Az indiai és kínai metropoliszokban élő közösségi média felhasználók hajlamosabbak tartalmat gyártani, míg nyugati társaik javarészt fogyasztók. Ön aktív, megfigyelő vagy kritikus a közösségi oldalakon? Esetleg a Facebookot ignoráló, az anonimitáshoz ragaszkodó japánokkal rokonszenvez?
A Forrester Research felmérése szerint, melyet a Mashable idéz, a feltörekvő piacok felhasználói jóval lelkesebben gyártanak közösségi média tartalmakat nyugati társaiknál. A kutatók százezer közösségi média használót kérdeztek meg Ázsiában, Latin-Amerikában, Észak-Amerikában és hét európai országban a 2011 második és harmadik negyedévére vonatkozó internetezési szokásaikról, azon belül a közösségi médiáról.
Az internet-hozzáféréssel rendelkezők 93 százaléka használja a közösségi média szolgáltatásokat egy vagy több alkalommal havonta, míg a hét európai országban (Nagy-Britannia, Franciaország, Svédország, Hollandia, Spanyolország, Németország és Olaszország) ez a szám 49 százalék.
A jelentés arra is rámutat, hogy a feltörekvő piacokon hajlamosabbak a felhasználók tartalmat gyártani, nem csak fogyasztani. Az indiaiak 80 százaléka, a kínaiak 76 százaléka blogol, szerkeszt saját honlapot, tölt fel rendszeresen videókat és vagy zenéket, ír hozzászólásokat havonta legalább egyszer. Az Egyesült Államokban ez az arány 24%, míg Európában 23% volt.
Reineke Reitsma alelnök, a Forrester kutatási igazgatója szerint a különbséget nem a nemzeti karakter okozza, inkább a válaszadók életkorával van összefüggésben. A kínai és az indiai megkérdezettek átlagéletkora ugyanis alacsonyabb, mint az USA-beli vagy az európai társaiké. (A kutatás során nagyobb városok lakóit kérdeztek meg.)
De életkor csak részben magyarázat, hiszen Kínában, Brazíliában, sőt Spanyolország is inkább a közösségi oldalon üzennek az átlagfelhasználók például email írása vagy chat helyett.
Ezzel szemben az érett piacok fogyasztói, például az Egyesült Államokban vagy Európában lakók, a közösségi médiában kevésbé aktívan kommunikálnak, inkább az információ megtalálására és feldolgozására használják. A fogyasztók mintegy hetven százaléka „megfigyelő” az USA-ban és Kanadában, azaz nem gyártják, csak élvezik a megtalált közösségi média tartalmakat. E régiókban az emberek mintegy harmada „kritikus”, akik a meglévő tartalmakra reagálnak.
Egy ország kilóg a sorból: Japánban extrém alacsony a közösségi média használatának aránya. A japánoknak kevesebb mint harmada (28%) használja a közösségi oldalakat havonta legalább egyszer, a Facebookot csak 13 százalék látogatja rendszeresen. Japánban a teljes anonimitást garantáló Twitter vagy a mixi népszerűbb.