Négy magyar prototipus indult neki a kontinens idei Shell Eco-marathonjának, és noha csütörtökön Rotterdamban még szakadt az eső, nem ez a legfontosabb tényező, amivel az extrém alacsony fogyasztású versenyautóknak meg kell küzdeniük. A helyszínről tudósít Keresztes Imre.
Motorok pörögnek fel, fúrnak, kalapálnak, szerelnek, taktikai megbeszéléseket tartanak, vagyis az utolsó simításokat végzik az autóversenyző csapatok a hatalmas rotterdami Ahoy csarnokban. A szerelők középiskolások, főiskolások, egyetemisták, akik oktatóikkal együtt abban mérik össze tudásukat, hogy melyikük által tervezett és épített járműve tesz meg hosszabb távot egy liter benzinből illetve azzal egyenértékű más üzemanyagból, például dízelből, etanolból, vagy egy kWh energiával. Vagyis ezen a versenyen nem az számít, hogy ki a gyorsabb, hanem az, hogy ki alkot hatékonyabb járművet .
A Shell Eco-marathon Europe viadalt a brit-holland olajtársaság és a rotterdami önkormányzat szervezi, immár a második egymást követő alkalommal a holland városban. Ez a verseny a 29. a sorban, amelyen több mint húsz európai országból háromezer diák, azaz kétszáz csapat vesz részt, köztük öt magyar, amelyek a tavalyi szép eredmények tükrében az idén is sikerekben bízhatnak. A verseny ma kezdődik és vasárnapig tart.
A csapatok pavilonjaiban csütörtökön nagy volt az izgalom, mivel kint szakadt az eső, ami egyáltalán nem kedvezett a teszteknek. A két alapkategória egyike a Prototípus, amelyben a leginkább csepp-formájú járművek lényege a könnyű súly és a minél hatékonyabb meghajtás. Az időjárás viszontagságaira való felkészítés luxus lenne, hiszen rontaná a hatékonyságot. Az úgynevezett városi kategóriában induló négy- vagy háromkerekűek – melyek már sokkal inkább hasonlítanak az ismert autóformákra –kevésbé áznak be. A súly persze itt is számít, ezért valamennyi csapatban a sofőr kistermetű, sokszor madárcsontú lány. A rotterdami pálya amúgy a városi környezetet igyekszik utánozni, a verseny tehát nem tükörsima felületű és szabályos alakú arénában zajlik. Emelkedők vannak, csatornafedelek, és a verseny során számítani kell a forgalomra is. Az autók többször próbálkozhatnak, három mért eredményt kell produkálni, melyekből a legjobbat veszik figyelembe.
Máris megvan az első magyar siker
A pavilonok között sétálva feltűnik, hogy rengeteg a holland, francia, német, spanyol, brit és török csapat, a kelet-európaiakat elsősorban magyar, lengyel, cseh és bolgár diákok képviselik. A magyarok közül négyen a Prototípus kategóriában indulnak. A Pécsi Tudományegyetem Pollack Eco csapatának autója hidrogénből állít elő áramot egy üzemanyagcella segítségével – magyarázta Háber István, a csapat oktató tagja. Az eső miatt lehet, hogy nem lesz teszt, és anélkül vágunk neki a versenynek – ecsetelte. Pár bokszutcával arrébb a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola – az öt magyar induló közül az egyetlen középiskola – csapata a felkészültség nyugalmával várta a versenyt.
Nekünk már nem kell beállítani semmit, készen állunk – mondta Mészáros Károly tanár, aki büszkén teszi hozzá, hogy az akkumulátor által hajtott versenyautójukat szinte teljes mértékben önerőből és saját maguk készítették. Mint minden motorsportnál, itt is sokat számít a szponzorálás, vannak csapatok, amelyek megtehetik, hogy kész paneleket vásárolnak, a szegényebbek inkább magukra és a tudásukra számíthatnak. Mészáros Károly szerint számukra az igazi siker, hogy megkapták a műszaki engedélyt az indulásra, a verseny már csak a jutalom.
Kecskemét a főiskolájával is képviselteti magát, a GAMF nevű csapat pedig igazán esélyes a jó helyezésre. A tavalyi viadalon a másodikak lettek a benzines kategóriában, akkor a Megameter-III nevű autójuk 0,037 liter benzinből tett meg száz kilométert, ami azt jelenti, hogy vagyis 1 literből 2696 kilométert képes futni – magyarázta Kutasi Zoltán diák, csapatfőnök. Az idei, Megameter-IV autóban is rengeteg fejlesztés van – tette hozzá bizakodva. Az Óbudai Egyetem benzinüzemű járművét is féltik az esőtől. A kerék felcsaphatja a vizet és a koszt a motorba – magyarázta Sipos Petra, a csapat tagja. Ez már a hatodik versenyük, így nekik is bőben van tapasztalatuk.
A városi típusúaknak van ablaktörlőjük
A győri Széchenyi István Egyetem a Szenergy One autója a városi kategóriában indul, de teljesen új autót kellett építeniük, mert a napelemes alkategóriát az idén az elektromos mezőnybe sorolták. Korlátozták ugyan a napelem-felülelet, de az így nyert energiát levonják az akkumulátor teljesítményéből, vagyis számít a szolár rész is – ecsetelte Pup Dániel. A városi típusú autókat kevésbé hátráltatja a rossz idő, mert például – ellentétben a Prototípus-járgányokkal - van ablaktörlőjük. A győrieknek azonban szintén nem jó az eső, hiszen ha nincs nap, kisebb a teljesítmény.
De bárhogy is alakul a verseny a vasárnap esti utolsó futamokig, itt hatványozottan igaz a mondás, miszerint a részvétel a fontos. A diákok rengetek munkaórát fektettek a karosszériák, a motorok tervezésébe és kivitelezésébe, és közben rengeteg elméleti és gyakorlati tudásra tettek szert. A jövő mérnökei lehetnek ők – mondta Wolfgang Warnecke, a Shell vezető kutatója a vállalat amszterdami kutatóközpontjában. Számos érdekes ötlet, innováció születik a versenyeken – tette hozzá -, amelyek kiváló alkalmat teremtenek arra, hogy a fiatalok szórakozva tanuljanak.