Tech hvg.hu/MTI 2018. augusztus. 22. 14:20

A magyar gyerekek többsége megengedettnél előbb regisztrál a közösségi oldalakra

A magyar fiatalok átlagosan 11 és fél éves koruktól vannak jelen valamelyik közösségi oldalon, az ezzel kapcsolatos szülői ellenőrzés azonban sokszor elmarad.

Újabb taggal bővül a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság médiaértést oktató Bűvösvölgy-központjainak hálózata. A hálózat célja, hogy a fiatalok jobban megértsék és megismerjék az internet nyújtotta lehetőségeket és azok működését. Az új központban hét oktató tart majd előadásokat a fiataloknak. Az NMHH elnöke szerint a 2014-ben megnyílt fővárosi központ foglalkozásain eddig 26 ezernél több, a tavaly nyílt debrecenién pedig csaknem hétezer fiatal vett már részt, ezért bővítették új taggal a hálózatot.

A hatóság nemrég egy kutatást is végzett a fiatalok internethasználati szokásaival kapcsolatban. A kutatásban kétezer szülő és ugyanennyi, 7 és 16 év közötti gyerek vett részt. Az eredmény azt mutatja, hogy ma Magyarországon a 7-8 évesek 14 százalékának, a 9-10 évesek felének, majd 16 éves korig a gyerekek egyre nagyobb többségének van mobilja, ami az esetek 88 százalékában okostelefon.

A facebookos regisztrációnak már kezdetektől feltétele a legalább 13 éves kor, ám miután a Channel 4 brit tévécsatorna egyik újságírója – eredeti foglalkozásáról mit sem szólva – felvételt nyert a Facebook moderátorai közé, kiderült, hogy a hivatalos korhatár betartására maga a Facebook sem figyel. A közösségi oldal a műsor adásba kerülése után jelezte: ezentúl keresik és felfüggesztik a 13 év alattiak fiókjait.

Az okostelefonnal pedig a legtöbb esetben együtt jár a közösségi oldalak használata is: a 9-10 évesek 19 százaléka már annak ellenére jelen van valamelyik közösségi oldalon, hogy a csatlakozás alsó korhatára 13 év. A magyar fiatalok átlagosan 11 és fél éves koruktól vannak jelen a közösségi médiában, általában 3-4 helyen; a legnépszerűbb körükben a Facebook, a Youtube és az Instagram.

Mindez önmagában még nem jelent veszélyt a gyerekekre nézve, ha a fiatalok tisztában vannak az internet árnyoldalaival, szüleik pedig igyekeznek ellenőrzésük alatt tartani annak használatát. A kutatásból azonban az derült ki, hogy a mobillal rendelkező 11-13 évesek családjainak mintegy felénél nincsen se előzetes szabály, se utólagos ellenőrzés azzal kapcsolatban, milyen internetes tartalmakat nézhetnek vagy tölthetnek le, vagy hogy miben vehetnek részt mobileszközükön a fiatalok. Sok esetben ha van is ilyen szabály, az elsősorban költségoldalról fogja fel a kérdést.

Ráadásul a fiatalok a szakemberek tapasztalatai szerint igen könnyen adnak meg magukról adatokat az internetes felületeken, amelyek révén pontosan beazonosíthatók.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés