Tech hvg.hu 2017. október. 30. 06:03

Úgy tűnik, bekeményít a Facebook – de mit lép erre Putyin?

A Facebookon átláthatóvá akarják tenni a politikai hirdetéseket, ezért azok megrendelőit minden reklámnál jeleznék, és ez csak egyike azon lépéseknek, amelyek akadályozhatják az orosz propagandát, amely a Facebookon (is) lebukott az elmúlt hetekben.

Úgy tűnik, a Facebook komolyan veszi a néhány hete kirobbant orosz hirdetési botrány tanulságait. Korábban a közösségi oldal elismerte: Oroszországból nagy tételben vásároltak facebookos hirdetéseket az amerikai elnökválasztás kampánya idején, ezeket a társadalmi feszültségek erősítése céljából rendelt reklámokat 10 millió ember követte. Azóta arra is fény derült, hogy a Google és az Instagram is teret adott a propagandának – utóbbi a Facebook tulajdona –, így Zuckerbergéknek lépniük kell. Fel is vesznek 1000 alkalmazottat, akiknek ilyen gyanús hirdetésekre kell figyelniük, választások idején az érintett országokban kisokost tesznek az üzenőfalra, most pedig itt az újabb lépés: minden politikai hirdetésnél jelezni fogják, hogy ki a megrendelő, és sok fontos információt is elárulnak róla, ahogy a hirdetés statisztikáit is.

A politikai reklámok átláthatóságáért már megjelenés előtt is tesznek, ugyanis csak abban az esetben lehet ilyen hirdetéseket vásárolni, ha a megrendelő megadja személyazonosságát és helyzetét, illetve leírást ad tevékenységéről. Ezeket az információkat a hirdetéssel együtt 1 kattintással elérik a felhasználók, és azt kattintás nélkül is látják, egyből a hirdetés alatt, hogy ki vagy melyik szervezet a megrendelő.

Kanadában és az Egyesült Államokban tesztelik majd először a megoldást, amely egyébként nem csak a politikai hirdetésekre vonatkozik, és később világszerte működni fog. A többi típusú reklámnál meg kell adni a cég Facebook-oldalát, amelyhez a hirdetés tartozik, ezt vissza is kell igazolni, így más nevében nem is lehet semmilyen reklámot elhelyezni.

A poltikai hirdetések egyébként négy évre visszamenőleg kereshetőek lesznek a közösségi oldalon, és az információi között azt is megjelenítik, hogy mennyiért vásárolták és demográfiai szempontból milyen célcsoportokat értek el vele.

Ha máskor is tudni szeretne a Facebook újításairól, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.