Komoly erőfeszítéseket tesz a Facebook annak érdekében, hogy visszaszorítsa az álhíreket a platformról, ez azonban még csak fél siker a félretájékoztatás legyőzéséhez. Éppen ezért most 84,4 milliárd forintnyi támogatást is nyújtanak, hogy a technológiai fejlődés miatt egyre nehezebb helyzetben lévő kiadók is tovább tudjanak dolgozni.
Szűk egy évvel ezelőtt igen komoly bejelentést tett a Google: a keresőóriás vezetői úgy döntöttek, 300 millió dollárt, vagyis nagyjából 84,4 milliárd forintnyi összeget költenek az újságírás támogatására. Az indoklásuk szerint minderre azért volt szükség, mert a technológiai fejlődés egyre nagyobb kihívás elé állítja a híripart is, a mindent elárasztó álhírekről már nem is beszélve. Most hasonló vállalást tett a Facebook is.
A ReCode beszámolója szerint a cég a Google-höz hasonlóan 3 éven át mintegy 300 millió dollárt fordítana a valódi újságírás támogatására. A Facebook szerint ugyanakkor csupán a véletlen műve, hogy éppen ugyanakkora összeget szánnak ugyanarra a területre, mint a másik tech óriási cég.
A források egy része olyan nonprofit szervezetekhez kerül, mint például a Pulitzer Center vagy a Report for America. A lépéssel Zuckerbergék jelentős mértékben járulhatnak hozzá ahhoz, hogy a híroldalak olvasói valódi előfizetőkké váljanak. Campbell Brown, a Facebook hírekért felelős alelnöke hangsúlyozta, nem szeretnék, ha tőlük függne az újságírás, de mindenképpen támogatni szeretnék azt. A tervük elsősorban az, hogy a helyi hírszolgáltatásokat támogassák.
A helyi híroldalak és lapok voltak azok, amelyek a leginkább megszenvedték a digitális átalakulást, aminek elsődleges nyertese a Facebook volt – nemcsak anyagi, elérési értelemben is.
A Facebook nem először fordít erőforrást az újságírás támogatására, a Facebook Journalism nevű projekt például két évvel ezelőtt indult útjára. Zuckerberg még 2018 elején jelentette be, hogy megváltoztatják a hírfolyam algoritmusát, hogy ezzel erősítsék a helyi híroldalak elérését, a hosszú tesztelést követően pedig március végére már Magyarországot is elérte az újítás.
A mostani, 300 millió dolláros támogatás jelentős részéről valószínűleg márciusban döntenek majd a Facebooknál.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.