A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet kaptak. A fenntarthatóság egyre fontosabbá válik az iparágban.
Fenntartható luxus
A luxustermékek általában nem a fenntarthatóságukról híresek, főleg nem akkor, ha a divatiparról beszélünk. Az amerikai TomTex ezen változtatna, méghozzá azzal, hogy fenntartható luxusbőrt készít: a kézitáskákhoz gombát és garnélarák héját használja fel. Ez a valódi bőr érzetét kelti, miközben 100 százalékban biológiai, és biológiailag lebomló anyagról van szó. A megoldás segíthet kizöldíteni az 500 milliárd dolláros bőripart, ami jelenleg az erdőirtások egyik katalizátora Dél-Amerikában.
A BMW és a Mercedes-Benz, valamint olyan divatházak, mint a Comme des Garçons már beszálltak a TomTex-szel közös fejlesztési projektekbe. A tervek szerint az így elkészített bőr négyzetméterenkénti ára 2,5–3,5 dollár, vagyis nagyjából 1000–1400 forint lesz, ami megegyezik a közepes kategóriájú bőrök négyzetméterenkénti árával. A TomTex társapalítója, Ross McBee szerint mindez megadja a lehetőséget, hogy ne kelljen a környezetbarát alternatívák és a megszokott anyagok között választani.
Könnyebb online vásárlás
A hasznát ruhákat forgalmazó üzlet, a ThredUp nagyjából 4,5 millió ruhadarabot árul online, a cég pedig a mesterséges intelligenciát hívta segítségül, hogy könnyebben találjanak ruhára a vásárlók. A felhasználók ennek köszönhetően rendkívül specifikus keresést indíthatnak – például őszi esküvő Pihaldelphiában –, a rendszer pedig ezek alapján ajánlja a termékeket.
A ThredUp éves összevetésben 38 százalékos növekedésről számol be a keresések számában, mióta augusztusban bevezette az eszközt.
Adaptív szemüveg
A fényre sötétedő lencsék általában körülbelül 30 másodperc alatt válnak sötétté UV-fényben, és néhány perc alatt lesznek átlátszóak, ha beltérbe lép az ember. A Chamelo nevű cég megoldása azonban rendkívüli módon felgyorsítja ezt a folyamatot: a lencsék kevesebb, mint 0,1 másodperc alatt változtatják meg az árnyalatukat egy „rugalmas, folyadékkristályos fóliának” köszönhetően. Ezt érintéssel lehet vezérelni.
A cég számos változatban kínálja a termékét, és van belőle egy Music Shield nevű verzió is, ami beépített hangszórót tartalmaz a telefonáláshoz és a zenehallgatáshoz.
Kiszámított valóság
A divatipar ellátási lánca rendkívül összetett, és valószínűleg a cégek sem tudják pontosan, hogy mekkora az ökológiai lábnyomuk. Ezen változtatna a Carbonfact, ami a cég belső adataiból építkezve képes megmondani például azt, hogy egy póló előállítása és kiszállítása mennyi szén-dioxidot juttatott a levegőbe. Ennek köszönhetően most percek alatt elvégezhető a felmérés, ami korábban hetekig, hónapokig tartott.
Marc Laurent, a Carbonfact vezérigazgatója szerint már több mint 150 márka használja az eszközt, ami olyan könnyen teszi követhetővé a karbonlábnyomot, mintha csak a pénzügyeiket vizsgálnák a cégek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.