Tech hvg.hu 2024. március. 05. 14:03

Kísérlet indult a Google-nél: inkább ne emberek írják a híreket

Jó pár szakma van, amelynek képviselőit veszélyezteti a mesterséges intelligencia (MI) terjedése. Az újságírást is gyakran ezek között emlegetik. A Google egyik kezdeményezése erre utal, bár a keresőóriás cáfolja, hogy ez lenne a célja.

Dollárban mérve évi ötszámjegyű összegért cserébe mindössze napi három cikket kér a Google néhány független kiadótól. A cikkek különlegessége, hogy egy még kiadatlan, béta állapotú generatív mesterséges intelligenciával készítenék őket – adta hírül az AdWeek. A megállapodás részeként a kiadók várhatóan 12 hónapig használnák az az olvasóközönség számára releváns tartalmak ingyenes előállításához szükséges MI-eszközöket. A program a Google News Initiative (GNI) része, amely 2018-ban indult, és a célja, hogy technológiát és képzést biztosítson a kiadóknak.

„A hírkiadókkal, különösen a kisebb kiadókkal együttműködve még a kezdeti szakaszban vagyunk azon ötletek feltárásában, amelyek MI-kompatibilis eszközökkel segíthetik az újságírók munkáját" – közölte a Google. Majd gyorsan meg is nyugtatja az állásukat féltő újságírókat: „A kísérleti eszközt felelősségteljesen tervezzük, hogy segítse a kis, helyi kiadókat, hogy nyilvános adatforrásokból – például egy helyi önkormányzat közinformációs hivatalából vagy egészségügyi hatóságából – származó tényszerű tartalmakat használva jó minőségű cikkeket készítsenek. Ezeknek az eszközöknek nem célja, és nem is helyettesíthetik azt az alapvető szerepet, amelyet az újságírók a cikkeik tudósításában, létrehozásában és tények ellenőrzésében játszanak.”

Rab Árpád: El kell dönteni, mikor kell az „olyan", és mikor elég a „szinte olyan"

„Olyan képességeket szereztünk, amiket száz évvel ezelőtt valamilyen űrcivilizációnak tulajdonítottunk volna" - mondja Rab Árpád. A jövőkutatót arról kérdeztük, hogyan változtat meg minket a technológia, és mit tehetünk mi, hogy a képünkre formáljuk azt.

A programban részt vevő kiadóknak naponta három történetet, hetente egy hírlevelet és havonta egy marketingkampányt kell közzétenniük. E cikkek elkészítéséhez a kiadók először listát állítanak össze azokról a külső webhelyekről, amelyek rendszeresen készítenek az olvasóközönségük számára releváns közléseket. Ha ezek bármelyikén új közlemény napvilágot, az megjelenik a platform irányítópultján. A kiadó ezután pár kattintással készíthet például egy kórház vagy egy rendőrség bejelentéséből – a generatív mesterséges intelligenciára épülő eszközzel – hírt. Az így születő anyag cikkszerűen foglalja össze a közlemény lényegét, megváltoztatva a szöveg nyelvezetét és stílusát, hogy végül olyan legyen, mint egy újsághír.

Ezután egy emberi szerkesztő átvizsgálja a cikket a pontosság érdekében, mielőtt közzéteszi.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Itthon Bábel Vilmos 2024. november. 28. 17:21

A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége

Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik.