zuhant gép maradványait is igyekeznek összegyűjteni. Ezek révén legalább olyan fontos adatokhoz lehet hozzájutni, mint a fekete doboz „megszólaltatásával”. A legfrisseb hírek szerint ugyanakkor eddig nem találtak semmit, ami a gépből származna.
Korábban arról szóltak a hírek, hogy a keresésben részt vevők kedd óta egy ülést, egy narancssárga mentőövet, több, nagyjából hétméteres fémdarabot és kerozinnyomokat fedeztek fel az óceán hullámain, 1200 kilométerre a brazil partoktól. Közben a brazil légierő közölte, a légi katasztrófa helyszínén fellelt roncsok közül a csütörtökön talált darabok - többek között egy szállítólap - nem a szerencsétlenül járt Airbus elemei. A Le Figaro című francia lap - ugyancsak a brazil légierőre hivatkozva - azt írja, eddig semmit nem találtak, ami a repülőgépbből származna, így a mentőmellény és a kerozinfolt sem az, aminek eddig gondolták.
Márpedig szakértők szerint a gép maradványainak összegyűjtése és tanulmányozása révén nagyon fontos információkhoz lehetne jutni arról, mi idézte elő a tragédiát. Annak is lenne jelentősége, hogy a roncsdarabok milyen távolságban találhatóak egymástól. A francia Le Figaro című lapnak nyilatkozva Ronan Hubert légibaleset-szakértő ezzel kapcsolatban elmondta: az 1988-as Lockerbie-i katasztrófánál (melyben líbiai terroristák robbantották fel a PanAm 747-et) több száz kilométernyi területen szóródtak szét a gép maradványai.
Az óceánban keresik az Airbus maradványait © AP |
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet erősen ajánlja azt is, hogy a megtalált roncsokból a szakértők újraépítsék a repülőgépet, s így derítsék ki, mi vezethetett a katasztrófához. A svájci Swissair légitársaság 1998-as, halifaxi balesete után a pilótafülke 95 százalékos rekonstrukciójával sikerült információkhoz jutni, miután a fekete dobozból nyert adatok hiányosak voltak. A több kilométer hosszú kábelek tanulmányozásával pedig meg tudták állapítani, mi okozta a tüzet, ami a katasztrófához vezetett.
Az Airbus fekete dobozainak adataiból is sok, ma még tisztázatlan részletre fény derülhetne, de a feltételezés szerint ezek az óceán mélyén vannak, s kiemelésük – ha egyáltalán megtalálják őket – legkorábban a jövő héten történhet meg. Akkor ér ugyanis a szerencsétlenség helyszínére egy speciális, távirányítású, 6 ezer méteres mélységig használható tengeralattjáróval felszerelt francia kutatóhajó.