Tech HVG 2024. november. 03. 16:03

Felemelkedett a levegőbe a világ leghatalmasabb teherszállító repülőgépe, amin nem ül pilóta

Személyzet nélkül emelkedhet a magasba a világ legnagyobb teherszállító repülőgépe, amelynek a hasznos teherbírása akár öt tonna is lehet. A tervek szerint 2026-ban mutatkozhat be szélesebb körben is.

Az Air White Whale kínai startup a Csiangszu tartományban található Csangcsouban tartott rendezvényen mutatta be a W5000-et, a világ legnagyobb kapacitású pilóta nélküli teherszállító drónját.

A kilogrammban kifejezett maximális hasznos teherbírásáról elnevezett W5000 egy ikerturbólégcsavaros drón, öt tonna hasznos teherbírással és több mint 65 köbméteres belső raktérrel. Szabványos törzse egyetlen magasra szerelt szárnnyal és egyetlen függőleges stabilizátorral rendelkezik. Akár 2600 kilométert (a New York és Toronto közötti távolság közel ötszörösét) is repülheti egyhuzamban, ami lehetővé teheti a vállalat számára, hogy újszerűen közelíthesse meg a légi közlekedési logisztikát. A repülőgép maximális utazómagassága 6000 méter, maximális utazósebessége 526 km/h.

Az Air White Whale közleménye szerint ugyanolyan biztonságos, mint a nagy kereskedelmi repülőgépek. Kompatibilis a szabványos raklapokkal, alkalmazkodik a különböző be- és kirakodási módokhoz, valamint fel- és leszállhat általános és polgári légiközlekedési repülőtereken.

The world is shocked to see the Chinese giant cargo plane carrying a massive weight

China is at the forefront of technological innovation, continuously developing advanced solutions in various sectors, including aviation. From cutting-edge fighter jets to state-of-the-art drones, the country is making significant strides in aerospace technology. In line with this trend, Chinese aviation startup Air White Whale has unveiled its latest creation, the W5000, touted as the world’s largest cargo-carrying drone.

A pilóta nélküli teherszállító drón nagy előnye az autonóm repülés és a földi megfigyelés lehetősége; a repülőszemélyzet akár 6-7 ilyen repülőgépet is tud egyszerre figyelni. A személyzet üzemeltetési költsége mindössze egytizede az azonos osztályba tartozó repülőgépekével, a tonnakilométerenkénti költség pedig 40 százalékkal alacsonyabb, ami a cég állítása szerint jelentős előnyhöz juttatja a W5000-et. Már benyújtották a tanúsítási dokumentumokat a kínai hatóságoknak, és azt tervezik, hogy a típus 2026 második felében kerül kereskedelmi forgalomba.

Ahogy a repülési környezet fejlődik, a W5000 jelentős előrelépést jelent a jövő felé, ahol a pilóta nélküli légi járművek kulcsszerepet játszhatnak majd a globális kereskedelemben.

A légi társaság: épp most költözik be a pilótafülkékbe és az utasok zsebébe az, ami mindent megváltoztat

Rá lehet-e bízni a mesterséges intelligenciára a légtér forgalmának irányítását? Mire lehet számítani, ha az adatgazdag iparágakban jellemzően lubickoló technológia beszivárog a fedélzetre és a repterekre? Az első adatok beszédesek – ahogy a korlátozások is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.