A hazai vállalatok fele állítja, hogy egyáltalán nem, vagy csak enyhén érinti a koronavírus miatt továbbgyűrűző válság, ötödük pedig kifejezetten lehetőségként tekint rá – derül ki a Stylers friss kutatásából. A felmérés eredményei optimizmusra adnak okot, bár van még hová fejlődni: a döntéshozók többsége tisztában van a digitalizáció szükségességével és hajlandó is erőforrást allokálni erre a területre, azonban közülük is csupán 63 százalék kezeli azt stratégiai kérdésként.
A magyar-amerikai információtechnológiai cégcsoport, a Stylers közel 150 magyar vállalat közép- és felsővezetőinek bevonásával készítette el friss felmérését, melyben arra volt kíváncsi, milyen hatással van a koronavírus nyomában kialakuló válsághelyzet a hazai cégekre, hogyan befolyásolja a digitalizációval kapcsolatos stratégiájukat és milyen lépéseket terveznek a jövőben piaci pozíciójuk megőrzése érdekében. A megkérdezettek közel fele közép- vagy nagyvállalatot képviselt. A kutatásban részt vevő vállalatok többsége az IT, tanácsadás, gyártás, pénzügy, energetika, telekommunikáció, és kereskedelem területén tevékenykedik. A felmérés piaci és állami tulajdonú cégeket egyaránt vizsgált.
A magyar döntéshozók meglepően optimistának bizonyultak a válsághelyzetet illetően: több mint harmaduk (35%) arra számít, hogy egyáltalán nem érinti vállalatát a krízis, vagy éppen megerősödve kerül ki belőle, és alig 2 százalékuk gondolja úgy, hogy cége nem fogja túlélni a következő hónapokat. Ez a derűlátás legfőképp abból fakad, hogy többségük átmeneti válságra számít, és csupán 28 százalékuk készül egy évnél tovább húzódó krízisre.
Edukáció, ERP, CRM
A felmérés tanulsága szerint a vállalatok döntő többségét alapvetően felkészülten érte a tömeges távmunka bevezetése és a válság okozta további infrastrukturális kihívások, csupán 10 százalékuk értékelte kifejezetten alacsonyra cége alkalmazkodóképességét a megváltozott körülményekkel szemben – olvasható a Stylers eredményösszegző közleményében. Azok a vállalatok, melyek korábban nem tettek nagyobb lépéseket a digitális transzformáció útján, eddig ennek nem is érezték szükségét vagy éppen még gyerekcipőben járnak az erre vonatkozó intézkedéseik.
A digitalizációt leginkább hátráltató tényezők közé az anyagi erőforrások szűkössége, a szakértelem és a vízió hiánya tartozik a cégvezetők bevallása szerint.
Gönczy Gábor, a Stylers vezérigazgatója szerint a vállalatok alapvetően a külső reprezentációt és a munkavégzést támogató szoftvereket részesítik előnyben, mint például a weboldal és a kommunikációs vagy együttműködést támogató eszközök, miközben vállalatirányítási rendszere csak a válaszadók felének, oktatási és a HR-tevékenységeket segítő szoftvere pedig csak 35, illetve 15 százalékuknak van.
"Úgy tűnik azonban, hogy a vezetők a hatékonyságnövelés irányába terveznek mozdulni, ugyanis negyedük edukációs platformot tervez beszerezni a közeljövőben" – árulta el Gönczy, hozzátéve, hogy ezt követik szorosan a vállalatirányítási (ERP) és az ügyfélkezelő (CRM) rendszerek, valamint a HR tevékenységet támogató technológiák. A kutatás arra jutott, hogy a cégek elsősorban már meglévő piaci szoftvereket keresnek, és arányaiban kevesen gondolkodnak egyedi fejlesztésekben.
A jó digitális stratégia kikövezi az utat
A vállalatok kétharmada (70%) tervezi folytatni a digitális transzformáció útján eddig megtett lépéseket. Ezek 51 százaléka már rendelkezik is digitális stratégiával vagy éppen annak megalkotásával foglalatoskodik, további közel 12 százalékuk pedig annak elkészítését tervezi.
Az látszik tehát, hogy döntéshozók fontosnak tartják a tervszerű és tudatos digitális transzformációt, azonban az átgondolt stratégia még mindig csak az összes vállalat harmadánál előzi meg a gyakorlati lépéseket – olvasható a Stylers tájékoztatójában.
Érdekes eredmény továbbá, hogy azok a cégek, amelyek arra számítanak, hogy megerősödve kerülnek ki a válságból, mind fontosnak tartják a digitalizációt. Azok a cégek, melyek egyelőre bizonytalanok a digitalizáció terén, inkább kivárnak, hogy felmérjék a válság piaci pozíciójukra gyakorolt hatását, az átállást elutasító vállalatok pedig vagy nem tartják szükségesnek a további fejlesztéseket, vagy éppen a vezetői elköteleződés hiányát említették.
A megkérdezettek közel 60 százaléka egy éven belül tervez a digitalizációval, 27 százalékuk pedig hosszú távú elképzelésekkel is rendelkezik, ők többnyire 2-5 éves távlatban gondolkodnak. A döntéshozók nagy többsége elsősorban szoftverek beszerzésével folytatná a digitalizációt, melyek között továbbra is a már létező megoldásokat részesítik előnyben, de sokan tervezik szakértőgárda bevonását is a minél hatékonyabb lépések kidolgozásába.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.