Nyilvánosságra hozták az egy hónappal ezelőtti Boeing-katasztrófa első hivatalos jelentését, és közben a The Wall Street Journal is új információkkal jelentkezett.
Az Ethiopian Airlines 302-es járatát teljesítő pilóták mindenben követték a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) szabályos eljárásrendjét, a repülőgép mégis lezuhant, orral csapódott a földbe – közölte csütörtökön Addisz-Abebában Dagmawit Moges etióp közlekedési miniszter, ismertetve az etióp hatóságok első hivatalos jelentését.
Az etióp vizsgálat vezetője azt mondta, az előzetes jelentéshez a repülési adatrögzítő és a pilótafülke hangrögzítőjéből kinyert adatokat vették alapul. Szerinte egyelőre nincs arra utaló jel, hogy a repülőgép állásszög-jeladó szenzorát bármi megrongálta volna. Ez a berendezés látja el adatokkal a gép automatikus átesésgátló rendszerét, amelynek a korábbi jelentések szerint köze lehet a repülőgép lezuhanásához. A miniszter azt is mondta, hogy a Boeing repülésre alkalmas állapotban volt, a gép felszállásakor pedig nem tapasztaltak semmi különlegeset.
A The Wall Street Journal szerdai, meg nem erősített információi szerint a pilóták először lekapcsolták a vízszintes vezérsík kitérítését szabályozó automatikát, amellyel az átesésgátlót is kiiktatták, majd kézzel próbálták stabilizálni a gépet. Később azonban újra visszakapcsolt az automata rendszer, a Reuters szerint azt egyelőre vizsgálják, hogy ezt a pilóták hajtották végre, vagy az átesésgátló magától aktiválódott újra.
Az etióp légitársaság Boeing 737 MAX 8-as gépe március 10-én, hat perccel a felszállás után zuhant le, a katasztrófában 157-en haltak meg. Az ET 302-es járatának márciusi incidense a Boeing 737 MAX típus második katasztrófája volt fél éven belül. Tavaly októberben az indonéziai Lion Air légitársaság JT 610-es járatán közlekedő gép csapódott a tengerbe, 14 perccel a felszállást követően, 189 ember halálát okozva. Az előzetes jelentések szerint ott is az állásszög-jeladó közvetített hibás adatokat az átesésgátló rendszernek, amely így újra és újra lefelé nyomta a gép orrát.
[Sokkoló: a hatóságok már két éve tudták, hogy nem mindig lehet irányítani a Boeing-gépeket]
A Boeing – amely ellen vizsgálatok folynak az Egyesült Államokban az új géptípus feltehetően elkapkodott forgalomba helyezése miatt – a múlt héten közölte, hogy frissítést adott ki a 737 MAX-ok irányítási rendszerére, amelynek keretében több biztonsági funkciót is beiktattak az átesésgátló működésébe. Ezt egyelőre még tesztelik, ami azt is jelenti, hogy néhány hónapig még biztosan nem szállhatnak fel a Boeing 737 MAX-ok.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.