A Facebookon és a Twitteren is szűkszavú üzenetben „tájékoztat” a Malév a csőd miatt kialakult helyzetről, érdemi információval a facebookozók segítik egymást. Például elmondják, hogy árat emel a konkurencia, hogy a hotline-t felesleges hívni, és egy tumblr-posztból azt is megtudhatjuk, hogy bár hatkor leálltak a gépek, hajnalban 5:48-kor még azt írta emailen a cég az érdeklődőnek, „Egyelőre szó nincs arról, hogy a Malév tavasszal leállna”.
A weboldalon jelenleg egy sajtóközlemény található, miszerint 2012. február 3-án 06:00 órakor leállt a Malév, illetve a lap tetején egy piros felirat, amivel még szűkszavúbb angol verzióra lehet átváltani.
Erre a honlapra irányít további információkért a Malév angol nyelvű Facebook-oldala is, ahol pénteken 10:35-kor posztolták, hogy csődbe ment a vállalat. (A forgalom reggel hatkor állt le.) Az azt megelőző bejegyzésben, kedd estre hat után 18 perccel még bizakodva üzenték: fel- és leszállnak, a kormány stratégiai fontosságú projektként kezeli a légitársaság ügyét, és még azzal is eldicsekednek, hogy négy óra alatt 9443 új foglalás is érkezett kedd délután.
Külföldi utazási irodákban péntek reggel még lehetett Malév-jegyet foglalni |
Bár a Malév honlapja gyakorlatilag megszűnt, tehát foglalni sem lehet azon keresztül, a külföldi utazási irodákat péntek délelőttig nem értesítették a csődről. A megkérdezett dán utazási irodában például péntek reggel tízkor még úgy látták, a foglalási rendszer aktív, azaz elméletileg lehetne Malév-jegyet vásárolni. A KLM-es transzferrel utazó utasok panaszai miatt tudtak ugyan a problémákról, de hivatalos forrásból nem. |
A társaság nemigen segít a Facebookon a hoppon maradt utasoknak, de a facebookozók megosztják egymással, amit tudnak. Például azt, hogy a „malev altal megadott szamot felesleges hivni, nekem kulfoldrol 4 ora alatt sikerult vegre beszelnem veluk, ahol kozolte a holgy,h ok aztan nem tudnak segiteni abban h holnapra volt jegyem, azt magmnak kell inteznem. A claims@malev.hu-ra kell elkuldeni a visszaigazolast a malev jegyrol es majd talan visszafizetnek valamennyit belole.”
Egy másik utas azt írta, ma reggel 9 órakor vett egy másik légitársaságtól egy jegyet 46 000 forintért, mert a Malévval nem tudott volna elutazni. 14:20-ra ugyanazért a Párizs-Budapest jegyért már 156 000 forintot kell fizetni a férfi bejegyzése szerint.
A lépés nem igazán meglepő. Megnéztünk ma reggel tíz óra előtt néhány perccel egy harmadik társaság honlapján szereplő árat is, Budapest-Malmő viszonylatban – a Facebookon bepanaszolt légitársasághoz képest jóval kevesebbel is beérik, csupán háromezer forinttal emelték a jegyárat ugyanarra a járatra néhány óra alatt.
A Malév a Twitteren sem szerepelt fényesebben: a cég hivatalos Twitter-csatornáján pénteken 10:40-kor posztolták, milyen hivatalos csatornákon lehet tájékozódni a kártalanítási lehetőségekről. Egy perccel előtte tweetelték, hogy nem száll fel több gép. Előtte január 26-án írták meg, hogy zárva a kolozsvári reptér, azelőtt január 11-én azzal a hírrel örvendeztették meg a Twitterezőket, hogy megjelent a fedélzeti magazinjuk januári száma.
Annál élénkebben írnak a Malévról a Twitterezők - komoly híreket osztanak meg egymással a pilóták sorsáról, a MÁV és a Wizzair készültségéről, és viccelődnek egy sort szokás szerint.
A Malév emailes kommunikációja is kaotikus volt: az egyik ügyfélnek péntek hajnalban, 5:48-kor még többek között azt írták, „Egyelőre szó nincs arról, hogy a Malév tavasszal leállna”, miközben reggel hatkor törölték a járatokat. De igazat írtak, február van, még messze nincs itt a tavasz.