Gazdaság Folk György / Brüsszel 2012. február. 03. 13:01

Malév-krach: Brüsszel se biztat, de panaszra buzdít

Körülkérdeztünk Brüsszelben, mit javasol az unió a pórul járt Malév-utasoknak. A joggyakorlat nem világos, akik online foglalták jegyüket, különösen aggódhatnak.

Több mint 750 ezer utas rendelkezett érvényes foglalással, amikor péntek reggel hat órakor leállt a Malév. A cég vezetői korábban azt mondták, senki nem járhat rosszul egy esetleges csőd miatt, most mégis káosz van, és az utazni vágyók eddig gyakorlatilag semmilyen tájékoztatást nem kaptak.

Sim Kallas közlekedésért felelős uniós biztos szóvivője a hvg.hu kérdésére elmondta, a jelenleg hatályos 2004-es 261/2004/EK rendelet alapján az utasokat megilleti a kártalanítás. Helen Kearns azonban elismerte, hogy a gyakorlatban a kártérítés jogi úton történő érvényesítése nincs garantálva a jelenlegi jogi környezetben, különösen az online vett jegyek esetében. A szóvivő szerint könnyebben érvényesíthetik jogaikat azok, akik csomagban vagy utazásszervezőn keresztül vették meg jegyeiket a Malévnál.

Más mindenkit kártalanított

A légitársaságok csődje kapcsán fennálló jogi bizonytalanság miatt folyamatban van a légi utasok csőd esetén kikényszeríthető jogainak felülvizsgálata. A légitársaságok csődjére vonatkozó uniós jog tisztázását és kártérítés-biztosítását már 2009-ben határozatban kérte az Európai Parlament. Pozitív példaként említette Kearns az egyik spanyol légitársaság, a Spainair szintén a napokban bekövetkezett csődjét, ahol a légitársaság az uniós alapjog alapján vállalta, minden érvényes jeggyel rendelkező utasát kárpótolja.

Az utasok kártérítésének szabályai egyértelműek, a gyakorlat nem
Túry Gergely

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi szervezetének (BEUC) szóvivője, John Phelan a hvg.hu-nak elmondta, kettős probléma áll fenn a Malév kapcsán, egyrészt az utasokat érő kényelmetlenség és gazdasági kár, illetve az uniós csődszabályozás jogi bizonytalansága. Utóbbi kapcsán szervezetük szerint jó úton halad az utasokat megfelelően védő jogszabálymódosítás, amelyről az EB már lezárta az egyeztetéseket és a nyilvános konzultációt. Az EP pedig rövidesen szavaz a vonatkozó határozatáról - tette hozzá Phelan. Ez a fejlemény azonban aligha vigasztalja a most pácba került Malév-utasokat.

A BEUC álláspontja szerint a Malév és a szintén a héten csődöt jelentett Spainair esete még inkább rávilágít az utasok jogait csőd esetén védő szabályozás tisztázásának fontosságára. A fogyasztóvédők szerint mindez elengedhetetlen a késedelemre, járattörlésre, csomagokkal kapcsolatos panaszokra és a légi utazás során felmerülő egyéb nehézségekre vonatkozó fent említett 2004-es rendeletet teljessé tételéhez.

Helen Kearns szóvivő az EB napi sajtótájékoztatóján elmondta, folyamatos kapcsolatban vannak a magyar hatóságokkal, amelyek együttműködőeknek mutatkoznak. Hangsúlyozta, prioritást élvez annak a több ezer külföldön rekedt utasnak a hazaszállítása vagy jegyének cseréje, amelynek kapcsán több légitársaság is azonnal felajánlotta segítségét. Kearns kiemelte, arra biztatják a magyar hatóságokat, hogy tegyenek eleget a 2004/261-es irányelvben szereplő kötelességeiknek.

Mit tegyen?

A BEUC a következőket javasolja a pórul járt utasoknak:

Mindenképp hívják fel az Európai Fogyasztói Központ magyar irodáját panaszukkal a 06-1-459-48-32-es számon.

Éljenek panasszal a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál a +36 1 459-4800 szám / 23025 - mellékén.

Végül mindenképp hívják fel és jelentsék problémájukat az Európai Bizottság EuropeDirect szolgáltatásának légügyi forródrótján, a helyi tarifáért hívható 0080067891011-es számon. Itt szintén lehet magyarul is beszélni az ügyintézővel.

A Malév leállásáról szóló összes hírünk itt olvasható.

zöldhasú
Hirdetés